HRT-sarja jatkuu Kouvolan sorateillä O.K. Auto Rallin merkeissä
Historic Rally Trophy -sarja 2024 jatkuu kolmannella osakilpailullaan ensi viikonloppuna Kouvolan ympäristössä, jossa lauantaina 18.5. ajetaan järjestyksessään jo 20:s O.K. Auto Ralli. Tällä kertaa kilpailun keskipisteenä ja ”tähtinä” ovat historic-kilpailijat, kun aiemmin tapahtuma on tullut tutuksi nykyaikaisten kilpa-autojen SM-rallina.
Kauppakeskus Veturin pihalta Kouvolassa reitille lähtee kl 9:01 alkaen noin 100 HRT-sarjaa ajavaa kilpailijaparia, joiden jälkeen vielä lähes 30 nykyautoa omissa ”lisäluokissaan”. Tuttuun tapaan peräti 20 tasanopeusluokassa kilpailevaa autokuntaa ovat ensimmäisinä erikoiskokeilla, minkä jälkeen HRT-sarjalaisista ensimmäisinä nuotista ajavat numerolla 1 starttaavan Jari Latvalan johdolla.
Rallissa on viisi erikoiskoetta, joiden yhteispituus on noin 60 km. Kilpailukeskus toimii Kauppakeskus Veturissa, samoin lähtö tapahtuu sieltä. Maaliin saavutaan noin klo 15:30 alkaen Original Sokos Hotel Vaakunan piha-alueelle.
Mielenkiintoisia osanottajia
Helmikuisen Vilppulan Talvirallin jälkeen taukoa on ollut siis noin kolme kuukautta. O.K. Auto Ralli on ensimmäinen jäljellä olevista. Kouvolan jälkeen kaksi osakisaa ajetaan elokuun lopussa samana viikonloppuna Lahdessa, sen jälkeen Petäjävedellä syyskuussa ja kausi päättyy Hartolaan lokakuun puolivälissä.
Kouvolan kisaan on saatu ns. vakiokiertäjien lisäksi muutamia uusia kilpailijoita, joilla lienee hyvät mahdollisuudet taistella voitosta jo aiemmin menestyneiden joukossa. Nuottiluokkien – kilpailijat saavat tutustua reittiin ennakkoon – pistejohdossa on järjestävän seuran Antti Leponiemi Escortilla tasapistein Riihimäen UA:n Volvolla ajavan Pasi Hapulahden kanssa. He kumpikin ovat kahdesti tänä vuonna voittaneet luokkansa ja keränneet 25 pistettä. Vain kahden pisteen päässä kolmantena on Tampereen Harri Välimäki Skoda Favoritilla. Ei liene mitenkään huono veikkaus, jos päättelee pistetilanteen muuttuvaan Kouvolassa.
Haminan UA:n Marko Uutela Ascona 400:lla on varmuudella yksi voittajasuosikeista Hapulahden lisäksi. Ja mitä tällä kertaa tekevät yhden keskeytyksen ja yhden luokan kakkossijan itselleen kirjauttanut Alavuden UA:n Jari Latvala nelivetoisella Celicallaan sekä melko pitkän ajotauon Suomessa pitänyt EMSC:n Jukka Jalonen, joka on mukana nelivetoisella Audi A2:lla. Yllättäjiä saattavat olla myös lappeenrantalainen, autoaan pitkään rakennellut Ari-Matti Rikkinen Ford Sierra RS Cosworthillaan sekä HRCF:n Martti Virolainen, joka Ascona 400:llaan on keikkunut kärkikahinoissa jo jonkin aikaa. Mainittakoon vielä yksi ”paluumuuttaja” Hyvinkään Pentti Veikkanen, joka pitkästä aikaa tuli mukaan historic-kisaan Porsche 911 SC:llä.
Monia muitakin seurattavia
HRT-luokissa, joissa kilpaillaan neljässä ikäkategoriassa (1969, 1975, 1982 ja 1990) sekä ykkösryhmässä, kaikki pistetaulukon kärkikuljettajat ovat haastajineen mukana. Yksi mielenkiintoinen nimi löytyy listalta, kun aiempien vuosien ylivoimainen kategorian 1969 kuljettaja HRCF:n Jari Ohrankämmen palaa ”tositoimiin” maineikkaalla Wartburgillaan. Mies on pitänyt hieman ajotaukoa, lukuunottamatta yhtä osallistumista näytösajoluokkaan viime talvena, mutta ajaa siis tällä kertaa kategorian 1969 luokkavoitosta ja HRT-pisteistä.
Ykkösryhmän pistetaulukon kärjessä tasapistein ovat NHD:n Martti Sarasto ja Mäntyharjun Kari Iivanainen. Voitot ja kakkossijat ovat heillä menneet ristiin, nyt on pisteitä 22. Kategorian 1969 kärjessä on Lahden Sami Leinonen kahden pisteen erolla ennen Myrskylän Antti Heinästä ja HRCF:n Kaj Forsbergia. Kategoriassa 1975 kestomenestyjä Kiuruveden Niko Allinen sai kovan vastuksen Hauhon Esa Vahvaselästä, joka onnistuikin nousemaan kahden pisteen erolla pistekärkeen talven kahden osakisan jälkeen. Luvassa on taatusti kova kisa.
Kategoriassa 1981 Anjalan Janne Kanerva ”pisti pelin jännäksi”, kun keskeytti Vilppulassa. Laukaan Heikki Valkonen nousi omienkin sanojensa mukaan yllättäen pistejohtoon napattuaan talven kisoista 23 pistettä Kanervan 14:ää vastaan. Kanervan me tiedämme taistelevan koko kisan nopeimman kuljettajan tittelistä melko säännöllisesti, joten ilman teknisiä ongelmia Anjalan mies vähintäänkin kaventanee piste-eroa Valkoseen. Kouvolassa ei ole muita tässä kategoriassa mukana.
Kategoriassa 1990 HRCF:n Juha Selänne Favoritillaan sekä Jämsän Risto Tiinus Hondallaan ovat kahden luokkavoiton jälkeen tasapistein kärjessä. Kovaa saavat muut mennä, mikäli nämä herrat aikovat päihittää. Haastajia tässä kategoriassa on useita.
Eikä tässä vielä kaikki….
Tasanopeusluokassa on kisa toisensa perään niin vaihtelevia suorituksia, ettei uskalla ihan varmasti mainita ketään voittajaksi. Nytkin osallistujia on peräti 20 autokuntaa ja luokkavoittoon pyrkiviä lähes sama määrä. Kärkikolmikossa Pekka Stellberg (22 pistettä), Eero Juutilainen (19) ja Jani Koivisto (14). Edellisen osakisan voittaja ja hallitseva luokan mestari Reijo Rintala ei osallistunut avauskisaan Mikkelissä, joten nousua pistetaulukossa voitaneen odottaa. Jarmo Vesala saa nyt vierelleen konkari Kari Kuosmasen, joten tämäkin pari saattaa yllättää suuresti. Ja listaa voisi jatkaa vaikka kuinka; Ari-Pekka Jääskeläinen, Mika Alakoskela, Eugen Damstedt, Jorma Laakso, Marko Kääriäinen jne. Mielenkiintoinen kisa on luvassa tässäkin luokassa.
HRT-sarjan Classic F -sarjassa ennakkosuosikkina lienee hallitseva mestari Anssi Laurell, joka on nytkin pistejohdossa. VW Aircooled Rally Series keräsi osanottajia yhdeksän, joista vahvimpia voittajaehdokkaita lienevät Erkki Eerola ja Esa Niittymäki. Rally Trophy -sarjassa hallitseva mestari Jari Viher-Vehmas nousee voittajaehdokkaaksi täälläkin ja Rally Trophy Seniorit -sarjassa, jossa kuljettajan on oltava 55-vuotias, voitosta taistelevat Petri Liikanen sekä Jarmo Mustonen. Kumpikin keskeytti avauskisan Mikkelissä, mutta Liikanen otti luokkavoiton Mustosen edellä Vilppulasta. Miten käykään nyt sorakelillä Kouvolassa?
Kun vielä näihin edellä mainittuihin lisätään HRT-sarjan sisällä ajettava Historic Seniorit -sarja, jossa pistejohdossa Risto Tiinus kolmen pisteen erolla Martti Sarastoon, tarjotaan Kouvolassa historic-harrastuksesta kiinnostuneille todella hienoja taisteluja paremmuudesta.
O.K. Auto Rallin tietopaketti löytyy näiltäkin sivuilta alalehden HRT alta ja sieltä klikkaamalla Info-paketti.
Nähdään Kouvolassa lauantaina 18.5.