Sami ja Minna Leino palasivat vuoden tauon jälkeen HRT-sarjan ykkösryhmään

Published by HRCF Tiedottaja on

Kuopion raviradalle tehty rata oli jäinen ja liukas. Sami ja Minna Leino Avengerillaan vauhdissa ylsivät heti luokkansa pohja-aikaan. Kuva: Marko Kyöstilä

HRT-sarja oli Kuopion Hotelli Iso-Valkeinen -rallissa ”pikakomennuksella” mukana, kun yllättäin – jo vuoden 2025 kalenterimme lukkoon lyömiseen jälkeen – tuli pyyntö tulla ajamaan savolaisille teille SM-sarjan kanssa. Vaihtoehtoinen tarjottiin kahdeksaa erikoiskoetta, mutta reitille SM-luokkien jälkeen tai neljä erikoiskoetta ja 40 kilometriä ensimmäisinä reitille. Jälkimmäinen vaihtoehto lopulta toteutui.

Kuopion alueella, kuten koko Suomessa on pitkään ollut lauhaa. Parinkymmenen sentin lumikerros suli lähes olemattomiin ja erikoiskokeet olivat pitkälti melkoista jäistä luistinrataa.

Ykkösryhmäläisissä kolmen Fiat 127 -autoilla kilpailevan parin joukkoon välivuoden pitänyt jämsäläispari Sami ja Minna Leino palasi tositoimiin, joten forssalainen pari Markku Hakala–Jari Männistö saivat luokkaansa jälleen kanssakilpailijan. Yksi oli kuitenkin poissa. Nimittäin Kannonkosken MK/UA:ta edustava Harri Könönen joutui perumaan osanottonsa, kun Rantasalmen rallisprintissä auto rikkoutui.

Erikoiskoe 4 oli Kuopion ravirata. Lyhyt, kimurantti ja todella liukas vajaan kolmen kilometrin pyöritys oli tehty lähinnä raviradan lämpimässä katsomossa viihtyvälle yleisölle. Kuljettajat tämän toki ymmärtävät, mutta kovinkaan moni ei siitä ajosuorituksena pitänyt.

Ykkösryhmän hallitseva mestaripari Kai ja Päivi Iivanainen oli pitelemätön luokassa 1. Kuva: Marko Kyöstilä

Luokassa 1 Kai Iivanainen jatkoi siitä, mihin viime vuonna jäi. Ykkösellä heti 11 sekunnin pohjat, mikä kertoo paljon. Martti Sarasto oli toiseksi nopein ja eroa Jarmo Siiraan tuli noin kahdeksan sekuntia.

Kakkospätkä, joka oli kisan EK 6, oli metsäerikoiskoe, jolla pituutta oli noin seitsemän kilometriä. Nyt eivät erot enää olleet niin suuria. Iivanainen jälleen nopein, Sarasto jäi 6,3 ja Siira 7,9 sekuntia. EK 7 (hisse-kuskeilla ek 3) oli kisan pisin, 18,62 kilometriä. Täällä ykkösryhmäläisten kisa ratkaistiin lopullisesti. Iivanainen ajoi lähes minuutin pohjat, ja Siiran ero kärkeen oli lähes kahdeksan minuuttia.
”Startissa auto sammui. Oletan syynä olleen pitkä, noin 45 minuutin odotusaika lähdössä. Bensa varmaankin ”kiehui” ja kun piti lähteä liikkeelle, moottori sammui eikä käyntiin millään”, selvitti Siira kisan jälkeen.
”Kati jo sanoi, että keskeytetään, mutta minä vielä lappasin kourallisia lunta ilmanputsarin yms. päälle konehuoneeseen. Niinpä se yhtäkkiä lähtikin käyntiin ja päästiin pätkälle Heinäsen Fiatin perään. Kun jonkin matkaa oltiin ajettu, Antti päästi meidät suoralla ohi.”

Siira ei kuitenkaan kovinkaan pahoillaan tästä ollut, vaikkakin harmitteli todella pitkiä siirtymiä. Lähes 100 kilometriä ek:n 6 ja 7 välillä piikkipyörillä ei miellyttänyt.
”Olisihan se ollut hyvä, jos oltaisiin saatu siinäkin vaihtaa pyöriä.”

Kaikesta huolimatta keliolosuhteille ei järjestäjäkään oikein mitään mahda.
”Meille on tärkeintä, että päästään harrastamaan ja ajamaan. Haluamme kisoissa pääasiassa nauttia. Tämä oli nyt tällainen kokemus.”

Siira sitten vielä yllätti viimeisellä, 12,5 kilometrin mittaisella päätöspätkällä ajettuaan 8,8 sekunnin pohjat. Lienevätkö Iivanaiset heivanneen vauhtiaan, kun ero kakkosena olevaan Sarastoon oli jo yli minuutin. Tälläkö väliä? Siira lienee ollut hyvillään ajamastaan pohja-ajasta.

Luokassa 2 Jämsän Äijien Sami ja Minna Leinon meno Sunbeam Avengerillaan oli vakuuttavaa. Raviradan pätkällä heti 11,4 sekunnin luokan pohjat ennen paria Hakala-Männistö. Sama tahti jatkui muillakin pätkillä. Maalissa Leinot kirjattiin luokkavoittajiksi noin 2,5 minuutin erolla. Tulos oli myös ykkösryhmäläisistä paras.

Ykkösryhmän luokissa 3 ja 4 ei osanottajia tällä kertaa ollut.

Seuraava osakilpailu ajetaan Laukaassa Peurunkarallin merkeissä 1.3.2025.

-kk

HRT-pistetilanteet osakisan 1/6 jälkeen
Ykkösryhmä

Kuljettajat
1. Kai Iivanainen MhMK lk 1 Fiat 127 pisteitä 12
1. Sami Leino AUK Jämsän Äijät lk 2 Sunbeam Avenger pisteitä 12
3. Martti Sarasto NHD lk 1 Fiat 127 pisteitä 10
3. Markku Hakala FoSUA lk 2 Toyota Corolla 10
5. Jarmo Siira MikUA lk 1 Fiat 127

Kartturit
1. Päivi Iivanainen MhMK lk 1 pisteitä 12
1. Minna Leino AUK Jämsän Äijät lk 2 pisteitä 12
3. Jussi Tukkimies MHD lk 1 pisteitä 10
3. Jari Männistö FoSUA lk 2 pisteitä 10
5. Kati Pereläinen HAU lk 1 pisteitä 9