Warre-pari Ohrankämmen – Helmikkala ”is back” – pistejohto kategoriassa 1969

Tyylikkäästi pari Jari Ohrankämmen – Petri Helmikkala taittaa mutkaan. Harmittavasti lauha keli teki omat tepposensa, eikä talviralli aivan parhaimmillaan ollut. Kuva: Marko Kyöstilä
Kahdella luokkavoitolla ikäkategorian Historic -> 1969 pistejohtoon pelmahti jälleen HRCF:n ja luokan 5 Wartburg-pari Jari Ohrankämmen–Petri Helmikkala. Toiseen ja nyt kolmanteen sijaan yltänyt AL-Myrskylän pari Antti Heinänen–Tiia Mäenpää Fiat 850 Specialilla on pisteissä toisena. Nämä edellä mainitut kaksi paria repäisivät melkoisen piste-eron muihin, kun olivat mukana jo Kuopiossa. Myös Markku Hietamäki ja Ele Hyrsky nähtiin Kuopiossa, mutta kumpikin keskeytti, joten vielä tässä vaiheessa ei ole asiaa pistetaulukon kärkeen.
Luokassa 5 saatiin sentään hieman ”vaihtuvuutta” tuloslistaan, kun PR-Racingin pari Ville Uusitalo–Marko Tikkanen sijoittuivat toiseksi Ohrankämmenen autokunnan jälkeen. Wartburg-parin voittomarginaali oli 1:40,5.
Ensimmäisen rallinsa ikinä Peurungassa ajanut Uusitalo oli kuitenkin tyytyväinen suoritukseensa.
”Ihan turvallisesti maaliin kurvailtiin. Tiedettiin etukäteen, ettei noille konkareille pystytä mitään”, paljasti Uusitalo, jolla kuitenkin on mm. ratapuolen kokemusta aiemmilta vuosilta.
Kuusaalainen kertoi, että tuttuun tapaan saunakeskusteluissa tuli esiin ajatus lähteä itse ajamaan.
”Kartturin auto oli tarjolla. Kokonaiset 45 hevosvoimaa Opel Kadett Coupéssa käytössä. Tiedettiin, ettei näillä tehoilla tulee liikaa ”käsiä ohjaamoon”. Lisäksi oltiin ihan kotikonnuilla, ei ollut pitkä matkakaan kisapaikalle.”
Uusitalo oli kaikilla pätkillä luokan kakkonen. Kolmanneksi sijoittui pari Heinänen–Mäenpää.

Saunanlauteilla syntyy usein ”hulluja ideoita”. Siellä Ville Uusitalokin lupasi lähteä ensimmäistä kertaa rallia ajamaan. Eikö ollenkaan huonosti! Opel Kadett Coupé on autokaunotar, jossa hevosvoimia on peräti 45. Kuva: Marko Kyöstilä
Kuopiossa jo ennen ykköspätkää kytkinvaurioon keskeyttänyt pari Ele Hyrske–Matti Hiltunen pääsivät Peurunkarallissa maaliin. Miehet ajavat kisat vuorotellen, mutta kun Kuopiossa ei ek-kilometrejä Hyrskeelle tullut, oli hän puikoissa myös Peurungassa. Mäntsälässä on sitten Hiltusen vuoro ottaa ohjat hyppysiinsä.
Luokassa 6 Urjalan UA:n pari Ari Koskinen–Anni Kalenius Renault 8 Gordinilla otti helpon luokkavoiton, kun Mäntyharjun MK:n Sami Leinonen–Timo Lehtinen Escort 1300 GT:llä keskeyttivät. Kolmospätkän jälkeen Leinonen johti jo yli kaksi minuuttia, mutta sitten vaikeudet kasvoivat liian suureksi.
”Kolmosen jälkeen jarrut hävisivät sitten kokonaan. Pääsylinteri antautui. Ei saatu tauollakaan sitä korjattua, mutta lähdettiin jatkamaan kuitenkin”, selvitti Leinonen, joka sillä hetkellä oli luokkien 1–18 yleiskilpailussa sijalla 5 hieman yli minuutin verran Janne Kanervaa perässä.
”Eikä tässä vielä kaikki! Viimeisellä oli niin kova röykky tiessä, että taka-akseli meni autosta poikki. No, olihan se vanha ja väsynyt, mutta ei ihan tavallista.”
”Tiet oli tosi makeita. Harmi, että keli oli mitä oli. Jos olisi ollut 15 astetta pakkasta, olisi ollut todella upeaa ajaa”, tuumaili Leinonen.

Markku Taipale – Raimo Hautalahti saivat tällä kertaa helpon voiton. Kuopion kisan väliin jättäneellä ei vielä ole asiaa pistekärkeen. Kuva: Marko Kyöstilä
Luokassa 7 saatiin jobin postia, kun juuri ennen rallia Bertil Lindholm–Pentti Ritari peruivat osanottonsa. Etukäteen uumoiltiin, että luokkavoitto olisi ”kahden kauppaa” Lindholmin sekä parin Markku Taipale–Raimo Hautalahti. Nyt ei voitosta kunnon taistelua sitten nähty, Taipale Escort Twincamilla hoiti homman vakuuttavaan tyyliin. Voittomarginaali oli kolme ja puoli minuuttia. Luokkien 1–18 yleiskisassa Taipale ylsi sijalle 15. Jämsän Äijien pari Jyrki Meronen–Antti Temonen Cortina 1500:lla oli toinen. Markku Hietamäki-Ari Eichhorn jäivät Triumph Vitessellään Merosesta 18,3 sekuntia.
Luokassa 8 HRCF:n Henry Kovanen ja AnkUA:n Veera Mäkelä olivat Volvo 122:llaan luokan ainoa pari. Luokkien 1–18 yleiskilpailussa olivat 16:nsia.
Seuraava HRT-sarjan osakilpailu ajetaan Mäntsälän ympäristössä 17.5.2025.
-kk
Pistetilanne osakisan 2/6 jälkeen
Historic -> 1969 – Top 10
Kuljettajat
1. Jari Ohrankämmen HRCF lk 5 Wartburg pisteitä 25
2. Antti Heinänen AL-Myrskylä lk 5 Fiat 850 Special pisteitä 20
3. Bertil Lindholm HRCF lk 7 Ford Cortina Lotus pisteitä 12
3. Ari Koskinen UUA lk 6 Renault 8 Gordini pisteitä 12
3. Markku Taipale HRCF lk 7 Ford Escort Twincam pisteitä 12
6. Markku Hietamäki TerUA lk 7 Triumph Vitesse pisteitä 11
7. Ele Hyrske NHD lk 5 Hillman Imp pisteitä 10
7. Jyrki Meronen AUK Jämsän Äijät lk 7 Ford Cortina 1600 pisteitä 10
7. Henry Kovanen HRCF lk 8 Volvo 122 pisteitä 10
7. Ville Uusitalo PR-Racing lk 5 Opel Kadett Coupé pisteitä 10
Kartturit
1. Petri Helmikkala HRCF lk 5 pisteitä 25
2. Tiia Mäenpää AL-Myrskylä lk 5 pisteitä 20
3. Pentti Ritari HSST lk 7 pisteitä 12
3. Anni Kalenius UUA lk 6 pisteitä 12
3. Raimo Hautalahti AnkUA lk 7 pisteitä 12
6. Matti Hiltunen NHD lk 5 pisteitä 10
6. Marko Tikkanen LMM lk 5 pisteitä 10
6. Antti Temonen AUK Jämsän Äijät lk 7 pisteitä 10
6. Veera Mäkelä AnkUA lk 8 pisteitä 10
10. Ari Eichhorn LopUA lk 7 pisteitä 9