Ikäkategoriassa 1992 on käymisvaihe meneillään, Siikala pistejohdossa

Hienosti meni Mersukin Peurunkarallin erikoiskokeilla Ilkka Koskelan ja Hanna Kukkosen käskemänä. Kuva: Marko Kyöstilä
Tälle vuodelle FIA:ssa tehtiin päätös, että ikäkategorian J1- ja J2-autoista jälkimmäiset saivat pari vuotta ”jatkoa” eli näiden autojen tulee olla valmistettuja ennen 31.12.1992. Uusien historic-passien tekeminen näille on vasta alkuvaiheissa, joten ehkäpä kesäkisoissa jo nähdään, tuleeko uusia autoja mukaan.
Viime vuonna tämän ikäkategorian luokissa oli melko mukavasti autoja, mutta liekö tämä siirtymävaihe aiheuttanut lievää katoa. Yhdessä luokassa sentään oli kolme autoa, muissa vain yksi. Positiivista sentään on se, että Kuopion kahden kilpailijaparin joukkoon saatiin neljä lisää.
Luokassa 15 Skoda Favoritilla Juha Selänne, jonka kartturina tällä kertaa oli Birger Blomberg, ei antanut tälläkään kertaa muille mitään mahdollisuuksia. Alusta lähtien Selänne oli selkeästi muita nopeampi, kunnes ek:lla 4 Antti Siikala Favoritilla pysäytti kellot 6,2 sekuntia parempaan aikaan. Täällä myös luokan kolmas pari Emil ja Timo Johansson Lada Samaralla suistuivat tieltä ja keskeyttivät. Viimeisellä. 14,3-kilometrisellä Selänne kasvatti Siikalaan eroa vielä 21,1 sekunnin verran.

Juha Selänne – Birger Blomberg Skoda Favoritilla. Kuva: Marko Kyöstilä
Luokassa 16 Jämsän Äijien pari Risto Tiinus–Jari Huhtinen Honda Civicillä harmitteli muiden poisjääntiä. Miehet tulivat maaliin ja ovat luokkien 1–18 yleiskilpailussa 10:nneksi nopein pari.
Luokassa 17 Juha Mäkitalo–Jari Karhunen olivat Ritmolla jälleen mukana. Tällä kertaa Ritmo oli kuitenkin vaihtunut toiseen yksilöön. Harmittavasti ajo ex-Mikael Sundströmin autolla loppui jo kakkosen jälkeen tekniseen vikaan.
Luokassa 18 ainoa autokunta oli Turengin Ilkka Koskela Mersu 190:lla. Vierelleen Koskela oli saanut Hannu Kukkosen, joka on tutumpi Heikki Westerlundin konttorinhoitajana. Koskela aiempi kartturi Katja Salmijärvi oli nimittäin kyllä kisassa mukana, mutta itse ajamassa BMW Ralli -sarjassa. Hienosti myös sijoittui 15 autokunnan joukossa yhdeksänneksi.
Ja vielä, monet kyselivät, missä on Matti J. Tarvainen?
Seuraava HRT-sarjan osakilpailu ajetaan Mäntsälän ympäristössä 17.5.2025.
-kk
Pistetilanne osakisan 2/6 jälkeen
Historic -> 1992
Kuljettajat
1. Antti Siikala OriUA lk 15 Skoda Favorit 136 L pisteitä 23
2. Juha Selänne HRCF lk 15 Skoda Favorit pisteitä 12
3. Juho Silvennoinen K-KUA lk 15 Skoda Favorit 136 L pisteitä 10
3. Risto Tiinus AUK Jämsän Äijät lk 16 Honda Civic pisteitä 10
3. Ilkka Koskela TAUK lk 18 Mercedes Benz 190 E 2.3 pisteitä 10
6. Emil Johansson HRCF lk 15 Lada Samara (Vaz 2108) pisteitä 1
6. Juha Mäkitalo EurUA lk 17 Fiat Ritmo 130 TC pisteitä 1
Kartturit
1. Jouko Huilla OriUA lk 15 pisteitä 23
2. Birger Blomberg lk 15 pisteitä 12
3. Eeka Lahtinen K-KUA lk 15 pisteitä 10
3. Jari Huhtinen AUK Jämsän Äijät lk 16 pisteitä 10
3. Hanna Kukkonen HeiUA lk 18 pisteitä 10
6. Timo Johansson HRCF lk 15 pisteitä 1
6. Jari Karhunen EurUA lk 17 pisteitä 1