Tasanopeusluokassa sijoitukset vaihtuivat tiuhaan kuin merkit hedelmäpelissä

Tasanopeuden hallitseva mestaripari Pekka Stellberg – Pertti Toivonen nousi vaiherikkaan kisan jälkeen osakisavoittoon, eikä meinannut uskoa sitä todeksi. Kuva: Marko Kyöstilä
Ilahduttavan monta tasanopeusluokan autokuntaa ilmoittautui mukaan HRRT-sarjan talven toiseen osakisaan, Peurunkaralliin Laukaassa. Kuopion avauskisassa tammikuun puolivälissä autoja oli 10, mikä on ollut melko tavallinen määrä, kun talvisissa olosuhteissa ajetaan. Nyt tuli siis puolet lisää. Siviililiikenteen talvipyörillä ajaminen ei näemmä sittenkään ”pelottanut” ja lopulta lauha kelikin toi lisää pitoa tien pintaan, toki myös pöpperöisiä teitä. Järjestäjät, Laukaan MM, olivat kyllä ahkerasti alkutalven ajan teitä auranneet, joten jäätä tien pinnalla riitti. Usean päivän kestäneet plussalämpötilat hommaa valitettavasti hieman pilasivat. Paikka paikoin lopulta tuli spooria ja hiekkaakin aika lailla näkyviin, mutta tasanopeusluokan lähtiessä ensimmäisinä tiet olivat vielä melko hyväkuntoisia.
Aina on ollut puhetta, että tasanopeusluokan kisa voi olla kovinkin yllätyksellinen. Ja sitä se nyt totta tosiaan Laukaassa oli.
Ensimmäinen erikoiskoe lähti lähes Kylpylähotelli Peurungan takapihalta. Pituutta sillä oli kuusi kilometriä. Yllättäen Juutilaiset, Eero ja Eetu, olivat tarkimmat ja virhepisteitä kertyi vain 5,1. Ari-Pekka Jääskeläinen–Risto Valkonen keräsivät virhepisteitä 6,7 ja Markku Nieminen–Tapani Laitinen 8,4.
Nyt ”konkarit” ja vakiomenestyjät eivät kärjessä näyttäneet juhlivan. Kuopion kisan voittaja Alakoskela oli neljäs (10,6), seuraavina Stellberg (11,0); Sinkkonen (11,3); Hirvonen (12,3); Koivisto (12,6); Juselius (13,4) ja vielä 10:ntenä Iida Kauppinen, joka vuoden tauon jälkeen taas oli mukana (15,4). Entä muut? Jarmo Vesala oli 12:s (51,8) ja Reijo Rintala 13:s (56,5) – mahtaako tällaisia eroja enää kiinni ajaa?
Kakkosen 11,4 kilometrin jälkeen Juutilaiset olivat edelleen kärjessä (24,8 vp), Alakoskela sentään petrasi nousten toiseksi (28,8) ja Jääskeläinen tipahti kolmanneksi (31,1). Stellberg putosi 8:nneksi. Vesala ja Rintala edelleen 10:n huonommalla puolella.
Hienosti meni Juutilaisilta kolmaskin, 8-kilometrinen pätkä. Kärkipaikka edelleen hallussa virhepistein 33,2. Sinkkonen–Niemi nousi kakkoseksi (46,0) ja Nieminen-Laitila kolmanneksi (54,3). Samoin Juseliukset tekivät hyvää työtä, kun kolmosen jälkeen olivat tuloksissa neljäntenä (54,7). Alakoskela ja Stellberg seuraavilla sijoilla 5 ja 6. Jääskeläisen autokunta tipahti seitsemänneksi (60,5). Vesalan (122,1) ja Rintalan (253,4) virhepistepotti sen kuin kasvoi, miehet olivat edelleen sijoilla 12 ja 14.
Tauon jälkeen nelonen oli 11 kilometriä pitkä. Nyt Sinkkonen–Niemi nousivat kilpailun johtoon virhepistein 66,4. Juutilaiset kuitenkin tiukasti kannoilla (69,8) ja hallitseva mestaripari Stellberg–Toivonen kiri kolmanneksi (75,5). Juseliukset olivat neljäntenä vain kaksi pistettä edellistä paria perässä.
Alakoskela–Salonpää olivat ensimmäisiä, joilla pisteet menivät yli 100:n ja sijoitus oli 7:s.
Ja vielä ehti tapahtua!
Kun viimeinen pätkä, 14,3 kilometriä oli takana, kilpailun johtoon oli noussut Stellberg–Toivonen virhepisteitä 96,2.
”Emme me millään meinanneet uskoa, että tulokset ovat oikein. Todellinen yllätys tämä voitto oli, kuin olisi lottovoiton saanut”, kertasi Stellberg tunnelmiaan.
”Mielenkiintoinen kisa oli. Pkka meni vähän väliä ihan sekaisin. Riitti meillä säätämistä laitteiden kanssa alusta lähtien, mutta vielä viitosella iso röykky aiheutti sen, että laitteet putosivat kojelaudalta. Onneksi Pilotti tuli suoraan syliin, joten pidin toisella kädellä siitä kiinni. Hieman oli hankalaa yhdellä kädellä ajaminen, mutta maalissa se sitten palkittiin.”
Juseliukset petrasivat lisää, nyt Hannu ja Matti (isä ja poika) olivat tarkkoina ja nousivat kisassa toiseksi (103,9). Hienon työn teki vielä pari Jääskeläinen–Valkonenkin, sijoitus Laukaassa kolmas (106,7).
Nelosen jälkeen johtanut pari Sinkkonen–Niemi tipahti viidenneksi (110,3), edellään Nieminen–Laitinen (109,6). Samoin Juutilaisille tapahtui jotain käsittämätöntä. Hyvin mennyt kisa päättyi lopulta kuudenteen sijaan (119,3).
”Meidän kisa tosiaan lähti hienosti käyntiin, mutta nelosella ja viitosella taidettiin korjata liikaa. Ei vielä ole analysoitu, mistä virheet johtuivat. Ajettiinko sittenkin liian hiljaa, vaikka laitteet näyttivät, että hyvin menee”, tuumaili Eero Juutilainen kisan jälkeen.
”Me tarkistamme koordinaatit kaikkien pätkien alussa, joten olemme kyllä hyvin yleensä kartalla, jos lähtöpaikka on muuttunut.”
Kauppiset sijoittuivat seitsemänneksi, Alatalolle kirjattiin vain kaksi mestaruuspistettä kahdeksannesta sijasta.
”Ei tähän ole muuta sanomista kuin että miehissä oli vikaa”, täräytti Alakoskela suorasukaiseen tyyliinsä.
”Kyllä me nyt jo tiedetään, mitä konsteja ja kujeita seuraavaan kisaan tarvitaan.”
Damstedtit ylsivät yhdeksänneksi ja kymmenennen sijan nappasi kuin nappasikin lopulta pari Vesala–Sairanen. Yllättäen pari Rintala–Kulmala jäi kokonaan pisteittä.
Seuraava HRRT-osakilpailu ajetaan Mäntsälän ympäristössä 17.5.2025.
-kk
Pistetilanne osakisan 2/6 jälkeen
Tasanopeusluokka
Kuljettajat
1. Pekka Stellberg HRCF Mazda 323 pisteitä 23
2. Mika Alakoskela LapUA Opel Kadett 1.8E pisteitä 17
3. Toni Sinkkonen TamUA Datsun 100 A pisteitä 15
4. Eero Juutilainen RUA Audi Coupé quattro pisteitä 11
4. Markku Nieminen UFAK Volvo 360 pisteitä 11
4. Jani Koivisto HeiUA Toyota Celica 4WD pisteitä 11
7. Hannu Juselius THU-team Subaru Justy pisteitä 10
7. Reijo Rintala HRCF Talbot Sunbeam TI 1.6 pisteitä 10
9. Ari-Pekka Jääskeläinen LMM Toyota Celica GT pisteitä 9
10. Jarkko Hirvonen LahUA Datsun Bluebird pisteitä 6
Kartturit
1. Pertti Toivonen AL-Sport pisteitä 23
2. Risto Salonpää EPUA pisteitä 17
3. Pekka Niemi Kangasalan UA pisteitä 15
4. Eetu Juutilainen AL-Helsinki pisteitä 11
4. Tapani Laitinen UFAK pisteitä 11
6. Matti Juselius THU-team pisteitä 10
7. Juhani Mäkelä HeiUA pisteitä 9
7. Risto Valkonen LMM pisteitä 9
9. Marko Kääriäinen LahUA pisteitä 6
10. Jukka Silvasti UuUA pisteitä 5
10. Vesa Kauppinen Huuha UA pisteitä 5