Janne ja Harri Kanerva olivat HRT-sarjan nopein historic-pari Lahdessa

Published by HRCF Tiedottaja on

Kanervat ”nautiskelevat”. Sora lentää ja moottori laulaa, kun Janne ja Harri painavat menemään. Kuva: Marko Kyöstilä

 

Lahti Historic Rallyn yhteydessä ajettu HRT-sarjan 2025 osakilpailu 4/6 oli jälleen täydellistä Anjalan Janne ja Harri Kanervan näytöstä Volvo 242:llaan, joka on ikäkauden 1982 auto. Tällä kertaa täydelliseksi ”esityksen” teki se, että ilman nuotteja ajaneet Kanervat olivat koko HRT-kisan nopein kilpailijapari, myös HRT-sarjan puolella nuotista ajaneet huomioiden. EM-rallin puolella ajanut haminalaispari Marko Uutela–Ville Mäkelä Ascona 400:lla oli pätkäajoissa viikonlopun nopein pari. Voittomarginaali olisi ollut suurempi, mutta heidän lopputulostaan rasittaa minuutin aikasakko, joka tuli liian aikaisesta saapumisesta EK:n 9 lähtöön. Tämän vuoden Lahden kisa oli HRT-sarjan osalta vain yksipäiväinen. Kuudella erikoiskokeella oli noin 1,5-kertainen määräEK-kilometrejä, yhteensä noin 73.

Kanervat ovat hallinneet viime vuodet HRT-sarjan kisoja. Etukäteen veikkailtiin lähinnä, kuinka paljon mäntsäläläispari Sami Vuorinen–Esa Kirjonen ikäkauden 1975 Escortillaan Kanervalle häviää. Lopulta kaksi minuuttia veikanneet keräsivät potin. Kolmanneksi sijoittui pari Sami Jaakkola–Riku Alastalo Mercedes Benz 190E 2.3:lla jäivät lähes neljän minuutin päähän voittajasta. Sijoitus ei yllättänyt, aikatappio ehkä hieman. Jaakkolaa ei olla HRT-sarjassa Mersulla aiemmin nähty.

Jo usean vuoden ajan Kanervaa on houkuteltu nuottiluokan puolelle, jolloin reittiin pääsee tutustumaan ennakkoon. Jopa ennen Lahtea liikkui huhuja, että ”nyt Kanerva tulee ajamaan nuotista”. Ei tullut.
”Ei ole perää siinä asiassa. OK Ralliin oli ajatus lähteä Vihtalahden Jukan kanssa, mutta se suunnitelma ei lopulta toteutunut”, paljasti Kanerva.

Kanerva oli tyytyväinen kilpailuunsa.
”Vauhti oli nyt kohillaan. Oli kiva laskea menemään. Oli vauhdikkaita pätkiä, mutta myös teknisempiä osuuksia. Tykkäsin kovasti reitistä. Kun viimeisellä siirtymällä tutkailimme Harrin kanssa tuloksia, kyllä mekin hieman hämmästyimme.”

”Yhden pätkän jälkeen, jota on ajettu 20 vuoden aikana useastikin, totesi Harri maalissa, että sehän meni ihan hyvin”, naureskeli Janne.

Kanervat ajoivat pohjat lauantaina neljälle pätkälle ja yhdellä tuli Hapulahdelle tappiota 0,1 sekuntia. Ensimmäisellä pätkällä Toni Valovaara oli nopein.
”Oli hieman ’käynnistymisvaikeuksia’, kun heinäkuussa olin vanhalla Volvolla Kouvolan kisassa. Kesti hetken, että ajo alkoi taas sujua uudemmalla Volvolla”, paljasti Janne.

Henkilökohtaiseen kisaansa Kanerva oli tyytyväinen, mutta tietenkin harmitteli, että vain pieni yleisöstä jaksoi huoltoalueelle kävellä alueen perälle HRT-sarjalaisia tapaamaan.
”Ymmärrän hyvin, että kun autoja on paljon, eivät kaikki mahdu samalle keskeiselle sataman alueelle. Ehkäpä ensi vuonna, kun SM-sarjalaiset eivät ole mukana, meillekin löytyisi tilaa lähempää satamatoria – ja vielä, toivottavasti kisa ajettaisiin taas kaksipäiväisenä.”

Neste Anjalan huoltamon yrittäjäksi isänsä Harrin jälkeen ryhtynyt Janne Kanerva myöntää, että työpäivät ovat olleet kevään ja kesän aikana pitkiä.
”Viiden aikaan aamuisin olen aloitellut ja pitkälle iltaan jatkanut. Vaimokin on jo alkanut huomauttelemaan tästä. Ralliviikonloppu Lahdessa teki kaikin puolin hyvää, kun kisan aikana ei juurikaan työasioita ehdi miettiä”, paljasti Janne.
”Onneksi auto jäi ehjäksi. Nyt vain pölyt pois sekä puunaus, ja sitten taas mennään.”

Seuraava osakisa ajetaan Hartolassa Jari-Pekka-rallin merkeissä Heinolan UA:n isännöimänä 20.9.2025.

Hapulahti – Nordström lähdössä historicien Kreikan EM-osakisaan

HRT-sarjan nuottisarjalaisista riihimäkeläinen pari Pasi Hapulahti – Antti Nordström Volvo 242:lla antoivat maalilavalla tunnustusta kanssakilpailijaparille Toni Valovaara – Elli Valonen, joka johtoasemasta joutui Volvonsa teknisen vian vuoksi keskeyttämään viimeisellä pätkällä. Vielä ennen viimeistä erikoiskoetta Valovaara oli noin 10 sekuntia Hapulahtea edellä.
”Harmittaa Tonin puolesta. Vuorotellen toisiamme voitettiin, ja lopulta voitto tuli meille kuin lahjaksi”, mainitsi Hapulahti maalilavan haastattelussa.

Hapulahti oli rakentanut autonsa täysin uusiksi Lahden kisaa varten. Turvallisuustarkastuksessa ennen kisaa kuitenkin yksi paikka petti.
”Pyyhkijät lakkasivat toimimasta. Alkoi oikein jännittää, osuuko kova sade juuri meidän kohdallemme. Antti luki nuotteja sulake valmiina kädessään, sillä sen verran ne aina hetken toimivat, kun laittoi uuden sulakkeen paikalleen.”

Hapulahti myönsi aloittaneensa Lahdessa ykköspätkän hieman liian varovaiseen tyyliin. Sen jälkeen mies oli nostanut vauhtiaan, mutta Valovaara taisi tehdä samoin. Pienimmillään kaksikon ero oli noin kuuden sekunnin verran. Ennen viimeistä pätkää eroa oli kertynyt kymmenisen sekuntia. Viimeiseltä Valovaara ei sitten enää maaliin tullut teknisen vian vuoksi.
”Olin jo luovuttanut Tonin kiinnisaamisen, kun sitten maalissa sain kuulla hänen keskeyttäneen. Olen ollut samassa tilanteessa useasti, joten tiedän tunteen.”

Hapulahti on lähdössä FIA:n historic-rallien osakisaan Kreikkaan, joka ajetaan kolmen viikon päästä.
”Tämä on sellainen ’once in a life time’ -juttu. Kun vielä on terveydenkin puolesta mahdollisuus lähteä, päätettiin, että nyt toteutetaan tämä haave. Meidän piti lähteä Portugalin hisse-ralliin, joka on EM-sarjan päätöskisa, mutta se on vaihdettu sorarallista asfalttikisaksi, joten Kreikka jäi ainoaksi vaihtoehdoksi”, kertoi Hapulahti, joka tällä hetkellä taitaa Jari-Matti Latvalan kanssa olla ainoat suomalaiskuljettajat siellä.

HRT-sarjan seuraava osakisa Hartolassa 20.9.

Nuottiluokan voitosta kilpaillut kärköläläinen Toni Valovaara vahvisti, että auton moottoriin tuli ns. täystuho.
”Tavarat tuli ulos, eli lohkoon tuli reikiä.”
”Mitään ennakkovaroitusta moottoririkosta ei tullut. Ajoimme noin 1,5 kilometriä kaasu pohjassa ja sitten tuli vanhuksella kilometrit ns. täyteen.”

Kovin pettyneeltä Valovaara ei vaikuttanut kisan jälkeisenä aamuna.
”Uutta moottoria tässä jo etsitään. Toivotaan, että päästään Hartolaan mukaan.”
”Viikonlopun kisa moottoririkkoon asti oli oikein kivaa. Hauskaa oli ja ajo sujui oikein hyvin.”

TULOKSIA

Lahti Historic Rallyn ja HRT-sarjan osakisassa nuotista ajaneet (lauantain EK:t 7–12):
Yhdistetty Top 10
1. Marko Rämänen – Sakari Ranki Opel Kadett GSI 16V 42:39,7
2. Marko Uutela – Ville Mäkelä Opel Ascona + 20,3 (ajassa minuutin aikarangaistus EK:lta 9)
3. Arto Rekola – Henri Lindroos Escort RS + 55,2
4. Pasi Hapulahti – Antti Nordström Volvo + 1:07,9
5. Janne Lindberg – Jukka Vihtalahti Volvo + 2:14,0
6. Petri Fonsell – Jani Kovanen Starlet + 2:20,5
7. Martti Virolainen – Jukkis Kesseli Opel Ascona + 2:42,9
8. Juha-Pekka Jokela – Kirsi Holmberg Escort Sport + 3:03,1
9. Jussi Lappalainen – Pasi Kleimola Escort 1300 + 3:55,9
10. Jarmo Monni – Petri Vihavainen Escort RS 1800 + 4:13,4

Ilman nuotteja ajaneiden Top 5 (Historic Rally Trophy)
1. Janne Kanerva – Harri Kanerva Volvo 42:53,5
2. Sami Vuorinen – Esa Kirjonen Escort 2000 RS + 2:01,3
3. Sami Jaakkola – Riku Alastalo MB 190E 2.3 16V + 3:55,7
4. Ilkka Koskela – Katja Salmijärvi Corolla 1600 GT + 4:10,0
5. Juha Mäkitalo – Jari Karhunen Ritmo + 4:58,0

EM-pisteistä ajaneiden Top 3 (EK:t 7-12)
1. Seb Perez – Dale Bowen GBR Porsche 911 Carrera 3.0  42:11,3
2. Will Graham – Matt Edwards GBR BMW M3 + 40,4
3. Maciej Lubiak – Dachowski Grzegorz POL Porsche 911 Carrera 2.7 RS + 58,7

-kk

Ups! Puolalaiselle Maciej Lubiakille sattui pieni lipsahdus. Porsche kävi penkan puolella spinnauksen jälkeen. Kuva: Jari Kohonen