Mika Alakoskela–Risto Salonpää päättivät kauden hienolla voitolla
Viime vuonna tasanopeusluokan mestaruus ratkaistiin lopulta lukemalla sääntöjä kohdasta Tasapistetilanne. Tuolloin Mika Alakoskela ja Reijo Rintala päätyivät tasatilanteeseen pistein 79. Lopulta ratkaisu asiaan löytyi: Reijo Rintala oli mestari. Alakoskela sijoittui 1-ohjaajien puolella kakkoseksi, mutt hänen kartturinsa Risto Salonpää nappasi mestaruuden 2-ohjaajana. Rintalalla kartturi vaihtui kesken kauden.
Tänä vuonna ei ollut aivan noin tiukkaa, mutta mielenkiintoa riitti loppuun, kauden viimeiseen metriin asti. Loppilainen Pekka Stellberg ja AL Jyväskylän Pertti Toivonen tekivät takuuvarmaa työtä koko kauden, kun johtivat sarjaa alusta loppuun. Kun viimeinen osakisa Hartolassa oli ajettu, Stellbergin autokunta oli ”selkeä” voittaja. Nimittäin yhden pisteen erolla pariin Rintala–Jari Kulmala. Kolmanneksi sijoittuvalle Mika Alakoskelalle pisteitä kertyi 59. Kakkosohjaajien puolella Kulmala on nyt toinen ja Alakoskelan konttorinhoitaja Risto Salonpää kolmas.
Täytyy kyllä myöntää, että ennen Hartolan kisaa pientä kutinaa vatsanpohjassa monella oli. Stellbergillä oli kahdeksan pisteen johto, mutta seuraavina olevilla; Eero ja Eetu Juutilainen, Alakoskela–Salonpää ja Rintala–Kulmala, ”tonneittain” enemmän kokemusta ja sivusta seuraavan mielestä myös kova taistelutahto päällä ennen Jari-Pekka-rallin starttia. Stellberg ei kuitenkaan omien sanojensa mukaan jännittänyt Jari-Pekassa ollenkaan, vaan tunnusi lähtevänsä rennoin mielin matkaan.
Jännitystä nimittäin nousi ilmoille, kun tiedettiin Rintalan autokunnan usein takamatkalta nousevan osakisavoittoon. Voiton tai vähintään kakkossijan he olisivat tarvinneet Stellbergin pudottamiseksi johtopaikalta. Alakoskelalle ei riittäisi yksin omakaan voitto, muilla olisi lisäksi pitänyt olla epäonnea. Myös Juutilaisten olisi sijoituttava kahden parhaan joukkoon, mikäli mestaruuteen yltäisivät. Näillä tuumailuilla jännityksellä odotettiin tuloksia ensimmäiseltä erikoiskokeelta.
Ja tulihan niitä….
Stellberg oli ykkösellä vasta viides. Kärjessä Alakoskela, sitten Rintala, Juutilainen ja hieman yllättäin Petter Wallén, jonka Saab Sonettilla Petäjäveden kisassa 1-ohjaajana esiintynyt Jari Itäkodes oli nyt kakkosohjaajana. Markku Nieminen, Eugen Damstedt, Ari-Pekka Jääskeläinen, Esa Suikkanen ja Antti Manninen täydensivät Top 10 -listan tässä vaiheessa.
Ja sitten kisa tosissaan alkoi. Stellberg oli kakkosella tarkin ja Wallén toinen. Alakoskela, Rintala ja Juutilaiset seuraavina. Kakkospätkän jälkeen kärjessä edelleen Alakoskela, Wallén, Rintala ja Juutilainen seuraavina. Vielä ei Stellbergin hyvin mennyt pätkä näkynyt kokonaistuloksessa.
Kolmosella sama tahti jatkui. Samat nimet kärjessä, mutta sillä erotuksella, että Damstedtit onnistuivat viidenneksi parhaiten ja Stellberg oli vasta 7:s. Tauolle tultaessa kolmen pätkän jälkeen tuloslista oli edelleen sama. Alakoskela virhepistein 7,60; Wallénilla oli 21,10; Rintalalla 22,50 ja Juutilaisilla25,60. Stellberg oli viidentenä virhepistein 39,30.
Tauon jälkeisellä nelospätkällä homma ”levisi”. No, kärkikolmikossa tuttuja nimiä: kolmen kärki oli Alakoskela, Stellberg ja Wallén. Neljänneksi tarkin oli ensimmäisen tasanopeuskisansa Petäjävedellä ajanut HRT-kuljettaja Toni Sinkkonen. Esa Suikkanen Päivi Kauppalan kanssa suoriutuivat nelosella viidenneksi parhaiten. Juutilaiset löytyvät sijalta 10 ja Rintala sijalta 11.
”Omia mokia siellä tehtiin”, paljasti Rintala kisan jälkeen tätä sen paremmin kuitenkaan selittämättä.
Alakoskela–Salonpää olivat ennen viimeistä pätkää jo hieman ”karkumatkalla”. Eroa kakkosiin, Wallén–Itäkodes, oli 10,70 pistettä. Rintala, Stellberg ja Juutilainen olivat seuraavina.
Viimeisellä pätkällä Alakoskela ei antanut muille mahdollisuuksia, vaan voitti senkin 1,40:n erolla Rintalaan. Stellberg oli kolmas. Wallénin autokunta hieman ”hiipui”, nyt sijoitus oli neljäs ja Juutilaiset viidententä. Näin lopputuloksissa Alakoskela–Salonpää voittajina, Wallén-Itäkodes kakkosina ja Rintala–Kulmala kolmansina.
Stellberg sijoittui neljänneksi eikä näin ollen pistepotti enää kasvanut. Alakoskelan voittopisteet eivät auttaneet kolmatta sijaa parempaan, kun Rintala sai kahdeksan pisteen vielä viisi osallistumispistettäkin ja sijoittuivat kakkoseksi sarjassa. Wallén ajoi kauden parhaan kisansa, mutta on pistetaulukossa 10:s vain neljä osakisaa ajaneena.
Vasta toisen kokonaisen kauden ajanut pari Pekka Stellberg–Pertti Toivonen otti Mazdalla nyt varmaankin makealta maistuvan ensimmäisen sarjamestaruutensa. Kaikkiaan 29 tasanopeuskilpailijaa ajoi nyt pisteille. Eniten tasanopeusluokan kilpailijoita oli Kouvolassa toukokuussa (20) ja Lahdessa (19). Mikkelin avauskisassa kovassa pakkasessa oli vähiten (10).
Loppupisteet osakisan 7/7 jälkeen
Kuljettajat
1. Pekka Stellberg LopUA Mazda pisteitä 62
2. Reijo Rintala HRCF Talbot Sunbeam TI pisteitä 61
3. Mika Alakoskela LapUA Opel Kadett pisteitä 59
4. Eero Juutilainen RUA Audi Coupé quattro pisteitä 54
5. Eugen Damstedt SiAK Porsche 911 pisteitä 38
Kartturit
1. Pertti Toivonen AL Jyväskylä pisteitä 62
2. Jari Kulmala KangUA pisteitä 61
3. Risto Salonpää EPUA pisteitä 58
4. Eetu Juutilainen AL Helsinki pisteitä 54
5. Ritva Damstedt SiAK pisteitä 38