Historicien 1975 kuljettajista viisi luokkien 1-18 yleiskisan seitsemän joukossa

Published by HRCF Tiedottaja on

Allisten veljesten ”hurjastelu” Peurunkarallissa tuotti kolmannen sijan luokkien 1-18 yleiskilpailussa kahden Volvon jälkeen. Kuva: Marko Kyöstilä

Eipä ollut epäselvää, kuka on ikäkategorian Historic -> 1975 nopein pari. Kiuruveden UA:n Niko ja Marko Allinen Ford Escort 1300 GT:llä olivat Volvo-kaksikon; Kanerva ja Tannermäki, jälkeen selkeästi kilpailun tuloslistalla seuraavina. Eroa kärkikaksikkoon toki kertyi, mikä ei ole ihmekään, onhan Allisilla selkeästi pienempi moottori autossaan ja ikäkausikin on vanhempaa mallia.

Alliset kuitenkin osoittivat nopeutensa, kun saman luokan kilpailijoihin tuli selkeästi eroa. Kakkoseksi luokassa 9 sijoittunut Toni Herrala–Juho Linna Renault 8 Gordinilla jäi puoli minuuttia ja kolmanneksi Impillä ajanut pari Petteri Sappinen–Paavo Virtanen vielä minuutin verran lisää.

Pistetaulukon kolme ensimmäistä paria olivat myös Kuopion kisassa mukana. Loppupisteisiin lasketaan kuitenkin kuudesta neljä parasta kisaa, joten kaikilla on vielä mahdollisuutensa – teoriassa vaikkapa mestaruuteen asti.

Allisten vauhti oli luokassaan kaksi ensimmäistä pätkää muita sekunnin per kilometri parempaa. Näin ollen kahden pätkän jälkeen ero kakkoseen, Toni Herralaan, oli jo 19,5 sekuntia. Kolmosella Herrala kiri hieman, kun 8,1 kilometrin pätkällä ero Alliseen oli tasan kuusi sekuntia. Sappinenkin tuli hyvin, ero Alliseen 6,5 sekuntia. Ja kas, nelosella Herrala ajoi 6,7 sekunnin pohjat. Pätkällä oli pituutta 11 kilometriä ja Allinen oli kakkonen. Sappinen oli jäänyt jo minuutin, Herrala oli tuloksissa toisena 18 sekunnin päässä kärjestä.

Viimeinen pätkä oli kisan pisin, 14,3 kilometriä. Allinen ajoi jälleen pohjat, nyt Herrala jäi 12 sekuntia. Näin ollen maalissa miesten eroksi tuli 30,8 sekuntia.
”Olen myymässä autoani, joten vähän viimeisillä pätkillä varmistelin, ettei sattuisi mitään. Autoon on hommattu uusi passikin nyt, joten tulevalla omistajallakin on tältä osin asiat kunnossa”, paljasti Allinen, joka ei vielä osannut kertoa oman ajouransa jatkosta tarkempaa.

Allisen perässä luokkien 1–18 yleiskilpailussa oli kolme muuta luokan 9 kuljettajaa; Herrala 4:s, Sappinen 5:s ja Sami Tuominen Ladalla 6:s.

EPUA:n Pasi Männistö – Joonas Männistl Ford Escort 1600:lla. Kuva: Marko Kyöstilä

Luokkaa 10 hallitsi EPUA:n pari Pasi Männistö–Joonas Männistö Escort 1600:lla. Luokkavoitto tuli neljän minuutin erolla. Männistöt sijoittuivat luokkien 1–18 yleiskilpailussa seitsemänneksi. Eroa Tuomisen Ladaan jäi 5,8 sekuntia ja seuraavana taakse jäi Ilkka Koskela luokan 18 Mersu 190:llä 3,8 sekunnin päähän.

Luokassa 11 oli hienoa, että FoSUA:n pari Eemil Pitkänen–Leevi Jaakonsaari pääsi nyt maaliin ja kaiken lisäksi nappasi vielä luokkavoitonkin 21,5 sekunnin erolla kakkoseksi sijoittuneeseen pariin Mikko Inkiläinen–Teemu Inki Volvo 144:llä. Pitkänen oli aiemmin kartturina ensin isänsä Alfa Romeossa ykkösryhmän luokassa 4, minkä jälkeen siirtyi Rally Trophy -sarjaan Jari Viher-Vehmaksen kakkosohjaajaksi. Ensimmäisen HRT-sarjan rallinsa Pitkänen ajoi Volvo 142 S:llään viime syksynä Jari-Pekka-rallissa, jossa tuli keskeytys ulosajon vuoksi.

Harmillisesti luokassa 1 Sami Jaakkola–Riku Alastalo Escort RS 2000:lla keskeyttivät tekniseen vikaan jo ykköspätkän jälkeen. Jaakkola oli luokkien 1–18 yleiskisassa siinä vaiheessa neljäntenä. Nyt kisa loppui liian aikaisin.

Seuraava HRT-sarjan osakisa ajetaan Mäntsälän ympäristössä 17.5.2025.

-kk

Pistetilanne osakilpailun 2/6 jälkeen
Historic -> 1975 – Top 10
Kuljettajat
1. Esa Laine HRCF lk 10 Ford Escort Twincam pisteitä 21
1. Mikko Inkiläinen HRCF lk 11 Volvo 144 pisteitä 21
3. Veijo Hänninen SLUA lk 9 Toyota Corolla pisteitä 20
4. Niko Allinen KiuUA lk 9 Ford Escort 1300 GT pisteitä 12
4. Pasi Männistö EPUA lk 10 Ford Escort 1600 pisteitä 12
4. Eemil Pitkänen FoSUA lk 11 Volvo 142 S pisteitä 12
7. Sami Tuominen SaaUA lk 9 Vaz 2101 pisteitä 10
7. Toni Herrala MhMK lk 9 Renault 8 Gordini pisteitä 10
9. Petteri Sappinen HRCF lk 9 Sunbeam Imp pisteitä 9
9. Pertti Savolainen JuvanUA lk 10 Datsun 1600 SSS pisteitä 9

Kartturit
1. Antti Härkönen HRCF lk 10 pisteitä 21
2. Teemu Inki – lk 11 pisteitä 21
3. Petri Hänninen SLUA lk 9 pisteitä 20
4. Marko Allinen KiuUA lk 9 pisteitä 12
4. Joonas Männistö EPUA lk 10 pisteitä 12
4. Leevi Jaakonsaari RiiUA lk 11 pisteitä 12
7. Tapani Heinänen SaaUA lk 9 pisteitä 10
7. Juho Linna FPDA lk 9 pisteitä 10
9. Paavo Virtanen HRCF lk 9 pisteitä 9
9. Jukka Puurula ValUA lk 10 pisteitä 9