Kari Haapalainen jo kolmannen kerran Historic Rallisprint -sarjan mestari

Published by HRCF Tiedottaja on

Kari Haapalainen ja ”Herbie” kauniissa Laitilan maisemissa SM Oili Jalonen Sprintissä. Historic-luokkien nopein sekä sarjan mestari mallia 2025. Kuva: Janette/AKK

Ja niinhän siinä taas kävi. Päijät-Hämeen UA:n Kari Haapalainen ”Herbie-kuplallaan” voitti HRCF:n Historic Rallisprint -sarjan mestaruuden 2025, nyt jo kolmannen kerran. Ja aivan ylivoimaisesti. Toiseksi sarjan loppupisteissä nousi Mäntyharjun MK:n Sami Leinonen Escortillaan.

Ennen sarjan viimeistä osakilpailua, tänään Laitilassa ajettua SM Oili Jalon Sprintiä, ennakoitiin taistelun Historic Rallisprint -sarjan mestaruudesta tulevan harvinaisen tiukka. Vaikutti siltä, että Herralalla olisi mahdollisuus Haapalan ”valtaistuinta” heiluttaa. Sitä tekstiä kirjoittaessani en tiennyt, miksi edelliseen kisaan, Munaränniin, ilmoittautuneesta Herrasesta ei tullut minkäänlaista mainintaa tuloksiin. Ei mainintaa perumisesta eikä keskeytyksestäkään. Nolla-kisa siis Nousiaisista.

Totuus alkoi kuitenkin pikkuhiljaa paljastua Laitilan kisan ilmoittautumisajan umpeuduttua. Herralaa ei näkynyt ilmoittautuneiden listalla, joten piti alkaa kaivella syytä tähän. Team Herrala Garagen facebook-sivulta selitys löytyi. Siellä kerrottiin, ettei Herrala aio enää taistella mestaruudesta ja oheen liitetty videokin sen kaikille todisti. Renault 8 Gordini menee niin railakkaasti nurin, että Herrala lienee lyönyt ns. hanskat tiskiin.

FB-kuvakaappauksessa näkyy, kuinka vauhdikkaaseen lentoon sai Renault 8 Gordininsa Toni Herrala Munaränni-sprintissä syyskuun lopussa. Kuva: Team Herrala Garage FB-sivu

Valitettava ulosajo myös helpotti saman tien Haapalaisen matkaa kohti kolmatta mestaruutta. Edelliset tulivat vuosina 2022 ja 2023Haapalaisen pistepotti kasvoi peräti 57,5 pisteeseen, kun sarjan viimeisestä osakisasta jaossa oli puolitoistakertaiset pisteet. Vuoden 2024 mestari oli Toni Kemppainen Opel Kadettilla.

Laitilassa Turun UA:n Sakari Nieminen Opel Kadett GSi:llä onnistui ensimmäisellä kierroksella ajamaan 0,18 sekuntia nopeammin kuin Haapalainen. Toisella kierroksella Haapalainen petrasi lähes neljällä sekunnilla ja oli näin ollen päivän nopein historic-kuljettaja. Haapalaisen kanssa samassa luokassa kisannut Naantalin Seudun UA:n Seppo Penkkala Avengerilla oli luokan toinen.
”Oli pakko ajaa oikein tosissaan, kun nuoremmat pistivät kovasti kampoihin”, tunnusti Haapalainen kisan jälkeen.
Toisella kierroksella Haapalainen paransi vauhtiaan ja historicien yleiskilpailussa ero kakkoseksi sijoittuneeseen oli lopulta reilut kaksi sekuntia.

Huonoa tuuria palkintopyttyjen kanssa

Haapalaiselle ei kuitenkaan Laitilan kisasta palkintopyttyä jaettu, sillä se oli jäänyt jonnekin matkalle.
”Ei hätää, me toimitamme kyllä postissa jälkikäteen hänelle palkinnon”, lupasi kilpailun lehdistöpäällikkö Tommi Honkanen.
Edellisestä kisasta, Munarännistä, Haapalaisen saama palkintopytty joutui ”mieron tielle”.
”Otettiin palkinnosta kuva auton päällä, ja siinä tohinassa se myös unohtui sinne. Ei muistettu ottaa talteen ennen kuin lähdettiin uudelleen liikkeelle”, paljasti Haapalainen.

Mäntyharjun MK:n Sami Leinonen voitti ainoana osanottajana oman enintään 1300-kuutioisten luokan. Ainoina osanottajina luokissaan ajoivat myös Nieminen sekä Matti J. Tarvainen.

Leinonen osallistui tänään sarjan kolmanteen osakisaansa ja nousi pistetaulukossa toiseksi 36,5 pisteellä. Herrala sijoittuu kolmanneksi pistein 35,0. Tasapisteisiin 25,5 ja jaetulle neljännelle sijalle päätyivät Sakari Nieminen ja Matti J. Tarvainen.

Tasapisteiden sattuessa sarjasijoituksen ratkaisee korkein yksittäinen sijoituspistemäärä, toiseksi korkein jne. Mikäli nämä eivät tuo ratkaisua, sarjasijoituksen ratkaisee se, jolla kilpailijalla on kauden aikana ollut eniten lähtöön oikeutettuja kanssakilpailijoita luokassaan / luokissaan. Mikäli tämäkään ei vielä tuo ratkaisua ratkaisee pistelaskussa poisjätetyn kilpailun pisteet. Jos myös ne pisteet ovat tasan, jaetaan sarjasijoitus tasapisteisiin päätyneiden kilpailijoiden kesken.

Kaikki kohdat toteutuvat Niemisen ja Tarvaisen kesken. Kaikki meni tasan, joten sijoitus; 4:s sija sarjassa, siis jaetaan. Palkinnot jaetaan HRCF:n Palkintogaalassa Laajavuoressa 22.11.2025.

-kk

TULOKSIA
SM OILI JALONEN SPRINT 11.10.2025

HISTORIC-LUOKAT
Luokka 22 (HRs-lk 2)
1. Sami Leinonen MhMK Ford Escort 1300 GT 2:39,40

Luokka 23 (HRs-lk 3)
1. Kari Haapalainen Päij-HUA VW 1303 S 2:35,89
2. Seppo Penkkala NaSU Sunbeam Avenger + 15,19

Luokka 24 (HRs-lk 4)
1. Sakari Nieminen TUA Opel Kadett GSi 2:38,20

Luokka 25 (HRs-lk 5)
1. Matti J. Tarvainen OriUA Mitsubishi Galant VR-4 3:01,3

PISTETILANNE OSAKISAN 5/5 JÄLKEEN
1. Kari Haapalainen Päij-HUA VW 1303 S pisteitä 57,5
2. Sami Leinonen MhMK Ford Escort 1300 GT pisteitä 36,5
3. Toni Herrala MhMK Renault 8 Gordini pisteitä 35,0
4. Sakari Nieminen TUA Opel Kadett GSi pisteitä 25,5
4. Matti J. Tarvainen OriUA Mitsubishi Galant pisteitä 25,5

Täydellinen pistetilanne löytyy HRCF:n nettisivuilta alalehden Sarjapisteet alta.