”Skoda-luokkaan” tuli Johanssonit ja Lada Samara sekoittamaan pakkaa

Juha Selänne ja tällä kertaa kartturina toimiva Tarmo Puhakka olivat HRT-sarjan yleiskilpailussa sijalla 5. Kuva:
Orimattilan UA:n pari Antti Siikala–Jouko Huilla Skoda Favoritilla on kategoriassa 1992 ainoa pari, joka on ajanut kauden kaikki kolme ensimmäistä osakisaa. Miehet näin ollen tietysti pistejohdossa. Vantaalainen Juha Selänne jo toisen kartturin ”puuskuttaa” jo kovasti niskaan Skoda Favoritilla. Kuopiossa Selänne ei ollut, mutta Peurunkarallissa sekä Rallybaron Mäntsälä -rallista Selänne tuttuun tapaan jälleen voitti luokan. Kartturina Mäntsälässä Tarmo Puhakka, Peurungassa oli Birger Blomberg ”konttoripäällikkönä”. Selänne on Siikalasta nyt 10 pisteen takamatkalla.
Tämän kategorian osallistujalistoille tuli pysyvä muutos, kun hallitseva kategoriamestaripari Risto Tiinus–Jari Huhtinen vaihtoivat kalustoa. Kovaksi menijäksi opetettu Honda Civic löysi uuden kodin Nurmijärven UA:n Ilpo Suorelan tallista, ja Tiinus ajaa tätä nykyä ykkösryhmässä Sunbeam Avengerilla.
Luokka 15 on jo kauan ollut Juha Selänteen hallitsema. Selänne on napsinut luokkavoittoja ahkerasti. Pikaisesti tilastoja selatessa viimeisin ei-luokkavoitto HRT-sarjan kisassa – eli luokan toinen sija – on vuodelta 2019. Kuopiossa luokkavoiton otti Siikala, Juho Silvennoinen oli toinen.
Rallybaron Mäntsälä -rallissa nähtiin jälleen Selänne hurja vauhti. Kolmen pätkän jälkeen Selänne johti Siikalaa jo minuutin verran ja maalissa – kuuden pätkän jälkeen – eroa oli jo melkein kaksi minuuttia. Mykistävää. Kolmanneksi Mäntsälässä tuli Juho Silvennoinen–Toni Salmi Skoda Favoritilla.
Huomionarvoista on ek-tuloksia katsellessa, että Emil ja Timo Johansson Lada Samaralla onnistuivat monella pätkällä luokan muita kuljettajia paremmin ja olivat ek-ajoissa välillä jopa toisena heti Selänteen jälkeen. Harmittavasti heille kuitenkin katsastuksen AT-asemalta rapsahti aikarangaistusta minuutti ja 40 sekuntia.
”Arvioitiin matka katsastukseen väärin ja myöhästyttiin viisi minuuttia”, paljasti Emil kisan jälkeen.
”Huomattiin asia vasta nelospätkän alussa, kun katseltiin tuloksia.”

Tuusulalainen pari Emil ja Timo Johansson Lada Samaralla valmiina starttiin. Harmittavasti katsastuksesta myöhästyminen rokotti heti vajaalla kahden minuutin aikarangaistuksen muodossa. Kuva: Seppo Koskinen
Tuusulalainen Emil ajaa isänsä Timon kanssa Lada Samaralla, jonka he hankkivat vasta noin 1,5 vuotta sitten.
”Auto tuli meille oikeastaan ihan sattumalta, kun huomattiin sen olevan myynnissä. Ei muuta syytä Ladan valintaan. Viime kesänä ajettiin muutama kisa, mutta talvella pidettiin taukoa. Mäntsälä oli minulla vasta urani viides kisa”, paljasti 25-vuotias Emil.
Jos nyt sitten sallitaan jossittelua vähän, ilman tuota aikarangaistusta Johanssonit olisivat tosiaankin sijoittuneet luokassa toiseksi noin kuusi sekuntia Siikalan autokuntaa paremmin. Pistäkääpä siis pojan nimi mieleen!
Luokassa 16 Ilkka Koskela on Hanna Kukkosen kanssa liikkeellä nyt Toyota Corollalla. Vielä Laukaassa Koskela kurvaili Mersulla, jossa oli luokan 18 ainoa osanottaja, kun Matti J. Tarvainen paranteli rannettaan.
Keijo Hållfast palasi luokkaan 16 ja oli nopein ykkösellä. Ilpo Suorela ja Ilkka Koskela lähes tasoissa, eroa Suorelan eduksi vain 0,3 sekuntia. Kakkosella taisi Honda jo sopia Suorelan hyppysiin, kun miehelle kirjattiin pohja-aika 4,5 sekunnin turvin ennen Hållfastia. Koskela jäi 7,4 sekuntia. Kolmoselta Hållfastilta ei enää tullut aikaa, mies keskeytti tekniseen vikaan. Tässä vaiheessa Suorela johti luokkaa 15,3 sekunnin erolla Koskelaan.
Koskelan onnistui ajaa pohjat vielä neloselle, mutta sen jälkeen Suorela oli nopein kahdella viimeisellä pätkällä. Voittomarginaali oli 19,2 sekuntia Suorelan hyväksi.

Nurmijärven UA:n Ilpo Suorela taisi olla tyytyväinen uuteen autoonsa, kun suoriutui kartturinsa Ville Hyttisen kanssa Risto Tiinuksen vanhalla Civicillä heti luokkavoittoon. Kuva: Sari Pullikka
Luokassa 17 Euran UA:n Juha Mäkitalo – Jari Karhunen Fiat Ritmo 130 TC:llä olivat jälleen ainoa autokunta. Nyt sentään miehet pääsivät maaliin ilman teknisiä ongelmia. Kakkoselta heille kuitenkin tuli 30 sekuntia aikarangaistusta myöhästymisestä, joten ehkä jotain pulmaa kuitenkin vielä autossa oli.
Ja Matti J. Tarvainen ”is back” luokassa 18 Mitsubishi Galantilla. Pientä ajotaukoa mies on pitänyt rannetta parannellessaan. Ainoana osanottajana luokassa ja luokkavoittajana maaliin. Enää ei olla kaukana Tarvaisen 800:n ajetun moottoriurheilukilpailun tavoitteesta.
Seuraava HRT-osakilpailu ajetaan Lahdessa elokuun puolivälissä yksipäiväisenä.
-kk
PISTETILANNE OSAKISAN 3/6 JÄLKEEN
Top 10
Kuljettajat
1. Antti Siikala OriUA lk 15 Skoda Favorit pisteitä 36
2. Juha Selänne HRCF lk 15 Skoda Favorit pisteitä 25
3. Ilkka Koskela TAUK lk 18/16 Mercedes Benz 190 E 2.3-16/Toyota Corolla GT pisteitä 21
4. Juho Silvennoinen K-KUA lk 15 Skoda Favorit 136 L pisteitä 20
5. Ilpo Suorela MhMK lk 16 Honda Civic pisteitä 12
5. Juha Mäkitalo EurUA lk 16 Fiat Ritmo 130 TC pisteitä 12
7. Risto Tiinus Jämsän Äijät lk 16 Honda Civic pisteitä 10
7. Matti J. Tarvainen OriUA lk 18 Mitsubishi Galant VR4 pisteitä 10
7. Emil Johansson HRCF lk 15 Lada Samara (Vaz 2108) pisteitä 10
10. Sami Hyrske RATU lk 15 Skoda 130 L pisteitä 7
Kartturit
1. Jouko Huilla OriUA lk 15 pisteitä 36
2. Hanna Kukkonen HeiUA lk 18/16 pisteitä 21
3. Birger Blomberg – lk 15 pisteitä 12
3. Tarmo Puhakka – lk 15 pisteitä 12
3. Ville Hyttinen NuUA lk 16 pisteitä 12
3. Jari Karhunen EurUA lk 17 pisteitä 12
7. Eeka Lahtinen K-KUA lk 15 pisteitä 10
7. Jari Huhtinen Jämsän Äijät lk 16 pisteitä 10
7. Timo Johansson HRCF lk 15 pisteitä 10
7. Marko Mäkelä – lk 18 pisteitä 10