Tasanopeusluokan hallitseva mestaripari Stellberg-Toivonen uusi mestaruutensa

Pekka Stellberg – Pertti Toivonen ovat ajaneet kolme täyttä kautta tasanopeusluokassa. Näistä kaksi on päättynyt mestaruuteen. Kuva: Marko Kyöstilä
Tasanopeusluokan hallitsevan mestariparin lopputulokseen jäi ”harmittava” yksityiskohta, kun Kuopion kisassa voittaja ei ollutkaan Pekka Stellberg–Pertti Toivonen. Lapuan ja EPUA:n pari Mika Alakoskela–Risto Salonpää nimittäin aloittivat voitolla oman kautensa.
Stellbergin autokunta voitti lopulta vain kaksi osakisaa, mutta sen verran tasaista jälkeen tekivät, että miehet uusivat mestaruutensa viiden pisteen erolla Reijo Rintala–Jari Kulmalaan. Voiton voi sanoa olevan ylivoimainen, kun piste-ero seuraavaan oli viisi pistettä. Muiden kärkinelikossa olevien keskinäiset erot olivat vain yksi piste. Jyväskylän päätöskisassa Stellberg ja Toivonen jäivät kakkosiksi Rintalan autokunnan napatessa tämän kauden ensimmäisen osakisavoittonsa.
Harjoitus tekee mestarin, sanonta toteutuu hyvin Stellbergin ja Toivosen menestyksen taustana.
”On aina treenattu paljon. Ennen jokaista kisaa iltaisin 2–3 kertaa ja ajamme myös Autoliiton yleisillä teillä järjestettäviä kisoja”, paljastaa Stellberg.
”Treenatessa kokeillaan kaikenlaista. Joskus ajan ihan hullun lailla ja teen tahallaan virheitä. Pertti sitten yrittää laitteilla korjata.”
Tämä oli nyt kolmas täysi kausi Stellbergille. Sitä ennen puolikkaalla kaudella miehet tutustuivat lajiin ja yrittivät saada oppia kerättyä niin paljon kuin vain mahdollista.
”Pyysin Pertti silloin ihan vain viereen istumaan, kun edellinen kartturini lopetti. Sanoin, ettei tartte muuta kuin istua, minä hoidan myös konttorihommat”, kertasi Stellberg.
Toivonen innostui kuitenkin lajista, ja nyt miehet ovat kova treenaamisen jälkeen saamassa jälleen palkinnon tekemästään kovasta työstä. Toinen tasanopeusluokan mestaruus peräkkäin.
”Saimme alussa monelta tasanopeusluokan konkarilta hyviä neuvoja ja vinkkejä, joilla pääsimme kehittämään osaamistamme. Nyt on meidän vuoromme jakaa tietoa ensikertalaisille”, kiittelee Stellberg, jonka opeilla mm. 12:nneksi Jyväskylässä sijoittunut pari Petri Oksanen–Matti Huhtasaari osasi välttyä aikarangaistukselta, jonka 15 autokuntaa 23:sta sai.
”Todella tasainen kisa oli Jyväskylässä. Johtoasemastamme jouduimme luopumaan viimeisellä pätkällä. Jotain hörhöjä tuli taivaalta, kun mittarit, matkat ja kellot näyttivät oikein, mutta silti tuli virhepisteitä. Asia on ihan kummallinen, ehkä siihen GPS-ongelmaan joskus selitys löytyy.”

Reijo Rintala – Jari Kulmala nousivat Suurajojen tasanopeusluokan johtoon viimeisellä erikoiskokeella. Kuva: Marko Kyöstilä
Rintalan autokunta oli ennen viimeistä pätkää kakkosena 7,6 virhepisteen päässä Stellbergista. Juseliukset olivat ek:lla voittajia, mutta Rintala nykäisi 8,5 pisteellä paremmin kuin Stellberg, joten voitto tuli 0,9 yksikön erolla.
”Meidän mottomme on, että ’koskaan ei pidä luovuttaa’, niin tänäänkin. Tsemppasimme loppuun asti”, paljasti Rintala.
”Olen 65 vuotta haaveillut Jyväskylän Suurajojen voitosta, ja sieltä se nyt vihdoin tuli. Jo neljännellä yrityksellä.”
Mäntsälän toukokuisesta osakilpailusta lähtien pistetaulukon kärkiviisikko pysyi samana. Tasanopeuskisoissa pisteille kauden aikana ajoi 33 kuljettajaa. Talvikisoissa osanottajia tasanopeusluokassa on vuosittain yleensä vähemmän, mutta sorateillä mukana osanottajia on ollut noin 20 autokuntaa. Kesäkisoista Jyväskylässä oli eniten (23, kun yksi perui), Lahdessa vähiten (20).
EK-voittajat Jyväskylässä
Suurajojen viisi erikoiskoetta olivat suurimmaksi osaksi vanhoja ”jyskälän” pätkiä. Lyhyen, noin 3,5 kilometrin Laajavuoren mäkisen pätkän jälkeen kakkonen oli 5,3 km, EK 3 Kuohu oli vajaa 14 km, EK 4 oli Jukojärvi noin 15 km ja viimeinen Urria oli hieman alle 14-kilometrinen.
Tarkimmat kuljettajat erikoiskokeilla olivat Stellberg, Rintala, Petter Wallen, Stellberg ja Hannu Juselius. ykkösen jälkeen kilpailun johdossa oli Stellberg, sitten Stellberg, sitten Stellberg, mutta viimeisen pätkän jälkeen Rintala, jonka virhepistemäärä oli 0,9 yksikköä vähemmän kuin Stellbergilla, joka oli EK:lla vasta 7:s.
Tasanopeusluokassa riitti ”parran pärinää” saaduista AT-rangaistuksista. Ilmeisesti usealta kilpailijaparilta oli jäänyt joko lukematta tai huomioimatta Lisämääräys 1, jossa muistutetaan, että tasanopeusluokka ajaa siirtymät aikakortista poikkeavilla ajoilla, jotka annetaan nopeusohjeessa. Tämä on jo yleinen käytäntö. Joissain kisoissa, kuten Hartolassa, kilpailunjärjestäjä on tehnyt sellaisen aikakortin, joka on yhteneväinen sekä tasanopeusluokassa että muissa luokissa. Jatkossa tämä kannattaa kilpailijoiden etukäteen kisaan startatessaan itselleen selvittää.
Palkintogaala Laajavuoressa 22.11.2025
HRCF:n Palkintogaalassa Hotelli Laajavuoressa 22.11.2025 palkitaan ikäkategorioitten viisi parasta kuljettajaa ja kartanlukijaa. Lisätietoa ja ilmoittautumislomakkeen linkki on tässä: https://forms.gle/MR7FvfFe617iXdSA9
Majoitusta tarvitsevan kannattaa olla pikimmiten yhteydessä hotelliin. Meidän varaavamme kiintiö on täyttymässä jo. Aikaa huonevarauksen tekemiseen on lokakuu, mutta ei kannata jättää viime tippaan. Viime hetken tietoa on myös, että esimerkiksi Bookingin kautta voi löytää edullisemman huoneen kuin meille tarjotut. Niissä ei voi kuitenkaan hyödyntää Scandicin pisteitä ja ne yleensä on maksettava heti varattaessa. Meidän kiintiöstämme varatuissa huoneissa on myös veloitukseton peruutusoikeus tulopäivänä klo 18:aan saakka, ja huonehintoihin sisältyy aamiainen.
Palkintogaalassa juhlistetaan myös HRT-sarjan 30-vuotista taivalta sekä vietetään samalla pikkujoulua. Kaikki ovat tervetulleita mukaan. Kerää huoltojoukot, sponsorit, ystävät, tuttavat ja muutkin mukaan juhlimaan. Ei tarvitse todellakaan olla ”vain palkittu”. Ohjeet ilmoittautumiseen ja illalliskortin hankkimiseen löytyy tuosta ilmoittautumislomakkeesta sekä näiltä HRCF:n nettisivuilta mm. Etusivulta.
-kk

Tämä tasanopeusporukka oli kaikissa osakisoissa viiden joukossa: vasemmalta Risto Salonpää, Mika Alakoskela, Pertti Toivonen, Risto Valkonen, Jari Kulmala, Ari-Pekka Jääskeläinen, Pekka Stellberg, Matti Juselius, Reijo Rintala ja Hannu Juselius. Kuva: Seppo Koskinen
Pistetilanne osakisan 6/6 jälkeen
Kuljettajat
1. Pekka Stellberg HRCF Mazda 323 pisteitä 50
2. Reijo Rintala HRCF Talbot Sunbeam pisteitä 45
3. Hannu Juselius THU-team Subaru Justy/Opel Manta pisteitä 44
4. Mika Alakoskela LapUA Opel Kadett 1.8E pisteitä 43
5. Eero Juutilainen RUA Audi Coupé quattro pisteitä 35
6. Ari-Pekka Jääskeläinen LMM Toyota Celica GT pisteitä 34
7. Toni Sinkkonen TamUA Datsun 100A pisteitä 27
8. Markku Nieminen UFAK Volvo 360/Saab 96 pisteitä 20
9. Pekka Kaipainen AL-Hki VW Golf pisteitä 19
10. Hannu Sulonen HRCF Ford Escort 1600 pisteitä 19
Kartturit
1. Pertti Toivonen AL-Sport pisteitä 50
2. Jari Kulmala KangUA pisteitä 45
3. Matti Juselius THU-team pisteitä 44
4. Risto Salonpää EPUA pisteitä 43
5. Eetu Juutilainen AL-Hki pisteitä 35
6. Risto Valkonen LMM pisteitä 34
7. Pekka Niemi KangUA pisteitä 27
8. Lauri Lindströ HRCF pisteitä 22
9. Tapani Laitinen UFAK pisteitä 20
10. Kari Temonen HRCF pisteitä 19