Esa Niittymäki keskeytti Jyväskylässä, mutta voitti VW-sarjan 2025

VW Aircooled Series -sarjan Jyväskylän osakisan kärkikolmikko: Kari Haapalainen – Jimi Reunanen (keskellä), oikealla Miikka Leino – Markku Laakso ja vasemmalla Kari Aaltonen Juha Hakuli.
Volkkareiden VW Aircooled Rally Series on ajanut omista mestaruuspisteistään HRT-sarjan osakilpailuissa jo muutaman vuoden ajan. Vuosittain he ovat käyneet vierailemassa muuallakin, kuten esimerkiksi tänä vuonna olivat Tunturirallissa, jolloin HRT-kauden avaus Kuopiossa jäi heiltä väliin. Yhteensä 18 eri kuljettajaa ja 21 eri kartanlukijaa on vuonna 2025 nähty sarjassa.
Kilpailu on ollut erittäin tasaista. Kolmen kärki; Esa Niittymäki, Miikka Leino ja Kari Haapalainen, on kuuden osakilpailun jälkeen kolmen pisteen sisällä. Em. kolmikosta Niittymäki ja Haapalainen ajoivat kaikki osakisat, Leinolta jäi kaksi kisaa väliin. Kuudesta osakisasta viiden tulos lasketaan loppupisteisiin. Eniten voittoja (3) ajoi Haapalainen, mutta mies keskeytti kahdesti.
Sarjassa oli tänä vuonna ensimmäisen kerran myös naiskuljettaja, kun Catarina Sivén siirtyi kartturin jakkaralta ohjaajan paikalle. Alkuun on riittänyt tapahtumia; kahden kisan tulokseksi tältä kaudelta tul keskeytykset – Lahdessa ulosajon ja Jyväskylässä teknisen syyn vuoksi.
Jyväskylän osakisa
Jyväskylän Suurajoissa Volkkareita oli kahdeksan mukana. Ykkösellä, Laajavuoren suuria korkeuseroja ja pitkiä mutkia sisältäneellä noin 3,5 kilometrin pätkällä Kari Aaltonen onnistui nappaamaan pohja-ajan, kun Kari Haapalainen jäi 0,6 sekuntia. Lassi Määttä oli kolmas, ero Aaltoseen kasvoi sekuntiin.
Kakkospätkä oli osittain vanha Humalamäen pätkää. Kilpailijoilta tuli paljon palautetta, että ”olipa lentokenttää”. Pituutta sillä oli 5,3 kilometriä. Haapalainen oli nopein 5,7 sekunnin turvin ennen Aaltosta. Näin Haapalainen nousi luokan kärkeen 5,1 sekunnin erolla Aaltoseen. Määttä oli edelleen kolmas. Juhani Jyränkö keskeytti kakkosella tekniseen vikaan.
Kolmospätkä oli Kuohu, ja sillä oli pituutta 13,9 km. Haapalainen oli nopein täälläkin. Nyt oli Leinon vuoro oli kakkonen, eroa pätkällä kärkeen 7,9 sekuntia. Aaltonen ja Määttä olivat seuraavina. Kolmosella Sivén keskeytti teknisen vian vuoksi. Kolmosen jälkeen oli huoltotauko. Tässä vaiheessa Haapalaisen johto ennen Aaltosta oli 15,2 sekuntia. Leino nousi hyvällä ajallaan kolmanneksi, eroa kärkeen oli 20,5 sekuntia.
Nelosella, Jukojärven 15-kilometrisellä, oli jälleen Aaltosen vuoro olla nopein. Kirittävää jäi vielä viimeisellekin pätkälle, sillä Haapalaiseen ero supistui vain 0,8 sekunnin verran. Määttä piristyi jälleen hieman, oli pätkällä kolmas ja otti takaisin paikkansa kokonaistilanteessa kolmantena. Eroa johtavaan Haapalaiseen oli kuitenkin jo puolisenminuuttia. Esa Niittymäki joutui keskeyttämään nelosella sähkövian vuoksi.
Viitoselle, vajaan 14 kilometrin Urriaan, Haapalainen rykäisi sitten 11,5 sekunnin pohjat ennen Leinoa. Aaltonen jäi 14 sekuntia ja Määttäkin yli 20 sekuntia.
Haapalainen nappasi näin kauden kolmannen osakisavoittonsa. Aaltonen oli maalissa toinen noin puoli minuuttia hävinneenä ja Leino onnistui parantamaan sijoituksensa kolmanneksi. Eroa Määttään jäi lopulta 11,1 sekuntia.
Palkintogaala Laajavuoressa 22.11.2025
HRCF:n Palkintogaalassa Hotelli Laajavuoressa 22.11.2025 palkitaan HRT-sarjan ikäkategorioitten viisi parasta kuljettajaa ja kartanlukijaa. VW Aircooled Rally Series -porukalla on oma palkintojuhlansa, mutta kaikki, VW-porukka kannattajineen ja ystävineen, ovat tervetulleita kauden päätösjuhlaan Laajavuoreen. Lisätietoa ja ilmoittautumislomakkeen linkki on tässä: https://forms.gle/MR7FvfFe617iXdSA9
Hotelli Laajavuoressa ei ole enää huoneita vapaana, mutta Jyväskylän muista majoituslaitoksista ainakin vielä tätä kirjoittaessa löytyi tilaa.
Palkintogaalassa juhlistetaan myös HRT-sarjan 30-vuotista taivalta sekä vietetään samalla pikkujoulua. Kaikki ovat tervetulleita mukaan. Kerää huoltojoukot, sponsorit, ystävät, tuttavat ja muutkin mukaan juhlimaan. Ei tarvitse todellakaan olla ”vain palkittu”. Ohjeet ilmoittautumiseen ja illalliskortin hankkimiseen löytyy tuosta ilmoittautumislomakkeesta sekä näiltä HRCF:n nettisivuilta mm. Etusivulta.
-kk
Pistetilanne osakisan 6/6 jälkeen
VW Aircooled Rally Series 2025
Kuljettajat – Top 10
1. Esa Niittymäki RiiUA VW 1302 S pisteitä 36
2. Miika Leino LopUA VW 1303 S pisteitä 34
3. Kari Haapalainen Päij-HUA VW 1303 S pisteitä 33
4. Kari Aaltonen SatUA VW 1302 S pisteitä 27
5. Lassi Määttä MäntsMK VW 1303 S pisteitä 23
6. Mika Hannu MäntsMK VW 1600 TL pisteitä 21
7. Erkki Eerola MäntsMK VW 1302 S pisteitä 10
8. Joona Ikävalko Päij-HUA VW 1303 S pisteitä 10
8. Antti Laurila LohUA VW 1303 S pisteitä 10
10. Juhani Jyränkö MäntsMK VW 1303 S pisteitä 10
Kartturit – Top 10
1. Markku Laakso LamUA pisteitä 42
2. Markus Räty RiiUA pisteitä 28
3. Irina Määttä MäntsMK pisteitä 23
4. Jimi Reunanen LopUA pisteitä 22
5. Mika Sarekivi SatUA pisteitä 18
6. Jari Sissala PR-Rac pisteitä 15
7. Pia Urén-Akkanen KarUA pisteitä 11
8. Mikko Kittelä MäntsMK pisteitä 10
9. Jere Salo LemUA pisteitä 10
9. Vesa Laurila LohUA pisteitä 10