Tasanopeusluokassa tutut nimet kärjessä vaikeissa keliolosuhteissa

Tasanopeusluokalla ei ollut helppo päivä. Siviilitalvirenkailla jäisillä teillä ajaminen Kuopion ympäristössä vaati tarkkuutta ja uskallusta. Mika Alakoskela – Risto Salonpää palasivat niin sanotusti voittojen tielle. Kuva: Marko Kyöstilä
Tasanopeusluokan kilpailu Kuopion Hotelli Iso-Valkeinen -rallissa lienee ollut historiallisen vaikea olosuhteiltaan. Erityisen vaikean siitä teki keli. Viikon ajan kestänyt lauha sää oli sulattanut lumet lähes kaikkialta, mutta pikkutiet eli erikoiskokeet olivat kuin luistinrataa. Eikä siinä vielä mitään, kyllähän rallimiehet piikkipyörillään niilläkin laskevat menemään. Tasanopeusluokan autoissa saa kuitenkin olla vain siviililiikenteeseen tarkoitetut talvipyörät, joten ajaminen ei ollut ihan helppoa.
Kummasti vain Kuopiossakin kärkikaksikossa oli vanhat, tutut nimet; Mika Alakoskela ja Pekka Stellberg. Vain 2,7 virhepisteen erolla hallitseva tasanopeusmestaripari Stellberg–Pertti Toivonen Mazda 323:lla taipui vuoden 2024 sarjakolmosparille Alakoskela–Risto Salonpää Opel Kadettilla. Toyota Celicalla ajanut pari Jani Koivisto – Juhani Mäkelä sijoittuivat kolmanneksi, virhepisteitä jo 100 enemmän kuin kärkikaksikolla.
Ensimmäisenä erikoiskokeena ajettu ravirata aiheutti monelle lähes shokeeraavia tuntemuksia. Vajaan kolmen kilometrin pätkälle annettua 45 km:n nopeuspyyntiä ei kukaan pystynyt noudattamaan. Liekö edes puolta tuosta vauhdista nähty radalla, maaliin tultiin peräkanaa ja ohituksiakin tapahtui ja lisäksi penkkaan tai ojaan suistumisia.
”Aivan peilikirkas jää oli tienpintana. Kun osuttiin penkkaan ja jouduttiin peruuttamaan, sanoin kartturille, että tämä kisa taisi nyt olla tässä”, kertasi Alakoskela tapahtumia.
Miehet päättivät jatkaa kisaa ”järki päässä”, mikä lienee ollut hyvä taktiikka, kun voitto tuli.
”Me kynnettiin monessa paikassa. Meidän Opel Kadettimme on huippuauto tasanopeusluokkaan. Se on meille varsinainen kilpa-auto, ei mikään hieno siviiliauto eikä edes nelivetoinen, kuten joillakin muilla.”
”Risto (kartturi) piti tiukkaa kuria kabiinissa, ja sai minuun välillä enemmän malttia. Vähän mä oon semmoinen pökö vetämään”, paljasti Alakoskela värikkääseen pohojalaaseen tyyliinsä.
Raviradan erikoiskokeelle oli etukäteen määritelty maksimiajan ylityksestä viisi virhepistettä. Sen saivat tällä kertaa kaikki, joten tällä ek:lla ei lopputulokseen ollut näin ollen merkitystä. Kakkosella Stellbergin autokunta suoriutui parhaiten, mutta Alakoskela jäi vain 0,9 sekunnin päähän. Omien sanojensa mukaan ”tasanopeuden keikkakuskina” muutamassa kisassa jo esiintynyt Toni Sinkkonen Datsun 100 A:lla kartturi Pekka Niemen kanssa olivat kolmanneksi tarkimpia. Raviradalla ohitustilanteessa ojaan valunut pari terästäytyi hyvin tämän jälkeen ja teki hyvää työtä, kunnes kolmosella mittalaitteisto tärähti punaiselle ja yhteys hävisi.
”Ehdittiin jo kaikenlaisia selityksiä keksiä tähän GPS-häirinnästä lähtien, mutta oikeaa syytä emme tiedä. Oli kurja ajaa, kun ei tiennyt, ollaanko edellä vai perässä vai missä”, totesi Sinkkonen.
”Viimeinen pätkä meni keskinkertaisesti, mutta ei sielläkään ihan laitteisiin uskallettu vielä luottaa.”
Näiden tapahtumien vuoksi Sinkkosen autokunta putosi tuloslistalla neljän pätkän jälkeen sijalle 5 virhepistein 361,9.
Vielä kolmannella erikoiskokeella Alakoskela–Salonpää oli tarkin pari, mutta viimeisellä Stellberg-Toivonen kiri eroa kiinni. Kuitenkin 5,4 virhepisteen ero supistui 2,7:ään, muttei siis riittänyt voittoon.
”Tuntuu kummalliselta, että edes toiseksi päästiin, kun sekä EK:lla 2 ja EK:lla 4 mokasin. Kummallakin ajoin liukkaassa risteyksessä pitkäksi, toisessa tilanteessa nelivedon avulla päästiin tosin aika nopeasti jatkamaan”, paljasti Stellberg.
”Oli kyllä todella mielenkiintoinen ja vaikea keli.”
Seuraava osakisa ajetaan Laukaassa Peurunkarallin merkeissä 1.3.2025.
-kk
Tulokset
Hotelli Iso-Valkeinen -ralli, Kuopio 18.1.2025
Tasanopeusluokka
1. Mika Alakoskela – Risto Salonpää LapUA/EPUA Opel Kadett vp 116,7
2. Pekka Stellberg – Pertti Toivonen HRCF/AL-Sport Mazda 323 vp 119,4
3. Jani Koivisto – Juhani Mäkelä HeiUA Toyota Celica vp 237,9
4. Reijo Rintala – Matti Juselius HRCF/THU-team Talbot Sunbeam TI 1.6 vp 266,6
5. Toni Sinkkonen – Pekka Niemi TamUA/KangUA Datsun 100 A vp 361,9
6. Jarkko Hirvonen – Marko Kääriäinen LahUA Datsun Bluebird vp 666,6
7. Timo Pelto – Jukka Silvasti -/UuUA Volkswagen 1302 S vp 1085,0
8. Eero Juutilainen – Eetu Juutilainen RUA/AL Hki Audi Coupé quattro vp 1149,7
9. Jari Itäkodes – Lauri Lindström HRCF Saab Sonett V4 vp 1565,6
10. Markku Nieminen – Tapani Laitinen UFAK Volvo 360 vp 1854,5
Pistetilanne osakilpailun 1/6 jälkeen
Kuljettajat
1. Mika Alakoskela pisteitä 12
2. Pekka Stellberg pisteitä 10
3. Jani Koivisto pisteitä 9
4. Reijo Rintala pisteitä 8
5. Toni Sinkkonen pisteitä 7
6. Jarkko Hirvonen pisteitä 6
7. Timo Pelto pisteitä 5
8. Eero Juutilainen pisteitä 4
9. Jari Itäkodes pisteitä 3
10. Markku Nieminen pisteitä 2
Kartturit
1. Risto Salonpää pisteitä 12
2. Pertti Toivonen pisteitä 10
3. Juhani Mäkelä pisteitä 9
4. Matti Juselius pisteitä 8
5. Pekka Niemi pisteitä 7
6. Marko Kääriäinen pisteitä 6
7. Jukka Silvasti pisteitä 5
8. Eetu Juutilainen pisteitä 4
9. Lauri Lindström pisteitä 3
10. Tapani Laitinen pisteitä 2