Ensi lauantain Laukaan Peurunkaralli veti ennätyksellisen paljon kilpailijoita

Juuso Metsälä nelivetoisella Sierra Cosworthilla (kuva Petäjäveden osakisasta 2024) starttaa Laukaassakin nrolla 1 vierellään äitinsä Sari Ohra-aho. Kuva: Marko Kyöstilä
HRT-sarjan toinen talvikisa ja samalla osakilpailu 2/6 ajetaan lauantaina 1.3.2025 Laukaan Moottorimiesten isännöimänä 22. Peurunkarallin merkeissä. Ennätyksellisen paljon kilpailijoitakin ilmoittautui mukaan, kun yhteensä 158 autokuntaa, joista HRT-sarjassa ajavia oli 125, on listalla. Peurunkarallissa ajetaan viisi erikoiskoetta, joiden yhteispituus on noin 51 km. Kilpailu alkaa klo 10:01, kun ensimmäinen tasanopeussarjan (HRRT) auto lähtee reitille saaden heti peräänsä vielä Youngtimer-luokassa ajavan Keuruun parin Tomi Tukiainen–Mikko Pohjanharju VW Golfilla. Youngtimer-luokan autot ovat vuosina 1991–2000 valmistettuja.
Järjestäjien ilmoittaman aikataulun mukaan HRT-kilpailu alkaa klo 11:01, jolloin lähtövuoron saa numerolla 1 starttaa Keuruun UA:n pari Juuso Metsälä–Sari Ohra-aho nelivetoisella Sierra Cosworthilla. Maaliin kilpailijoita odotellaan noin klo 14:00 alkaen.
Luodaanpa lyhyt katsaus siihen, mitä Laukaan Peurunkarallissa on odotettavissa.
HRT-kausi 2025 alkoi pikaisella muutoksella, kun Kuopion SM-kisa lisättiin kalenteriin. Kun nyt on palattu ”päiväjärjestykseen”, tuli osanottajia kolme kertaa enemmän, ja todella mielenkiintoisia nimiä on mukana.
Uuraisten UA:n Ville ja tyttärensä, vasta 15-vuotias Saimi Silvasti kauniilla Lancia 037:lla olivat nuottisarjalaisina suuren mielenkiinnon kohteina jo Kuopiossa, eikä voitto siellä ainakaan huomionarvoa vähentänyt. Laukaassa nähdään, pystyvätkö Silvastit kaksivetoisella autollaan vastaamaan Metsälän nelivetoisen vauhtiin. Metsälä voitti edellisen kerran viime syksynä HRT-sarjan Kyläseppä-rallissa.
Mutta lisää on tiedossa. Miten kärkikamppailuun mahtavat päästä mukaan parit Pasi Hapulahti–Antti Nordström Volvo 242:lla ja kolmen vuoden tauon jälkeen mukaan tullut Tuomo Hannonen–Harri Minkkinen Escort RS:llä? Nuottisarjassa on peräti 23 autokuntaa, joista kärjen ennakkosuosikkien takana on tiukka nippu haastajia, tosin pienemmillä autoilla; kuten Toni Kemppainen–Veikko Kanninen Opel Kadettilla, Petri Fonsell–Jani Kovanen Starletilla sekä Ville Jauhiainen, joka on saanut kartturikseen Lahden Historic Rallyn 2024 voittajan Jari Huttusen. Harmillisesti Martti Virolainen on nyt perunut osanottonsa.
Mielenkiintoista on myös nähdä somerolainen Teemu Koivunen ja Salon Kati Muntola Volvo 262:llaan. Ei, tämä ei todellakaan ole lyöntivirhe, vaan Koivunen on vaihtanut uuteen. Pieniä teknisiä murheita on matkan aikana ollut, kaikki edelliset kisat eivät ole maaliin asti päättyneet. Jokohan nyt Laukaassa onni olisi kääntynyt? Koivunen saattaa yllättää.

Teemu Koivunen ja Kati Muntola menopeli on Volvo 262, joka tässä kuvattuna Ruotsissa kisan keskeytyksen jälkeen. Auto lienee maailman ensimmäinen FIA-passitettu Volvo 262.
HRT-kisaan saadaan myös vanhaa autourheilun historiaa, kun Tampereen UA:n Harri Välimäki–Jens-Arne Hildén tuovat viivalle ex-Harri Väänäsen ja ex-Repe ”Mikon isä” Heikkilän menopelin, nelivetoisen Alfa Romeo 33:n. Välimäki hieman kyllä toppuutteli ”liikaa innostumasta”.
”Auto on vain 1500-kuutioinen, ja moottoria pitää kierrättää ihan tautisesti, jotta voimaa riittää. Testeissä auto tuntui todella vaikealta ajettavalta Skodan jälkeen. Lähtöpaikka porukan keskivaiheilla on meille ihan oikein”, totesi Välimäki.
Nähdäänkö ilman nuotteja ajavien luokissa yllätyksiä?
HRT-sarjan ilman nuotitusta ajavissa luokissa on autoja enemmän kuin Kuopiossa oli yhteensä. Vain muutamassa luokassa on yksi osanottaja, joten oikeata kilvanajoa pitäisi nyt olla tarjolla lähes kaikille. Silmiinpistävää on nähdä, että ykkösryhmän Fiat 127 -autoja on peräti kuusi yhtä aikaa viivalla. Mäntyharjun MK:n pari Kai ja Päivi Iivanainen lienevät hallitsevina mestareina luokan 1 ennakkosuosikkeja, mutta mikäli tekniikkaongelmia ei kilpailijoille ilmaannu, helpolla Iivanaisetkaan eivät pääse. Jämsän Sami ja Minna Leino Avengerilla luokassa 2 ja Laukaan Pekka Salenius–Toni Peiponen Asconalla yltänevät myös luokkavoittoon.
Kategoriassa Historic -> 1969 lienee pari Jari Ohrankämmen–Petri Helmikkala Wartburgillaan luokassa 5 vahvoilla, mutta löytyykö vastusta. Luokassa 6 ehdoton ennakkosuosikki on Mäntyharjun MK:n pari Sami Leinonen–Timo Lehtinen Escort 1300:lla. Tämä pari kun ylsi viime vuonna luokkien 1–18 yleiskilpailussakin usein korkealle, jopa kärkikahinoihin. Luokassa 7 voittotaistelu saatetaan nähdä Bertil Lindholmin Cortina Lotuksen ja Markku Taipaleen Escort Twincamin kesken. Luokassa 8 nähdään pitkästä aikaa mukana Henry Kovanen–Veera Mäkelä Volvo 122:lla. Harmi, että pari on luokassa ainoa.

Saarijärven Sami Tuomisella ja Tapani Heinäsellä oli ollut teknisiä ongelmia Vaz 2101:ssa. Toivottavasti ne ovat nyt takanapäin. Kuva: Marko Kyöstilä
Historiceissa -> 1975 kaikissa kolmessa luokassa on odotettavissa mielenkiintoinen kisa. Luokkaan 9 on tullut pari uutta kuljettajaa; Mäntyharjun MK:n Toni Herrala väläytti kunnon vauhtia jo helmikuisessa Kiuruveden rallisprintissä, mutta viimeksi mies on nähty HRT-osakisoissa vuonna 2011 Renault 8 Gordinilla. Uusi tuttavuus luokassa 9, mutta HRT-kisoista kyllä tuttu Sami Tuominen yritti jo Kuopiossa Vaz 2101:lla, mutta tekniikkaongelman vuoksi keskeytti. Nähdäänkö nyt ennennäkemätöntä vauhtia Laukaassa?
Kategorian nopeimpien kuljettajien viittaa sovittelisin kuitenkin luokan 9 Niko Allisen sekä luokan 11 Sami Jaakkolan harteille.
Kategoriassa -> 1981 Anjalan Janne ja Harri Kanerva Volvo 242:lla ovat roiskineet menemään ”miten tahtovat”. Kyläseppä-rallissa Petäjävedellä viime syyskuussa Kanervan voittomarginaali oli hieman yli puoliminuuttia. Yleensä sitä on tullut useita minuutteja, joten toivotaan, että kilpailu kiristyy eikä Kanervat olisi niin mahdottoman ylivoimaisia.
Uusimpien autojen kategoriassa, joka nykyään on Historic -> 1982–1992, on viime vuoteen nähden tavallista vähemmän autoja mukana. Kaikki muut ovat vanhoja konkareita, mutta luokassa 15 Lada Samaralla ajava pari Emil ja Timo Johansson osallistuu nyt vasta toiseen HRT-ralliinsa. Syksyllä Jari-Pekka-rallissa pari sijoittui luokassaan kolmanneksi. Kovan vastuksen Johanssonit saavat Laukaassa, kun mukana ovat Juha Selänne–Birger Blomberg sekä Antti Siikala-Jouko Huilla, molemmat Skoda Favoritilla. Risto Tiinus-Jari Huhtinen Hondalla ja Juha Mäkitalo–Jari Karhunen Ritmolla, kuten Ilkka Koskela–Hanna Kukkonen Mersu 190 E:llä luokassa 8 ovat luokassa ainoita.
Tasanopeusluokalle saattaa keli olla vaikea
Tasanopeusluokassa on ilahduttavasti peräti 15 autokuntaa mukana. Kuopion kävijöistä kaksi jäi nyt pois, mutta seitsemän tuli lisää. Jos oli tieliikenteen mukaisilla siviilitalvipyörillä ajavilla tasanopeusluokan kuljettajilla Kuopiossa paikoitellen todella liukasta, saattaa samanlainen keli olla Laukaassakin. Ratamestarin tietojen mukaan teiden pinta on paksusti jäässä eikä lunta ole, sillä teitä on ahkerasti aurattu.
Hallitseva mestaripari Pekka Stellberg–Pertti Toivonen Mazdalla taipui Kuopiossa niukasti voittoon ajaneelle pohjanmaalaisparille Mika Alakoskela–Risto Salonpää. Yhden kisan jälkeen ei vielä mitaleita jaeta. Kiinnostavaa on nähdä, kohentuuko Reijo Rintalan tulos (4:s), kun vakiokartturi Jari Kulmala palaa takaisin AS-kisojensa jälkeen. Kärkikolmikkoon yltänyt Heinolan pari Jani Koivisto–Juhani Mäkelä lienevät myös vahvoilla, kun alla on nelivetoinen Celica. Saab 99:llä Jarmo Vesala palasi kisoihin, nyt 2-ohjaajaksi istahtaa Asko Sairanen. Ja hienoa, että Iida ”Tuukan sisko” Kauppinen yhdessä isoisänsä Vesa Kauppisen kanssa ovat jälleen mukana kisaamassa. Ajetaanhan kisaa nyt heidän ”takapihallaan”. Tuukka ahkeroi, kun Tunturirallin ja Ruotsin MM-rallin jälkeen oli mukana Jyväskylän F-cupin kisassa ja seuraavaksi on vuorossa Peurunkaralli.

Tasanopeusluokan pistejohdossa kauden avauskisan jälkeen on pari Mika Alakoskela – Risto Salonpää Opelilla. Kuva: Marko Kyöstilä
Muissakin sarjoissa uusia tuttavuuksia
Classic F -sarjassa on seitsemän autokuntaa. Nilsiän Antti Väätäinen voitti Pasi Jestoin kanssa Escort RS:llä Kuopiossa. Jatkuuko voittotahti Laukaassa, kun mukaan tuli tätä sarjaa aiemmin hallinnut pari Anssi Laurell – Kari Vihmalaakso Escort MK2:lla? Entä kuinka Ruotsalaiset, Joonas ja Anssi, pistävät tällä kertaa Väätäisen autokunnalle kampoihin? Ja on ilahduttavaa, että maaliskuun lopussa 84 vuotta täyttävä Harras Lindroos on kartturinsa Mikko Heinävaaran aa jälleen mukana. Hienoa!
Kuopiossa ei ollut yhtään Rally Trophy -sarjassa ajavaa autokuntaa. Nyt Laukaassa kilpailijapareja on yhteensä yhdeksän. Näistä suurin osa ”uusia tuttavuuksia”. Rally Trophy Senioreissa (lk 32) Petri Liikanen–Jari Kettunen sijoittuivat viime vuonna toiseksi. Luokan voittanut Jarmo Mustonen ei ole nyt mukana. Petäjäveden Marko Riihimäki-Kimmo Löytänä sen sijaan ovat.
BMW Ralli -sarja on ollut muutaman vuoden HRT-sarjassa mukana ja he ajavat omasta mestaruudestaan. Viime vuonna osanottajia oli vähemmän, mutta Laukaaseen bemareita ilmoittautui peräti 16 autokuntaa. Tutut nimet kärjessä hallitsevan mestarin Ville Mäntysen (kuvassa Kyläseppä-rallissa 2024) johdolla. Haastajia hänellä riittää useita voittoonkin asti mahdollisesti yltäviä. Uusi tuttavuus on mm. Turengin Katja Salmijärvi, joka on totuttu näkemään HRT-sarjan puolella Ilkka Koskelan 2-ohjaajana. Nyt Katja on itse puikoissa ja tilastotietojen mukaan osallistumassa jo 23:nteen ralliinsa.
VW Aircooled Rally Series -porukka on toipunut Tunturiralliin osallistumisesta Kuopion kisan aikana, mutta ovat nyt taas mukana ”rivistössä”. Päijät-Hämeen UA:n pistejohdossa oleva pari Joona Ikävalko – Jere Salo lähtee porukan viimeisenä, kuten säännöissä sanotaan. Ensimmäisenä Volkkareista starttaa Jouni ”Joonan iskä” Ikävalko, joka sai 50-vuotislahjakseen osallistumisen Peurunkaralliin. Tästä syystä hänen autonsa kyljessä on numero 50, vaikka lähtöpaikka on 80:n puolivälissä. Naantalin Jukka Laine lähtee kartturoimaan.
Aika monella lienee ajatuksena ”syöstä” Joona valtaistuimelta Laukaassa. Tähän lienee mahdollisuudet erityisesti Risto Laineella, Erkki Eerolalla, Kari Aaltosella, Esa Niittymäellä ja Joonan ”oppi-isällä” Kari Haapalaisella sekä Juhani Jyrängölläkin. Kuplien joukossa nähdään VW 1600 TL:llä vielä Mika Hannukin. Taisi tulla lueteltua koko VW-porukka.

Anjalan Janne ja Harri Kanerva olivat Kuopiossa murskaavan ylivoimaisia. Kuva: Marko Kyöstilä
Eikä tässä vielä kaikki. Luokkien 1–18 (ilman nuotteja ajavat HRT-luokat) yleiskilpailusta kisataan myös yhden välivuoden jälkeen. HRT-sarjan sisällä ajetaan vielä Historic Seniorit -sarjaakin, johon ovat oikeutettuja ykköskuljettajat, jotka ovat jo täyttäneet tai täyttävät tänä vuonna 55 vuotta. Jos tunnet kuuluvasti em. porukkaan, muistathan ilmoittautumista edellytettävän ja tee se ennen Laukaan kisaa (sihteeri (at ) hrcf.fi).
Seuraa kisaa netissä
Sportity-sovelluksessa Peurunkarallin ”koodi” on PEU2025. Tulospalvelun hoitaa Ajaksi (www.ajaksi.fi) ja HRT-sarjan facebook-sivulla, kuten rallin omallakin FB-sivustolla, päivitetään kisan aikana tapahtumia ja tuloksiakin.
-kk