Historic-luokkien lisäksi HRT-sarjassa kilpaillaan muistakin mestaruuspisteistä
HRT-sarjan yhteydessä historic- ja Classic F -luokkien lisäksi omista mestaruuspisteistään taistelevat VW Aircooled Rally Series -sarjan Kuplavolkkarit, BMW Ralli -sarjan kilpailijat sekä Rally Trophy -luokissa ”nuoremmat” sekä Seniorit. HRT-sarjan sisällä pisteitä kerätään myös Historic Seniorit -sarjassa, jossa HRT-luokassa kerätyt pisteet kirjataan ennakkoon pisteistä ajamaan ilmoittautuneille, 55 vuotta täyttäneille ykköskuljettajille.
VW Aircooled Rally Series -autot ovat lähtöluettelossa historic-luokkien jälkeen, sillä nekin mielletään eräänlaisiksi historic-autoiksi. Yhdeksän Volkkarin joukossa ensimmäistä kertaa tänä vuonna esiintynyt Mäntsälän pari Antti Laurila–Vesa Laurila taisi yllättää koko porukan. Laurilat sipaisivat pohjat neljälle ensimmäiselle erikoiskokeelle ja johtivat luokkaa 46,2 sekunnilla ennen viimeistä pätkää.
Aika usein kovin taistelu voitosta on nähty Mäntsälän Erkki Eerolan ja Riihimäen Esa Niittymäen kesken, ja näin tälläkin kertaa – mutta siis Laurilan takana Kouvolassa. Eerola oli lyhyellä ykkösellä 0,8 sekuntia nopeampi kuin Niittymäki, kakkosella eroa tuli kymmenisen sekuntia 15-kilometrisellä pätkällä. Kolmosella Eerolalle tuli ongelmia. Niittymäki oli nyt puolestaan 10 sekuntia Eerolaa edellä. Ja sitten saatiin tähänkin lisätietoa. Eerola keskeytti moottorivikaan tauolla kolmosen jälkeen. Huhujen mukaan Eerola oli joutunut useaan otteeseen jo tulppia vaihtamaan. Viimeisellä kerralla kierteet rikkoutuivat ja matka keskeytyivät siihen.
Kun Laurilakin joutui moottorivian vuoksi keskeyttämään viimeisellä pätkällä kärkikolmikoksi ajoivat Niittymäen lisäksi Stefan Wiik puolisen minuutin erolla ja Miika Leino, joka jäi kolmannesta sijasta 6,6 sekuntia.
VW-sarjan ”erityisenä piirteenä” on myös parhaan VW Typ-3-auton kuljettajan palkitseminen. Tällä kertaa VW 1500 S -autolla ajanut Ari Ollakka pokkasi palkinnon Hotelli Vaakunan pihassa.
Esa Niittymäki oli enemmän kuin iloinen voitostaan.
”Ajoin ehdottomasti oman urani parhaimman kilpailun täällä”, paljasti Niittymäki.
”Oli aivan loistava kisa. Kerrankin erikoiskokeilla käytetyt tiet olivat kuin tehtyjä historic-autoille. Nautin suunnattomasti ajamisesta.”
BMW Ralli -sarja
Myös viiden BMW-kuljettajan porukassa oli yksi ylitse muiden. Jämsän Äijien pari Ville Mäntynen–Kasperi Turma ei muille jättänyt mitään mahdollisuuksia. Kuuden kilometrin mittaisella avauspätkällä Mäntynen otti tahtipuikon haltuunsa 8,2 sekunnin pohja-ajalla. Sami Laurila ja Lari Virtanen pysäyttivät kellon täsmälleen samaan aikaan ja molemmat siis kakkosia tässä vaiheessa.
Virtanen ajoi todella hienosti seuraavan 15-kilometrisen pätkän sijoittuen pätkäajoissa kakkoseksi Mäntysen jälkeen. Eroa vain 7,1 sekuntia. Laurilalla eroa kärkeen kertyi 27,2 sekuntia. Harmittavasti Virtasen matka kuitenkin päättyi tähän. Keskeytys tuli moottorivaurion vuoksi.
Mäntynen ja Laurila jatkoivat kärkikaksikkona, maalissa Mäntysen voittomarginaali oli noin puolitoista minuuttia.
Viime vuonna BMW Ralli -sarjan kilpailijoita oli 15–17 autokuntaa/osakisa, mutta tänä vuonna autoja on ollut vähemmän. Tietojen mukaan moni heistä on yksityisyrittäjinä toimivia, jotka keskittyvät nyt yritystoimintaansa ja ovat hetkeksi pistäneet ralliharrastuksen ”tauolle”. Toivottavasti tilanne kohentuu ajan myötä ja Bemareita nähtäisiin taas useampia mukana HRT-sarjassa.
Rally Trophy
Rally Trophy -sarjassa ajetaan nykyaikaisilla autoilla, joiden moottoritilavuus saa olla 1600 (v1600-luokassa nro 30) sekä enintään 1400 luokassa 31, jossa myös viritysaste on eri. Lisäksi tälle kaudelle mukaan tulivat luokat 32 ja 33, joissa ikäraja on vähintään 55 vuotta ja luokassa 33 ajavat voivat tutustua reittiin ennakkoon. Viime vuonna Rally Trophy -sarja luokissa pisteille ajoi yli 20 kuljettajaparia. Tänä vuonna joukko on hieman harventunut, kun näistä – yleensä nuorista – kuljettajista osa siirtyi urallaan eteenpäin mm. SM-sarjaa ajamaan. Mikä onkin osittain tämän sarjan tarkoituskin.
Viime vuoden Rally Trophy -sarjan hallitseva mestaripari Jani Viher-Vehmas–Eemil Pitkänen on Toyota Auriksellaan ollut mukana ja hieno ”vauhtimittari” muille. Mikkelin avauskisassa heitä ei nähty, mutta luokkavoitto sekä Vilppulasta että nyt Kouvolasta kirjattiin heille.
Viher-Vehmaksen tilannetta lienee helpottanut se, että Rally Trophy -sarjalaisista luokassa 31 ajanut pari haminalaispari Jere Mannoja–Teemu Mannoja joutui keskeyttämään kakkosella tekniseen vikaan. Mannojat olivat ykkösellä porukan nopein pari, 0,7 sekunnin erolla Viher-Vehmakseen.
Ari Häiväläinen – Leevi Salonen olivat luokan 31 ainoa autokunta, mutta yleiskisassa selvä kakkonen. Eroa Viher-Vehmakseen ehti kertyi kuitenkin parisen minuuttia.
Kouvolan O.K. Auto Rallissa luokassa 30 ajava pari Samuli Mynttinen–Hugo Väisänen jatkavat silti pistetaulukon kärjessä, sillä heillä on porukasta ainoina pisteet kaikista kolmesta osakisasta.
Rally Trophy Seniorit -luokassa 32 eli ilman nuotteja ajaneista Jarmo Mustonen Mini One -autollaan oli selkeästi ykkönen. Luokan toinen kilpailijapari petri Liikanen – Jari Kettunen Ford Fiestalla taipuivat parisen minuuttia voittajalle.
Pistetilanteet osakisan 3/7 jälkeen
Kuljettajat – Luokat 30 & 31
1. Samuli Mynttinen MhMK lk 30 Citroën C2 VTS pisteitä 31
2. Jani Viher-Vehmas FoSUA lk 30 Toyota Auris pisteitä 25
3. Roope Suomalainen ValUA lk 31 Suzuki Swift GTI pisteitä 14
4. Ari Häiväläinen TerUA lk 31 VW Polo 1.4 pisteitä 12
5. Pekka Penttilä AlavUA lk 30 Honda Civic pisteitä 10
5. Vilma Kivenne RiiUA lk 31 Suzuki Swift GTI pisteitä 10
7. Otto Pitkänen KuortUA lk 30 Toyota Corolla G6 pisteitä 9
7. Mika Luukka LprUA lk 30 Toyota Auris pisteitä 9
9. Jere Mannoja HamUA lk 31 VW Polo 1.4 16V pisteitä 1
9. Riku Salmela OrSUA lk 30 Ford Focus pisteitä 1
Luokka 32
1. Petri Liikanen LamUA lk 32 Ford Fiesta pisteitä 26
1. Jarmo Mustonen MäntsMK lk 32 Mini One pisteitä 26
3. Kimmo Seppälä PaiUA lk 32 Hyuindai i20 pisteitä 9
4. Risto Laine SiAK lk 32 Ford Fiesta pisteitä 1
4. Kari Kemppinen MHJ-RT lk 32 Toyota Yaris pisteitä 1
4. Timo Rajala JurvanUA lk 32 Honda Civic pisteitä 1
Kartturit – Luokat 30 & 31
1. Hugo Väisänen – lk 30 pisteitä 31
2. Eemil Pitkänen FoSUA pisteitä 25
3. Petri Kivioja ValUA lk 31 pisteitä 14
4. Leevi Salonen TerUA lk 31 pisteitä 12
5. Jarno Saarinen AlavUA lk 30 pisteitä 12
5. Leevi Jaakonsaari RiiUA lk 31 pisteitä 10
7. Onni Pitkänen KuortUA lk 30 pisteitä 9
7. Marko Niemi LprUA lk 30 pisteitä 9
9. Teemu Mannoja HamUA lk 31 pisteitä 1
9. Nestor Tiainen RiiUA lk 30 pisteitä 1
Luokka 32
1. Jari Kettunen LamUA lk 32 pisteitä 26
2. Onni Ala-Turkia HRCF lk 32 pisteitä 12
2. Markus Ekblom MäntsMK lk 32 pisteitä 12
4. Teemu Nurminen MoMo RT lk 32 pissteitä 9
5. Ben Wickström SiAK lk 32 pisteitä 1
5. Toni Hiltunen – lk 32 pisteitä 1
5. Jukka kinnari JurvanUA lk 32 pisteitä 1
VW- ja BMW-sarjan pistetilanteet löytyvät heidän omilta nettisivuiltaan. Tätä kirjoittaessani niitä ei oltu vielä julkaistu.
-kk