Kaloppi-rallissa voidaan HRT:n mitalitaisteluissa ratkaista jo paljon
Vuoden 2023 Historic Rally Trophy -sarjan viimeistä edellinen osakilpailu, Kaloppi-ralli, ajetaan viikonloppuna23.9. Lopen UA:n sekä Karkkilan UA:n isännöimänä. Kilpailukeskuksena toimii Lopen kunnantalo ja ralli alkaa kello 11.01 Lopen torilta.
Oletettavasti vielä tämänkin osakisan jälkeen jää vielä taisteluja viimeiseen asti. Toistaiseksi vain pari mestaruutta on varmistunut, useimmissa on Lopelle lähdettäessä todella tiukkaa pistetaulukossa. Näin ollen lopulliset mitalien saajat varmistunevat vasta päätöskisassa, Askolan ympäristössä ajettavassa Hakevuori-rallissa 14.10.
HRT-sarjassa seitsemästä osakisasta viidestä lasketaan pisteet kilpailijan loppupisteisiin. Tasanopeuspuolella asetelma on 6/8, sillä Lahden osakisassa heillä oli kaksi erillistä osakilpailua.
Ikäkategoriassa Historic ->1990 AUK Jämsän Äijiä edustava pari Risto Tiinus–Jari Huhtinen ovat jo keränneet pistepottinsa täyteen. Viisi luokkavoittoa yhdessä osallistumispisteiden jo toivat maksimipisteet. Orimattilan UA:n Antti Siikala pystyy teoriassa kasvattamaan pistesaldoaan neljällä pisteellä, mikä ei riitä Tiinuksen haastamiseen. Sen sijaan Siikala sekä kolmantena pisteissä oleva Euran Juha Mäkitalo kisaavat himmeimmistä mitaleista. Mäkitalolla on yksi keskeytys, joten teoriassa potti voi kasvaa 13 pisteellä, mikäli mies ajaa luokkavoittoon molemmissa jäljellä olevissa kisoissa. Ilman ongelmia Siikala on vahvempi ehdokas hopeamitalistiksi.
Classic F -sarjassa HRF:a ja HRCF:a edustava pari Anssi Laurell–Kari Vihmalaakso ovat myös maksimipistein varmistaneet mestaruutensa. EPUA:n pari Jari Perttu–Sari Kortelainen on yhtä selvä kakkonen jo nyt. Pronssimitalista voitaisiin vielä nähdä kisa, mutta vain pisteen päässä Jussi Tuomelan kolmossijasta oleva Jari Valtaala ei ole Kaloppi-ralliin ilmoittautunut. Tuomela nykäisee siis ainoana luokassaan ja maaliin tullessaan Valtaalaan 10 pisteen eron ennen viimeistä osakisaa.
Muissa kategorioissa vielä jännitettävää
Ykkösryhmässä kolmen kärki; Markku Hakala (lk 2), Sami Leino (2) ja Panu Pitkänen (4), ovat tasoissa pistein 62,5. Hakala teoriassa pystyy kasvattamaan pistesaldoaan kuudella pisteellä, Leinolla on yksi keskeytys ja yksi kakkossija, joten parannusta voinee tulla 13 pistettä. Samoin Pitkäsellä on yksi keskeytys, ja kun samalla luokkavoiton myötä voisi ”korottaa” yhtä luokkavoittoa kahdella pisteellä, potti voisi kasvaa Leinon tapaan 13 pisteellä. Jännäksi siis menee, ja lopullinen ratkaisu siirtynee viimeiseen osakisaan.
Ikäkategoriassa Historic -> 1969 mestaruus ratkaistaan PoSUA:n Timo Heinosen ja NHD:n Martti Saraston kesken. Vaikka he jäisivät ilman pisteitä kahdessa viimeisessä kisassa, ei kolmantena oleva Antti Heinänen pystyisi heitä ohittamaan. Heinäsellä kun on kolme keskeytystä. Kaksi luokkavoittoa kaventaisi Heinäsen eroa Sarastoon, mutta eroa jäisi vielä puolitoista pistettä. Yhden keskeytyksen myötä Heinonen pystyy kasvattamaan pistepottiaan teoriassa 11 pisteellä. Saraston potti voi teoriassa kasvaa 16 pisteellä, eroa Heinoseen jää siinä tapauksessa vielä kolme pistettä. Heinosen olisi mestaruuden kannalta siis pysyttävä erossa ongelmista.
Historic -> 1975 kategoriassa näyttää mestaruus myös olevan ns. kahden kauppa. Tasapisteillä 62,5 Mäntsälä MK:n Ilkka Haljala ja seurakaveri Sami Vuorinen näyttävät olevan tilanteessa, etteivät muut heitä tavoita. Kolmantena oleva Esa Laine ei ole Kaloppi-rallissa mukana. Pisteen päässä Laineesta olevalla Niko Allisella on kaksi keskeytystä, joten kahdella luokkavoitolla Kiuruveden UA:n mies nousee 68 pisteeseen. Kaikki riippuu nyt siis siitä, miten Haljala ja Vuorinen suoriutuvat pisteiden keräämisessä Lopella ja Askolassa. Jännää siis tässäkin tilanteessa!
Kategoriassa Historic -> 1981 Janne Kanerva voi saada maksimissaan vielä 11 pistettä lisää, sillä hänellä on keskeytys Hankasalmen kisasta tammikuulta. Pisteitä Anjalan miehellä on tuolloin 75,5. Kakkosena pisteissä olevalla Leppävirran Jyrki Putilalla on kaksi keskeytykseen päättynyttä kisaa tilastoissa, joten hän saa maksimissaan lisää 22 pistettä, mikäli siis luokkansa kahdesti voittaa. Ja se taas tarkoittaisi myös Kanervan voittamista kahdesti. Putilalla olisi siinä tilanteessa sitten pisteitä 69,5 eli Kanerva on tavoittamattomissa, mikäli hän ei keskeytä. Pronssimitalissa on varmimmin tässä vaiheessa kiinni Keijo Hållfast, jolla nyt on pisteitä 41.
Nuottisarjassa mitaleista varmimmin ovat kiinni Timo Markkanen (lk 22) ja Pasi Hapulahti (23). AL-Kangasniemen Markkanen johtaa pistein 53. Hän ei ollut Kaakkoisrallissa mukana, joten kaksi luokkavoittoa ja yhdet osallistumispisteet lisää kasvattavat pisteet lukemaan 71. Seuraavina pistetaulukossa olevat Jari Latvala ja Heikki Westerlund eivät ole Kalopissa – eikä Heikki tiedotteensa mukaan Askolassakaan moottoririkon vuoksi. Tämä avaa tietä Hapulahdelle, joka voinee nousta puolen pisteen päähän Markkasesta, mutta jos Markkanen jää kakkoseksi luokassa, Hapulahti menee ohi.
Petri Fonsell, Teemu Koivisto, Seppo Raittila ja Martti Virolainen ovat toisistaan vain neljän pisteen sisällä, joten joku heistä noussee pronssimitalille. Kaloppi-rallin jälkeen tämä tilanne on ehkä piirun verran paremmin selvillä.
Rally Trophy -sarjassa on myös tiukka kärkikolmikko. Forssan Seudun UA:n Jari Viher-Vehmas on kärjessä ennen Kaloppi-rallia 70,5 pisteellä. Hän pystyy kasvattamaan pottiaan enää vain kahdella pisteellä voittamalla luokan maksimipistein toisessa jäljellä olevista kisoista. Markus Mäkitalolla on nyt pisteitä 59,5. Yksi keskeytys rasittaa tällä hetkellä, joten luokkavoitto ja yhden kolmannen sijan korotus luokkavoitoksi kasvattaisi pistepotin lukemaan 70,5. Samoin voisi Veeti Rossi tehdä: yksi luokkavoitto sekä yhden neljännen sijan korotus luokkavoitoksi toisi myös Rossille pisteiksi 70,5.
Neljäntenä oleva Markus Latvala voinee sekoittaa mitalitaisteluja, mikäli omalla maksimisuorituksillaan kasvattaa pottinsa 66 pisteeseen, ja sekä Mäkitalo että Rossi sortuisivat ongelmiin.
Jännää siis täälläkin, Kaloppi-rallin jälkeen tiedetään taas enemmän.
Tasanopeudessa tiukkaa – kuten aina
Tasanopeusluokan pistetaulukossa neljän kärki on neljän pisteen sisällä, viiden kärki kuuden pisteen. Pisteet helposti menevät niin kovasti myös ristiin osakisoissa, että nyt ei kannata lähteä spekuloimaan sen enempää. Kaloppi-rallin jälkeen ollaan paljon viisaampia.
Mika Alakoskela–Risto Salonpää johtavat kuuden osakisan jälkeen pistein 68. Alakoskelalla on yksi nollakisa ja yksi viides sija rasitteena, joten näitä pitää lähteä kohentamaan. Reijo Rintala parinsa Jari Kumalan kanssa, joilla pisteitä nyt on 58, oli poissa kauden avauksesta ja Kuhmoisista tuli nollakisa, joten maksimissaan Rintala kasvattaa pottiaan osallistumispisteiden kera lukemalla 28 pisteellä. Täydellisellä suorituksella näyttäisi, että Rintala jäisi pisteen päähän Alakoskelasta. Mutta, mutta … kumpikin ei voi voittaa, joten toisen on jäätävä vähintään kakkoseksi, mikä sitten muuttaakin tilannetta…. Jännää siis täälläkin. Kaloppi-rallin jälkeen ollaan viisaampia….
Mitaleille ovat kärkkymässä myös Ari-Pekka Jääskeläinen, Eugen Damstedt, Iida Kauppinen ja miksei vielä Eero Juutilainenkin autokuntansa kanssa.
Spekulointi on kyllä kivaa, mutta todellisuus on sitten toinen juttu! Palataan näihin kuvioihin ensi viikolla, kun Kaloppi-ralli on ajettu.
Täydelliset pistetaulukot löytyvät näiltä sivuilta kohdasta Sarjapisteet.
-kk