Uusia miehiä ja uutta kalustoa ilmaantui Suurajojen 1969-kategoriaan

Published by HRCF Tiedottaja on

Markku Taipale ja Raimo Hautalahti ovat tänä vuonna olleet Historic 1969 -kunkkuja, ja nyt siis myös mestareita. Kuva: Marko Kyöstilä

Escort Twincamilla ajavat HRCF:n pari Markku Taipale–Raimo Hautalahti täydensivät pistesaalistaan vielä yhdellä luokkavoitolla. Mestaruus oli varma jo ennen Jyväskylän Suurajot -rallia, minkä jälkeen kausi ”kruunattiin” vielä luokan jokaisen pätkän pohja-ajalla. Pieni kauneusvirhe ikäkategorian tilastoihin kuitenkin jäi, kun päivän kahdella viimeisellä pätkällä luokan 6 Jesse Eteläniemi 1300-kuutioisella Escortilla oli Taipaletta nopeampi. Liekö Taipale jo hellännyt vauhtia lopussa? Penkalla kun tiedettiin, että moottoriremonttia on luvassa kauden jälkeen.  Eteläaho oli luokkien 1–18 yleiskisassa lopulta 9:s ja Taipale hiipui kolmospätkän jälkeiseltä 8:nnelta sijalta 12:nneksi.

Wartburgilla luokassa 5 kisaavalla Jari Ohrankämmenellä ei ollut enää mahdollisuuksia nousta mestariksi, joten hän ei Jyväskylässä ollut. Lukuisten ikäkategoriamestaruuksien lisäksi Ohrankämmenelle tältä vuodelta hopeamitali. Tasapisteisiin sijoille 3 ja 4 päätyivät myös Bertil Lindholm luokan 7 Cortina Lotuksella sekä luokan 6 Ari Koskinen Renault 8 Gordinilla. Heidän keskinäinen paremmuutensa ratkaistiin osanottajamäärän mukaan. Koskinen on vain yhdessä kisassa saanut luokkaan toisenkin autokunnan, joten Lindholm meni ohi luokasta 7.

Luokittain

Autoliitto Myrskylän Antti Heinänen ja kartturi Tiia Mäenpää uupuivat edellisessä osakisassa Hartolassa vain muutaman metrin päähän maali-AT:stä ilmeisesti vaihdelaatikkovikaan. Auto kuitenkin työntämällä saatiin maaliin ja tulos voitiin kirjata tilastoihin. Jyväskylän Suurajoihin Heinäsen autokunta iloksemme jälleen ilmaantui. Usein Heinänen on näistä syksyn viimeisistä kisoista ollut pois, mutta ei auto-ongelmien vaan hirvenmetsästyksen vuoksi.

Nyt ilmeisesti aikataulut sopivat rallin ajamiseenkin. Heinänen oli luokan 5 ainoa kilpailija. Loppupisteissä ikäkategorian 1969 pisteissä Heinänen sijoittuu viidenneksi Fiat 850 Specialillaan.

Luokassa 6 Ari Koskinen–Anni Kalenius ovat aika lailla yksinään saaneet luokassa kisata. Helmikuussa Laukaassa Sami Leinonen Escortilla oli Koskisen lisäksi mukana, mutta keskeytti. Suurajoihin paikallinen Jesse Eteläniemi Escort 1300 GT:llä ilmaantui viivalle Koskisen kilpakumppaniksi. Eikä siinä 22-vuotias nuorimies vanhempiaan ”kunnioittanut”, vaan nappasi luokkavoiton vajaan kolmen minuutin erolla Rellu-konkariin.

Luokassa 7 Taipale meni niin sanotusti maisemaan, mutta muista sijoista riitti taistelua. Ykkösellä Markku Hietamäki–Mikko Korhonen Triumph TR7:lla oli toiseksi nopein pari, eroa pohja-aikaan jäi 11,9 sekuntia. Lindholm oli vielä tätäkin neljä sekuntia hitaampi. Muut jäivät yli puolen minuutin päähän.

Kakkosella oli Lindholm toiseksi nopein, Hietamäki jäi tästä vajaan sekunnin päähän kolmanneksi. Jyrki Meronen oli kolmas ja Timo Tuominen keskeytti tekniseen vikaan.

Ei auttanut muu kuin keskeyttää. Moottori jysähti ja matka jäi Markku Hietamäeltä ja Mikko Korhoselta Triumph TR7:lla kesken.

Kolmosella alkoivat Hietamäen auton tekniset ongelmat jo vaivata. Tappiota tuli Taipaleelle yli minuutin verran eikä neloselle ollut enää asiaa.
”Moottori meni, ilmeisesti mäntä”. Kun savun tulokin väheni, ei tainnut enää öljyäkään olla jäljellä, kertoi Hietamäki.
”Oltiin oikein hyvässä vauhdissa ja Bertilin (Lindholm) kanssa oli kiva taas ajaa tosissaan kilpaa. Tällaisella 63-vuotiaalla kaunottarella kilvanajo on aika raakaa, ei se ihan mitä vaan taida enää kestää.”

Taipale siis voitti, Lindholm oli toinen ja Meronen kolmas.

Luokkaan 8 oli saatu parikin ”uutta” kaunotarta mukaan, kun Jorma Karhapää talutti viivalle Porsche 911:n ja Matti Söderlund Volvo 122:n. Miehet ajoivat alussa ”tasatahtia”. Ykkösellä eroa oli Söderlundin eduksi 4,4 sekuntia. Kakkosella Söderlundille tuli teknisiä ongelma, ja tappiota tuli puolisen minuuttia. Lopullisesti tilanne repesi, kun Söderlundille napsahti minuutin aikarangaistus liian aikaisesta saapumisesta EK:lle 3.
”Amazonin virranjakaja irtosi kakkosella ja rupesin sitä rassaamaan siirtymällä, kun autosta sattui kiintoavain löytymään. Ei ehditty sitten ajoissa kolmoselle”, kertasi Söderlund, joka kertoi tulleensa mukaan ajamaan, jottei kilpailijalisenssi pääse vanhenemaan. Edellisestä kisasta kun on viitisen vuotta aikaa.

Matti Söderlund – Veli-Matti Jokinen Amazonilla eli Volvo 122:lla olivat uusi ”tuttavuus” Historic 1969 -kategoriassa. Kuva: Marko Kyöstilä

Söderlund kuitenkin ajoi reilun minuutin eron kiinni ja meni vielä ohikin. Maalissa miesten ero oli 1,2 sekuntia Söderlundin eduksi.
”Vähän tuli yllätyksenä lopputulos. Otin vauhtia kunnolla pois kaverin aikasakon jälkeen, vaikken muutenkaan täysillä uskaltanut ajaa. Vaihdelaatikko ei oikein kestä hyppyjä ja nyppyjä, oli järkevämpää säästellä kuin rikkoa”, paljasti Karhapää vuodelta 1965 olevasta autostaan.

Palkintogaala Laajavuoressa 22.11.2025

HRCF:n Palkintogaalassa Hotelli Laajavuoressa 22.11.2025 palkitaan ikäkategorioitten viisi parasta kuljettajaa ja kartanlukijaa. Lisätietoa ja ilmoittautumislomakkeen linkki on tässä: https://forms.gle/MR7FvfFe617iXdSA9

Majoitusta tarvitsevan kannattaa olla pikimmiten yhteydessä hotelliin. Meidän varaavamme kiintiö on täyttymässä jo. Aikaa huonevarauksen tekemiseen on lokakuu, mutta ei kannata jättää viime tippaan.

Palkintogaalassa juhlistetaan myös HRT-sarjan 30-vuotista taivalta sekä vietetään samalla pikkujoulua. Kaikki ovat tervetulleita mukaan. Kerää huoltojoukot, sponsorit, ystävät, tuttavat ja muutkin mukaan juhlimaan. Ei tarvitse todellakaan olla ”vain palkittu”. Ohjeet ilmoittautumiseen ja illalliskortin hankkimiseen löytyy tuosta ilmoittautumislomakkeesta sekä näiltä HRCF:n nettisivuilta mm. Etusivulta.

-kk

Pistetilanne osakisan 6/6 jälkeen – Top 10
Kuljettajat

1. Markku Taipale HRCF lk 7 Ford Escort Twincam pisteitä 54
2. Jari Ohrankämmen HRCF lk 5 Wartburg 353 pisteitä 52
3. Bertil Lindholm HRCF lk 7 Ford Cortina Lotus pisteitä 48
4. Ari Koskinen UUA lk 6 Renault 8 Gordini pisteitä 48
5. Antti Heinänen AL-Myrskylä lk 5 Fiat 850 Special pisteitä 45
6. Markku Hietamäki TerUA lk 7 Triumph Vitesse pisteitä 42
7. Juha Berner HyUA lk 8 Plymouth Valiant pisteitä 35
8. Jyrki Meronen AUK Jämsän Äijät Ford Cortina 1600 pisteitä 30
9. Matti Hiltunen NHD lk 5 Hillman Imp pisteitä 22
10. Jesse Eteläniemi AL/AKU Jkl lk 6 Ford Escort 1300 GT pisteitä 12
10. Matti Söderlund HRCF lk 8 Volvo 122 pisteitä 12

Kartturit
1. Raimo Hautalahti AnkUA lk 7 pisteitä 54
2. Petri Helmikkala HRCF lk 5 pisteitä 52
3. Pentti Ritari HSTT lk 7 pisteitä 48
4. Anni Kalenius UUA lk 6 pisteitä 48
5. Tiia Mäenpää AL-Myrskylä lk 5 pisteitä 45
6. Jouni Tanninen HyUA lk 8 pisteitä 35
7. Mikko Korhonen TerUA lk 7 pisteitä 34
8. Pertti Liukkonen NHD lk 5 pisteitä 22
9. Antti Temonen AUK Jämsän Äijät lk 7 pisteitä 19
10. Veli-Matti Jokinen HRCF lk 8 pisteitä 12
10. Lauri Hartikainen LprRT lk 6 pisteitä 12

Täydelliset pistetilanteet löytyvät HRCF:n nettisivuilta alalehden Sarjapisteet alta.