Mäntsälän kisaan tuli runsaasti lisää Rally Trophy -sarjan kilpailijoita

Luumäen UA:n Eetu Kirppu ja Lappeenrannan UA:n Mika Luukka ovat kaksi osakisaa ajaneena pienoisessa pistejohdossa. Myös kaksi kisaa ajaneella Ari Häiväläisellä tilannetta rasittaa Peurunkarallin keskeytys. Kuva: Timo Pullikka
HRT-sarjan yhteydessä on jo parin vuoden ajettu uudempien autojen Rally Trophy sarjaa, jossa on kaksi luokkaa. Toinen on Vakio 1600 -autoille ja toisessa autot ovat 1400-kuutioisia ja ”viritysasteeltaan” F tai Pro F. Lisäksi luokka 32 on tarkoitettu kuljettajille, jotka ovat jo täyttäneet ja täyttävät vuoden 2025 aikana 55 vuotta.
HRT-sarjan avauskisaan vain ”yksi rohkea” lähti Kuopioon ajamaan. Senioreista Lammin UA:n Petri Liikanen ja kartturi Jari Kettunen saivat näin ollen Fiestallaan heti vedettyä muihin yhdeksän pisteen eron. Peurunkaralliin Laukaaseen autoja ilmaantui jo yhdeksän ja Mäntsälässä jälleen nähtiin muutama autokunta lisää. Rallybaron Mäntsälä -rallissa Rally Trophy -kilpailijoita kolmessa luokassa oli peräti 16. Maaliin kilpailijoista tuli 12 paria.
Luokassa 30 AAU:n Erno Peltomäki aloitti parhaiten ajamalla pohjat ykköspätkälle. Tosin vain 0,5 sekunnin erolla nyt pistejohdossa olevaan Eetu Kirppuun. Muut innostuivat parantamaan vauhtiaan seuraaville pätkille sen verran, että enää ei Peltomäki pohjiin pystynyt. Lopulta kuuden pätkän ja noin 55 ek-kilometrin jälkeen sijoitus luokassa oli kolmas reilun minuutin tappiolla voittajaan Päijät-Hämeen UA:n Ossi Paasirantaan. Fiat Bravo -mies oli ykkösellä neljäs, mutta vain 1,8 sekuntia pohjista jääneenä. Sen jälkeen vauhti parani pikku hiljaa ja Paasiranta nousi kolmosella luokan kakkoseksi Petri Gullansin jälkeen vain 0,4 sekunnin erolla. Tauon jälkeen nelosella Gullansin oli jo taipuminen Paasirannalle 3,3 sekunnilla. Viitosella ero venähti jo 12,1 sekuntiin. Viimeisellä Gullans sitten keskeytti tekniseen vikaan. Eetu Kirppu oli kakkonen lähes minuutin perässä ja Peltomäki kolmas. Rasmus Iso-Jaakkola tuli vielä luokassa maaliin.
Luokassa 31 ei koko päivänä ollut epäselvää, kuka on luokan nopein kuljettaja. Mäntsälän MK:n oma poika Jani Laaksonen VW Pololla veti Tervakosken UA:n Ari Häiväläisen huiman, lähes kolmen minuutin eron. Luokan kolmas osanottaja Lahden UA:n pari Erno Saksman-Niklas Lehtonen Pololla keskeytti ulosaon jälkeen EK:lla 3.
Rally Trophy Senioreissa, luokassa 32, ”konkarit” Petri Liikanen ja Jarmo Mustonen joutuivat toteamaan uusien haastajien menevän tällä kertaa liian lujaa. Rallybaron Mäntsälä -rallissa kärkikaksikko pääasiassa olivat Timo Rajala Almeralla ja Mauri Väänänen Peugeotilla. Pari kertaa Kari Kemppaisen onnistui kiilata kaksikon väliin toiseksi pätkäajoissa. Ja onnistui peräti nousemaan luokan kakkoseksikin, eroa voittaja Timo Rajalaan jäi lopulta vain 3,5 sekuntia.
Mauri Väänänen johti luokkaa vielä neljännen pätkän jälkeen. Rajala oli toisena 6,2 sekunnin päässä ja Kemppisen ero Rajalaan viitisen sekuntia. Kemppinen onnistui viimeisellä, kisan pisimmällä pätkällä parhaiten ajaen viiden sekunnin pohjat ennen Rajalaa. Väänänen jäi peräti puoli minuuttia Kemppiselle. Rajala voitti 3,5 sekunnin erolla Kemppiseen ja Väänänen oli kolmas 20,6 sekuntia voittajasta jääneenä.
Hallitseva Seniori-luokan mestari Jarmo Mustosen kisa ei Mäntsälässä mennyt odotusten mukaan.
”Kisa meni meiltä mönkään, kun takavanteisiin kertyi joka pikiksellä niin paljon mutaa (lähes 4 kg per vanne), että auto ravisti niin paljon, että näkökenttä hämärtyi ja oli pakko hiljentää vauhtia. varsinkin suorat olivat ihan hirveitä ajaa”, raportoi Mustonen kisan jälkeen.
”Meinasin keskeyttää tauolle, mutta kartturi houkutteli jatkamaan. Maaliin ajettiin ja avattiin sarjapisteet.”
”Kisan järjestelyt olivat superkiitettävät kaikilta osa-alueilta. On hienoa, että ratamestari löytää näiltä seudun vielä uusia teitä. Oli myös hienoa, että meitä senioreita oli jo näin monta mukana. Toivottavasti tämä trendi jatkuu”, kiittelee Mustonen.
Seuraava osakilpailu ajetaan Lahden ympäristössä elokuun puolivälissä.
-kk
PISTETILANTEET OSAKISAN 3/6 JÄLKEEN
Top 10
Kuljettajat
1. Eetu Kirppu LuuUA lk 30 Toyota Auris pisteitä 21
2. Otto Järvinen JoutsUA lk 30 Suzugi Ignis pisteitä 12
2. Lauri Suokas AUK Jämsän Äijät lk 31 Toyota Starlet pisteitä 12
2. Ossi Paasiranta Päij-HUA lk 30 Fiat Bravo pisteitä 12
2. Jani Laaksonen MäntsMK lk 31 Volkswagen Polo pisteitä 12
2. Ari Häiväläinen TerUA lk 31 Volkswagen Polo 1.4 pisteitä 12
7. Riku Leinonen LMM lk 30 Toyota Yaris pisteitä 9
7. Erno Peltomäki AAU lk 30 Ford Focus pisteitä 9
9. Tuomas Pietiläinen Toivakka AUK lk 30 Ford Focus pisteitä 8
9. Rasmus Iso-Jaakkola PR-Racing lk 30 Renault Clio 1.6 16V pisteitä 8
Kartturit
1. Mika Luukka LprUA lk 30 pisteitä 21
2. Amira Said UuUA lk 30 pisteitä 12
2. Henry Äyräväinen AUK Jämsän Äijät pisteitä 12
2. Tomi Auranen Päij-HUA lk 30 pisteitä 12
2. Tero Keltti MäntsMK lk 31 pisteitä 12
2. Leevi Salonen TerUA lk 31 pisteitä 12
7. Joni Laitinen LMM lk 30 pisteitä 9
7. Jonne Laitinen AAU lk 31 pisteitä 9
9. Markus Mäki-Kulmala Toivakka AUK lk 30 pisteitä 8
9. Sami Iso-Jaakkola PR-Racing lk 30 pisteitä 8
Rally Trophy Seniorit, luokka 32
Kuljettajat
1. Petri Liikanen LamUA Ford Fiesta pisteitä 32
2. Timo Rajala JurvanUA Nissan Almera pisteitä 12
3. Kari Kemppinen MHJ-RT Toyota Yaris pisteitä 10
4. Mauri Väänänen JoeUA Peugeot 307 pisteitä 9
5. Jarmo Mustonen MäntsMK Mini One pisteitä 8
6. Lasse Puhakka ValUA Renault Clio pisteitä 6
7. Marko Riihimäki PetUA Honda Civic pisteitä 1
Kartturit
1. Jari Kettunen LamUA pisteitä 32
2. Jukka Kinnari Jurvan UA pisteitä 12
3. Toni Hiltunen – pisteitä 10
4. Maria Väänänen JoeUA pisteitä 9
5. Mauritz Untamala HRF pisteitä 8
6. Peppi Mutikainen ValUA pisteitä 6
7. Kimmo Löytänä PetUA pisteitä 1