Ykkösryhmän mestaruus tuli Kai ja Päivi Iivanaiselle ihan ajamalla

Published by HRCF Tiedottaja on

Aiemmin enemmän kartturina kilpaillut Kai Iivanainen lähti vaimo-Päivin kanssa Mikkelin kisaan vaihteeksi kuljettajana. Tuolloin ei vielä mestaruuksia ajateltu, nyt sen sijaan kausi päättyy mestaruusjuhlaan. Kuva: Marko Kyöstilä

Ykkösryhmän luokassa 1 nähtiin pelkästään Fiat 127 -autoja. Peräti kuusi kuljettajaparia osallistui kauden aikana kisoihin ja kolmessa ensimmäisessä kisassa niitä oli kussakin mukana neljä.

Kauden avauksessa Mikkelissä Martti Sarasto ja Jussi Tukkimies nappasivat voiton, minkä jälkeen heitä ei enää kisoissa tänä vuonna nähty. Kai ja Päivi Iivanainen ottivat Mikkelin jälkeen tahtipuikon haltuunsa. Vilppulasta, Kouvolasta ja Lahden perjantailta Mäntyharjun MK:n mikkeliläiset ottivat voiton. Lauantain kisa päättyi keskeytykseen. Petäjävedeltä Kannonkosken MK/UA:n Harri Könönen kartturinsa Johanna Könösen kanssa pääsi yllättämään, mutta Hartolassa tilanne ”paikattiin”, ja Iivanaisten upeaan voittojen sarjaan tuli vielä neljäs lisää.

Ykkösryhmän mestaruus meni Iivanaisille neljän pisteen erolla kakkoseksi sijoittuneeseen, luokassa 2 ajavaan Forssan pariin Markku Hakala – Jari Männistö. Hakala joutui kahdessa kisassa ajamaan ainoana, joten pistepotin kasvattaminen oli hankalampaa. Hakalakin voitti neljästi luokan, oli kaksi kertaa kakkonen ja yhdestä pois. Viiden kisan saldoksi jäi näin ollen neljä pistettä vähemmän kuin voittajalla.

Mikkelin Jarmo Siira – Kati Pereläinen ajoivat tasaisesti kakkoseksi luokassa 2, riippumatta kuka kulloinkin voitti. Piste-eroa Iivanaisiin jäi tällä kertaa kuusi pistettä.

HRT-sarjan päätöskisassa Jari-Pekka-rallissa oli tiukkaa Iivanaisten ja Siiran autokunnan kanssa. Ykkösellä Siira jäi 3,5 sekunnilla kakkoseksi Iivanaisen jälkeen. Kakkosella Siira kiristi hieman, nyt ero kärkeen oli vain 0,5 sekuntia. Kolmosella, juuri ennen taukoa Siira menikin jo ohi. Eroa noin 15-kilometrisellä kertyi yllättäen 9,5 sekuntia.
”Meillä oli rengaspaineiden kanssa murheita, ja vielä kun tie oli vähän kosteaa, ei ollut oikein pitoa”, selvitti Iivanainen.

Tauon jälkeen Iivanaiset nousivat uudelleen luokan kärkeen ajettuaan 14,6 sekunnin pohjat. Kun viimeisellä Siira jäi vielä 3,6 sekuntia, Iivanaisten luokkavoitto tuli 12,7 sekunnin turvin.

Luokassa 2 Markku Hakala–Jari Männistö saivat jälleen kanssakilpailijan, kun THU-teamin Juha Sarkimo ilmaantui taas viivalle. Tällä kertaa Sarkimon pojista Ari toimi kartturina. Alku vuosi meni toisen pojan, Esan, kanssa.

Tiukkaa tässäkin luokassa oli. Hakala voitti ykkösellä 2,2 sekuntia, mutta hävisi kakkosella 0,6. Sitten kolmosella ero venähti. Hakala oli vajaan 15 kilometrin mittaisella kolmosella 15 sekuntia nopeampi. Nelosella mittaa oli vajaat 14 kilometriä. Hakala voitti täälläkin 15 sekunnilla. Viimeinenkin pätkä meni Hakalalle, ja voittomarginaali oli näin kasvanut 34,5 sekuntiin.

Luokassa 3 Jämsän Raimo Lindén–Toni Repo ovat Celicallaan todella usein ajaneet ainoana, ja niin nytkin. Samoin luokassa 4 Laukaan Pekka Salenius–Toni Peiponen Ascona i 2000:llakin joutuivat tekemään.
”Ei se haittaa. Me harrastamme vain, ja ajamme suunnilleen kerran kahdessa vuodessa”, totesi Salenius maalissa.

Loppupisteet ykkösryhmässä osakisan 7/7 jälkeen
Kuljettajat
1. Kai Iivanainen MhMK lk 1 Fiat 127 pisteitä 68
2. Markku Hakala FoSUA lk 2 Toyota Corolla pisteitä 64
3. Jarmo Siira MikUA lk 1 Fiat 127 pisteitä 62
4. Markku Kulmala LemUA lk 4 Volvo 144 pisteitä 60
5. Raimo Lindén AUK Jämsän Äijät lk 3 pisteitä 60
(osanottajamäärä ratkaisi sijojen 4 ja 5 järjestyksen)

Kartturit
1. Päivi Iivanainen MhMK lk 1 pisteitä 68
2. Jari Männistö FoSUA lk 2 pisteitä 64
3. Kati Pereläinen HAU lk 1 pisteitä 62
4. Toni Repo AUK Jämsän Äijät lk 3 pisteitä 60
5. Mika Rantala NokUA lk 4 pisteitä 33