Jämsän Äijien Risto Tiinuksen ja Jari Huhtisen HRT-pistepussi on nyt täynnä
Jämsän Äijien Risto Tiinus on tehnyt vahvaa työtä siirryttyään Honda Civicin puikkoihin. Alkuvaikeuksien jälkeen tänä vuonna Tiinus näyttää nyt varmistaneen Historic ->90 -kategoriassa mestaruuden maksimipistein. Viiden luokkavoitto- ja osallistumispisteiden summa on tässä vaiheessa sellainen, ettei siihen voi saada mitään lisää. Eivätkä kanssakilpailijat näytä voivan enää tavoittaa Tiinusta. Himmeämmistä mitaleista sen sijaan saatetaan vielä nähdä kunnon taisto.
Luokassa 16 Lahden HRT-kisassa Keijo Hållfast oli liikkeellä Toyota Corolla 1600 GT:llä Starletin sijaan. Ja hyvin näytti kisa lähtevän käyntiin. Lähes kahdeksan sekunnin pohja-aika ykköselle ennen Tiinusta. Tiinuksen kanssa koko kauden tiukkaa, huumorinsekaista vääntöä – henkistä ja fyysistä – käynyt Esa Lindroos jäi Hållfastista 16,4 sekuntia. Sama tahti jatkui kakkosella, Tiinus jäi kakkoseksi lähes yhdeksän sekunnin erolla. Lindroosit, Esa ja Anja, olivat vaikeuksissa, pätkäaika painui yli neljän minuutin.
”Puolan johto irtosi. Saatiin Sirron Ristolta apuja, ja taas jatkettiin”, selvitti Lindroos.
Kolmosella Lindroosien ongelma näyttää hellittäneen, sillä nyt Hållfastin 9,3 sekunnin pohjille he vastasivat parhaiten. Tiinus piristyi vielä perjantain viimeiselle pätkälle, mutta jälleen tuli Hållfastiin eroa yhdeksän sekuntia. Kun päivä oli ”pulkassa”, Hållfast johti luokkaa 36,3 sekuntia ennen Tiinusta.
Lauantaiaamuna Lindroosien oli ”heitettävä pyyhe kehään”. Tekninen vika keskeytti heidän matkansa ennen aamun ensimmäistä pätkää.
”Päästin noin 100 metriä AT-asemalta, kun kone pärähti pahasti ja meno loppui siihen. Venttiili oli pudonnut männän päälle. Nyt tuntuu, että kaikkien vuosien jälkeen tälle kaudelle ovat osuneet kaikki maailman ongelmat.”
Tästä eteenpäin luokkavoitosta taistelivat vain Hållfast ja Tiinus, Risto Sirro oli Moskvitchillaan kolmantena. Marko Launonen Peugeot 205:lla keskeytti perjantaina ek:lla 3, mutta tuli uudestaan mukaan lauantaina. Kokonaistulosta hänellä tietty rasitti yhden ajamattoman pätkän aikaansaama 10 minuutin lisäaika.
Keijo Hållfastin hyvä vauhti piti koko lauantaipäivänkin. Ennen viimeistä pätkää mies johti luokkaa lähes kolme minuuttia ennen Risto Tiinusta. Sirro oli jo 10 minuuttia perässä. Viimeisellä, EK:lla 12 Hållfastille sattui ulosajo ja mies sai katsella penkalta muiden ajoa.
”Monta asiaa vaikutti ulosajoon. Vauhtia ei oikeastaan ollut liikaa. utka näytti loivemmalta, mutta tiukkenikin. Kun siihen sattui vielä kunnon laakerisepelimatto, sit lähdettiin”, selvitti Hållfast.
Hållfastin suunnitelmissa on loppukauden kisat jatkaa Corollalla luokassa 16, kun Starlet-luokassa 12 ei muita ole tänä vuonna näkynyt eikä pisteitä tietenkään kerry riittävästi. Pisteitä ei voi yhdistää yli kategorioidenkaan.
”Kiva auto Corolla on, ja kyllä sillä voisi vielä kovempaakin mennä”, arvioi Hållfast.
”Metriäkään ei ehditty ennen kisaa tällä ajaa. Aikoinaan N-ryhmäläisenä hankittu auto rakennettiin A-ryhmään. Pari viikkoa ennen kisaa saatiin vasta kone kuntoon, minkä jälkeen oli vielä jarrumurheitakin.”
Luokassa 17 Turengin Ilkka Koskela-Katja Salmijärvi sekä Euran Juha Mäkitalo-Jari Karhunen olivat ainoat osanottajat. Kisa tyrehtyi jo heti ykkösellä, kun Mäkitalo ei edes starttiin asti päässyt. Koskela keskeytti lauantaina EK:lla 9 ulosajoon. Penkalla huhuttiin, että jarruvian aiheuttama.
Luokassa 18 tuttuun tapaan luokan ainoa osanottaja on Lahti-konkari Matti J. Tarvainen kartturinaan Jämsän Marko Mäkelä. Tarvainen on tähän asti ajanut kaikki Lahti Historic Rallyt, mutta tänä vuonna EM-puoli sai jäädä ja Mitsubishi-kuljettaja ”palasi” kansalliseen HRT-luokkaan.
HRT-osakilpailussa ilman nuotteja ajavia historic-kilpailijoita oli 34, joista 19 keskeytti.
-kk
Pistetilanteet osakisan 5/7 jälkeen – Top 10
Kuljettajat
1. Risto Tiinus Jämsän Äijät lk 16 Honda Civic pisteitä 75,5
2. Antti Siikala OriUA lk 15 Skoda Favorit 136L pisteitä 69,5
3. Juha Mäkitalo EurUA lk 17 Fiat Ritmo 130 TC pisteitä 57
4. Ilkka Koskela TAUK lk 17 Opel Kadett GSi 16V pisteitä 44
5. Esa Lindroos Jämsän Äijät lk 16 Toyota Corolla 1600 GT pisteitä 42
6. Matti J. Tarvainen OriUA lk 18 Mitsubishi Galant VR-4 pisteitä 41,5
7. Kari Holmberg HRCF lk 16 Peugeot 205 GTI pisteitä 39
8. Juha Selänne UAU lk 15 Skoda Favorit pisteitä 25
9. Marko Launonen HRCF lk 16 Peugeot 205 GTI pisteitä 24
10. Risto Sirro HyUA lk 16 Moskvitch AZLK 1600 S pisteitä 14,5
Kartturit
1. Jari Huhtinen Jämsän Äijät lk 16 pisteitä 75,5
2. Jari Karhunen EurUA lk 17 pisteitä 57
3. Jouko Huilla OriUA lk 15 pisteitä 55,5
4. Anja Lindroos Jämsän Äijät lk 16 pisteitä 42
5. Katja Salmijärvi TAUK lk 17 pisteitä 39
6. Elli Valonen HeiUA lk 16 pisteitä 34
7. Marko Mäkelä JämSUA lk 18 pisteitä 25,5
8. Markku Haarala HRCF lk 15 pisteitä 25
9. Ville Kumpulainen NuUA lk 16 pisteitä 14,5
10. Petri Pulkkila HRCF lk 16 pisteitä 13