Rally Trophy -luokat ajaneet HRT-sarjan yhteydessä nyt kaksi vuotta

Published by HRCF Tiedottaja on

Sitkeästi Jarmo Mustonen Minillään taisteli läpi Jari-Pekka-rallin, mikä palkittiin Rally Trophy Seniorit -luokan mestaruudella. Kartturina Hartolassa oli Onni Ala-Turkia. Kuva: Marko Kyöstilä

Historic Rally Trophy -sarjaan vuonna 2023 siirtyneessä Rally Trophy -sarjassa autot ovat nykyaikaisia. Luokkia on kaksi; tänä vuonna numeroltaan lk 30 on enintään 1600-kuutioisille Vakio1600 -autoille ja lk 31 F ja Pro F -viritysasteisille sekä enintään 1400-kuutioisille autoille. Lisäksi tälle vuodelle lisättiin ”yleisön pyynnöstä” luokat Senioreille. Näissä luokissa 1-ohjaajan pitää olla joko jo täyttänyt 55 vuotta tai vuoden aikana täyttävä. Luokkia lisättiin kaksi; lk 32 ”pimeänä” ajettava sekä lk 33, jossa ennakkotutustuminen reittiin sallitaan. Jälkimmäiseen luokkaan ei kauden aikana ilmaantunut ketään ajamaan, joten alustavissa suunnitelmissa sitä luokkaa ei ensi vuonna ole. Eikä ennakkopuheista huolimatta luokkaan 32 mitään ryntäystä nähty. Toki ensimmäisessä osakisassa Mikkelissä autokuntia oli peräti kuusi, Vilppulassa oli vielä neljä ja sen jälkeen vain kaksi.

Rally Trophyssa, kuten HRT-sarjassakin, pisteitä kerätään luokittain, lopputuloksissa niiden perusteella kuljettajat laitetaan paremmuusjärjestykseen. Luokassa 31 Toyota Aurisilla ajava Forssan Seudun UA:n pari Jani Viher-Vehmas–Eemil Pitkänen on hallinnut RT-kisoja toistaiseksi. Mestaruudet molemmille jo toistamiseen, nyt pistein 70. Jari-Pekka-rallissa Pitkänen halusi kokeilla ajamista Volvo 142:lla HRT-sarjan luokassa 11, joten kun kartturi lähti ajohommiin, kuljettaja jäi ”penkalle”.

Mäntyharjun MK:N Samuli Mynttinen–Hugo Väänänen Citroën C2:lla luokassa 30 sijoittuu tänä vuonna sarjassa toiseksi pisteillä 57 ja Riihimäen UA:n pari Vilma Kivenne–Leevi Jaakonsaari Suzuki Swiftillä kolmanneksi pistein 46. Mynttinen osallistui kauden aikana kuuteen osakisaan, Kivenne neljään.

Valkealan UA:n Roope Suomalainen esiintyi neljässä osakisassa, joista kaksi päättyi keskeytykseen ja kaksi voittoon. Trophy-voittojen lisäksi Suomalaisen vauhti olikin tosikovaa, taakse jäi melkoinen porukka HRT- ja lisäluokkienkin kuljettajia.

Jari-Pekka-rallissa luokassa 30 Kuortaneen UA:n pari Janne ja Otto Pitkänen Corollalla sekä Heinolan UA:n Mikko Heikkilä–Vesa Sauvala olivat selkeä kärkipari. Pitkänen lopulta voitti luokan vajaan minuutin erolla Heikkilään. Ykkös- ja nelospätkällä Samuli Mynttinen oli luokassa kolmas, Toivakka AUK:n pari Tuomas Pietiläinen – Markus Mäki-Kulmala oli edellä kisan muilla pätkillä. Kaksikon ero maalissa oli 6,1 sekuntia Pietiläisen hyväksi.

Luokassa 31 ei kumpikaan pari; Markus Mäkitalo – Sami Ranta ja Jarmo Leppänen – Oscar Moisio, tullut maaliin. Keskeytykset tulivat kakkosen jälkeen.

Rally Trophy Senioreiden luokassa 32 sen sijaan riitti jännitystä Jari-Pekka-rallin loppumetreille asti. Mikkelin ja Vilppulan jälkeen kahdestaan kisaamaan jääneet parit Jarmo Mustonen – Onni Ala-Turkia ja Petri Liikanen – Jari Kettunen, lähtivät kauden päätöskisaan tilanteessa, jossa mestari voi olla kumpi tahansa. Sen verran ristiin olivat kauden aikana voittoja ja kakkossijoja napsineet. Jari-Pekka-ralliin saatiin vielä yksi autokunta lisää; Jouni Mäkinen – Matias Weck Mini Cooperilla. Jännitys siis lisääntyi uuden parin myötä – sekoittuisiko mestaruustaistelu jotenkin?

Kartturi Jari Kettunen oli koko kauden Petri Liikasen konttorinhoitaja, mikä toi hänelle 2-ohjaajien mestaruuden Seniorit-luokassa. Mustosella karttureita oli kolme. Kuva: Marko Kyöstilä

Ei lopulta sekoittunut, kun Mäkinen keskeytti kakkosella ulosajoon. Juuri Heinolan kisan alla 76 vuotta täyttänyt Mustonen Mini One -autollaan ajoi pohjat kaikille pätkille ja maalissa voittomarginaali oli yli puoli minuuttia. Eipä ulkopuoliset voineet aavistaakaan, mikä jännitysmomentti häiritsi lisää Mustosen kisaa.
”Satutin olkapääni noin kuukausi ennen kisaa, ja vaikutti siltä, ettei se haittaa kisassa. Kuitenkin jo ykkösellä osuin semmoiseen pattiin tai kiveen, että ratti löi pahasti käsille ja siis samalla olkapäähän, ja ajamisesta tuli todella vaikeaa”, paljasti Mustonen kisan jälkeen.
”Tuli sen vuoksi spinnattua ja ajettua lievästi uloskin. Pienillä teillä oli vaikeaa, isommilla valtionteillä ei rattia tarvinnut niin kovasti veivata. Siellä pärjättiin paremmin.”

Vaikeuksien jälkeen voittoon, voisi tähän todeta. Mustosen oli nimittäin voitettava Jari-Pekassa, sillä Liikasen voittaessa miehet olisivat olleet pisteissä tasan. Kun loppupeleissä heillä molemmille olisi kirjattu sama määrä osanottajia kisoissa, olisi mestaruus jaettu.

Pistetilanne Rally Trophy -sarjassa osakilpailun 7/7 jälkeen
Kuljettajat
1. Jani Viher-Vehmas FoSUA lk 30 Toyota Auris pisteitä 70
2. Samuli Mynttinen MhMK lk 30 Citroën C2 VTS pisteitä 57
3. Vilma Kivenne RiiUA lk 31 Suzuki Swift GTI pisteitä 46
Kartturit
1. Eemil Pitkänen FoSUA lk 30 pisteitä 70
2. Hugo Väisänen – lk 30 pisteitä 57
3. Leevi Jaaakonsaari RiiUA lk 31 pisteitä 46

Rally Trophy Seniorit
Kuljettajat
1. Jarmo Mustonen MäntsMK lk 32 Mini One pisteitä 66
2. Petri Liikanen LamUA lk 32 Ford Fiesta pisteitä 64
3. Kimmo Seppälä PaiUA lk 32 Hyuindai 120 pisteitä 9

Kartturit
1. Jari Kettunen LamUA lk 32 pisteitä 64
2. Onni Ala-Turkia HRCF lk 32 pisteitä 41
3. Jarno Ala-Turkia HRCF lk 32 pisteitä 23

HRCF:n Palkintogaalassa 30.11.2024 palkitaan Rally Trophy -luokkien kolme parasta paria, Seniorit-luokasta voittajapari.