Historic-kategoriasta 1975 löytyy monta todella kovaa menijää

Veijo ”Juhon isä” Hänninen ja Petri Hänninen ovat Historic 1975 -kategorian mestareita 2025. Kuva: Marko Kyöstilä
Savonlinnan UA:n Hänniset, Veijo ja Petri, ovat urakoineet tänä vuonna Corollalla ja pisteitä on tullut tasaisesti. Miehet ovat nyt kauden päätteeksi ikäkategorian 1975 mestaripari. Tilannetta on luonnollisesti helpottanut sekin, että vaikka tässä kategoriassa on moni yleiskilpailunkin voittoon pystyvä, ei heitä ole tasaisesti kaikissa kisoissa nähty. Tässäkin toteamus ”osallistuminen kannattaa”, tuli jälleen toteen. Toinen pari, joka on jokaikisessä kisassa ajamassa, oli tänäkin vuonna Esa Laine–Antti Härkönen. He nappaavat tältä vuodelta kakkossijan, kun luokassa 11 ajava Emil Pitkänen sai Jyväskylän Suurajoista vain kuusi pistettä. Eroa Laineeseen jäi vain yksi piste.
Luokassa 9 Hännisten kisa helpottui huomattavasti, kun luokkaan tullut Mäntyharjun MK:n pari Sami Leinonen–Riku Nikkinen keskeyttivät ykkösen jälkeen. Leinonen ajoi ensin yli minuutin pohja-ajan Laajavuoren pätkälle ja sitten ”laulu loppui” kannentiivisteen pettämiseen.
Luokassa 10 Pasi ja Joonas Männistön vauhti ei yllättänyt ketään. Jo luokkavoitot talvelta Laukaasta ja toukokuussa Mäntsälästä olivat hyviä ”näyttöjä”. Esa Laine on luokan 10 ”vakiokalustoa”, mutta omienkin sanojensa mukaan hän iäkkäämpänä miehenä harrastaa tätä rauhallisin mielin. Vastusta Männistölle ei Laineesta oletettu olevan. Aiemmin ikäkategoriassa 1990 Honda Civicillä mestaruudenkin ajanut Jämsän Äijien Risto Tiinus sen sijaan oli ennakkoon iso kysymysmerkki. Civicin myynnin jälkeen Tiinuksella näytti olleen vaikeuksia löytää itselleen mieluista menopeliä. Jyväskylän kisaan Tiinus päätti viime tipassa lähteä juuri hankitulla 1600-kuutioisella Escortilla.
Neljä ensimmäistä pätkää Tiinuksella ei ollut asiaa pohja-aikaan. Neljän pätkän jälkeen Männistö oli karannut jo 18,1 sekunnin päähän. Peli näytti siinä vaiheessa olleen jo pelattu. Näin ei kuitenkaan ollut, sillä Tiinus taikoi jostain hirmuvauhdin ja ajoi peräti 29,4 sekunnin pohjat viimeiselle, Urrian pätkälle. Näin luokkavoitto Jämsään 11,3 sekunnin turvin.
”Auto hankittiin kolmisen viikkoa sitten. Tämä aika on mennyt kaaripajalla ja muutamien muiden hommien kanssa. Ajamaan en tällä ole päässyt ollenkaan ennen kisaa”, paljasti Tiinus.
”Kolme ekaa pätkää meni ihan mönkään, suistumispaikkoja oli useita, ja autokin oli ihan karmea ajettava. Korjattavaa on etupäässä, jarruissa, ratin asennossa/korkeudessa, vaihdekepissä yms. Listalla oli heti kättelyssä kahdeksan kohtaa, jotka pitää pikimmiten saada kuntoon.”
”Viitosta ennen tein vielä yhden pikkujutun, ja se paransi tilannetta huomattavasti. Siihen pätkäaikaan olen oikein tyytyväinen”, myönsi Tiinus, joka nelosella (8:s) ja viitosella (7:s) ylsi jo kympin sakkiin luokkien 1–18 yleiskisassakin.

Siinä se on! Risto Tiinuksen juuri hankittu Ford Escort. Suurajoissa lopputarkastuksessa moottori sinetöitiin ja iskutilavuus tarkistetaan tulevien parin viikon aikana. Siihen asti luokkatulokset ovat ehdollisia. Kuva: Marko Kyöstilä
Tiinus Escortin kanssa kutsuttiin maalissa lopputarkastukseen, jossa tämän auton kohdalla haluttiin mitata iskutilavuus.
”Tulpan reiästä sitä ei pystytty nyt mittaamaan, joten asia ratkaistiin ajanpuutteen vuoksi siten, että moottori sinetöitiin ja se avataan kahden viikon sisällä tarkastusta varten”, selvitti Tiinus.
”Ei huoleta asia lainkaan. Tiedän takuuvarmasti, että kaikki on kunnossa, sillä sain myyjältä riittävästi tietoa ja dokumentteja, mitä moottori sisältää. Siihen asti luokan tulokset ovat kuitenkin ehdollisia.”
Tiinukselle lopulta 11,3 sekuntia jäänyt Männistö kertoi ajaneensa kaikki, myös viimeisen pätkän, samaa kisavauhtiaan, joka riitti kaikilla pätkillä yleiskisassa sijoille 7–9. Mies ei siis heivannut vauhtiaan viimeiselle.
”En tosiaankaan nostanut. En tiennyt tilanteesta yhtään mitään, enkä yleensäkään seuraa tulospalvelua kisan aikana. Kaikki tieto tulee, jos joku sattuu kisan aikana kertomaan”, paljasti Männistö.
”Parempi kun ei tiedä, tulee puristettua ehkä liikaa sitten…”
Männistö kertoi harrastavansa kolmen sukupolven miesten kesken rallitouhuja. Pasilla on ollut Joonas-poika kyydissä, mutta nyt on rakennettu kahdelle pojalle V1600-luokan auto heidän ajettavakseen. Tästä syystä Pasin HRT-kisat ovat jääneet vähemmälle. Pappa-Männistökin on huoltojoukoissa mukana ja itsekin pääsi äskettäin kisan ajamaan.

Pasi ja Joonas Männistö Laajavuoren hyppyrimäen päällä erikoiskokeella 1. Kuva: Marko Kyöstilä
”Tää on tämmöistä meidän miesten laatuaikaa. Vahvasti näyttää siltä, että meikäläisen ajot vähenevät ja pojat ottavat ajohommat hoitaakseen. Seinäjoen SM-rallissa jo nykäisivät ekan kisan vuorotellen ajaen. Pieniä teknisiä ongelmia oli kisan aikana, mutta hyvältä ajo muutoin näytti.”
EPUA:n Pasi Männistö ajoi alkuvuodesta Laukaan ja Mäntsälän luokkavoiton arvoisesti, ja nyt oli vasta vuorossa kauden kolmas kisa Jyväskylässä. Pistetaulukossa Männistö on tänä vuonna 7:s ja Joonas Männistö karttureiden puolella 6:s.
Luokka 11 oli ilman muuta Jyväskylän Suurajojen yksi kiinnostavimmista luokista. Täältä odotettiin löytyvän luokkien 1–18 yleiskisan voittaja, kun luokassa 14 ja ikäkategoriassa 1981 ajava Anjalan pari Janne ja Harri Kanerva eivät Jyväskylän kisaan osallistuneet. Mestaruudet oli jo varmistettu.
Edellisissä kisoissa Kanervan jälkeen tuloslista ovat ikäkategorian 1975 kuljettajista keikkuneet mm. Sami Vuorinen Escortilla ja Sami Tuominen Escortilla. Vuorinen voitti luokan, Tuominen oli toinen. Yleiskisassa miehet olivat samassa järjestyksessä sijoilla 2 ja 3. Eroa voittajaan kertyi tällä kertaa noin 50 sekuntia.
Ja ennakkoon mietittiin, mikä onkaan vauhti Suomen kuuluisimmalla Saabistilla, Tomi Tikanmäellä, kun pariin vuoteen miestä ei HRT-kisoissa olla nähty. Tikanmäki ei pettänyt odotuksia. Yleiskisassa koko ajan viiden parhaan joukossa. Luokkatuloksissakin Tikanmäki sijoittui Vuorisen ja Tuomisen jälkeen kolmanneksi.

Tomi Tikanmäki ”is back”! Ja millä tyylillä! Edelliset HRT-rallit olivat vuoden 2025 Vilppula ja Mikkeli. Mies on F-cupin puolella ajanut tiiviisti. Kuva: Marko Kyöstilä
Viidenneksi luokassa 11 sijoittunut ja kuljettajauransa Volvon ratissa vasta viime vuoden lopussa aloittanut Eemil Pitkänen kartturinsa Jasmin Hannusen kanssa lienee ollut kovasti ”uuden edessä”, kun ensimmäistä kertaa HRT-rallissa ajoi näin kovavauhtisia, vanhoja jyskälän pätkiä. Olihan tälläkin kertaa vastustajatkin ihan parhaasta päästä. Nyt Pitkänen jäi sarjassa kolmanneksi, mikä ei tietenkään ole huono sijoitus. Vielä on nuorukaisella vuosia edessä.
Palkintogaala Laajavuoressa 22.11.2025
HRCF:n Palkintogaalassa Hotelli Laajavuoressa 22.11.2025 palkitaan ikäkategorioitten viisi parasta kuljettajaa ja kartanlukijaa. Lisätietoa ja ilmoittautumislomakkeen linkki on tässä: https://forms.gle/MR7FvfFe617iXdSA9
Majoitusta tarvitsevan kannattaa olla pikimmiten yhteydessä hotelliin. Meidän varaavamme kiintiö on täyttymässä jo. Aikaa huonevarauksen tekemiseen on lokakuu, mutta ei kannata jättää viime tippaan.
Palkintogaalassa juhlistetaan myös HRT-sarjan 30-vuotista taivalta sekä vietetään samalla pikkujoulua. Kaikki ovat tervetulleita mukaan. Kerää huoltojoukot, sponsorit, ystävät, tuttavat ja muutkin mukaan juhlimaan. Ei tarvitse todellakaan olla ”vain palkittu”. Ohjeet ilmoittautumiseen ja illalliskortin hankkimiseen löytyy tuosta ilmoittautumislomakkeesta sekä näiltä HRCF:n nettisivuilta mm. Etusivulta.
-kk
Pistetilanne osakisan 6/6 jälkeen
Kuljettajat
1. Veijo Hänninen SLUA lk 9 Toyota Corolla pisteitä 52
2. Esa Laine HRCF lk 10 Ford Escort Twincam pisteitä 46
3. Eemil Pitkänen FoSUA lk 11 Volvo 142 S pisteitä 45
4. Sami Vuorinen MäntsMK lk 11 Ford Escort RS 2000 pisteitä 43
5. Sami Tuominen SaaUA lk 9/11 Vaz 2101/Ford Escort RS 2000 pisteitä 43
6. Mikko Inkiläinen HRCF lk 11 Volvo 144 pisteitä 41
7. Pasi Männistö EPUA lk 10 Ford Escort 1600 pisteitä 37
8. Toni Herrala MhMK lk 9 Renault 8 Gordini pisteitä 26
9. Niko Allinen KiuUA lk 9/11 Ford Escort 1300 GT/Ford Escort RS 2000 pisteitä 25
10. Eetu Torikka LuUA lk 9 Ford Escort 1300 Mk1/1300 GT pisteitä 20
Kartturit
1. Petri Hänninen SLUA lk 9 pisteitä 52
2. Antti Härkönen HRCF lk 10 pisteitä 46
3. Esa Kirjonen MäntsMK lk 11 pisteitä 43
4. Tapani Heinänen SaaUA lk 9/11 pisteitä 41
5. Teemu Inki – lk 11 pisteitä 41
6. Joonas Männistö EPUA lk 10 pisteitä 37
7. Leevi Jaakonsaari RiiUA lk 11 pisteitä 26
8. Marko Allinen KiuUA lk 9/11 pisteitä 25
9. Juho Linna FPDA lk 9 pisteitä 23
10. Lauri Hartikainen LprRT lk 9 pisteitä 20