Ykkösryhmän ”väriläiskä” on ehdottomasti luokka 1 ja sen Fiat 127 -kuljettajat

Published by HRCF Tiedottaja on

Jämsän Äijien pari Sami ja Minna Leino palasivat HRT-sarjaan. Kahden osakisan jälkeen pari on ykkösryhmän pistetaulukon kärjessä. Kuva: Marko Kyöstilä

Jämsän Äijien pari Sami ja Minna Leino nousivat Peurunkarallin jälkeen ykkösryhmän pistejohtoon Sunbeam Avengerillaan, kun ovat kahdessa talven kisassa napanneet luokkavoiton. Tilanne voisi olla myös toisenlainen. Mäntyharjun MK:n pari Kai Iivanainen ja Päivi Iivanainen hallitsevana mestarina olisi ehkä myös luokkavoiton Peurunkarallissa napannut ja olisivat Leinojen kanssa ehkäpä tasapisteissä. Kai Iivanainen oli kuitenkin harmillisesti estynyt osallistumasta, joten hänen pistepottinsa ei kasvanut. Päivin pistepotti sen sijaan kasvoi, kun Kain tilalle istahti Mäntyharjun MK:n Pasi Laitinen, ja pari otti selkeän luokkavoiton.

Ykkösryhmään saatiin tällä kertaa kilpailijoita kaikkiin neljään luokkaan useampia, vain luokassa 3 Jämsän Äijien Raimo Lindén–Toni Repo Celicalla ajoivat luokan ainoana osanottajana.

Luokkaa 1 hallitsivat uudet nimet. Erityisesti Pasi Laitisen ilmaantuminen ohjaajanvaihdoksen jälkeen Päivi Iivanaisen ykköskuljettajaksi yllätti. Yllättävää oli myös se, että tuuraaja-Laitinen ajeli pohjat kaikille pätkille ja maalissa ero toiseen ”luokan tulokkaaseen” Antti Williin kasvoi noin puoleentoista minuuttiin.

Pasi Laitinen sai pikakomennuksen tuuraamaan Kai Iivanaista Peurunkaralliin. Eikä mies pettänyt. Hyvin on auto ”koulutettu”, kun vieraammassakin ohjauksessa pystyy luokkavoittoon. Kuva: Marko Kyöstilä

Vaikka Laitiseen emme ole aiemmin HRT-kisojen osanottajalistoilla törmänneet, ei mies ole kuitenkaan ”vasta-alkaja” autourheilun saralla.
”Olen 6-vuotiaasta asti autolla ajanut ja 15-vuotiaasta asti AKK:n kisojakin”, paljasti nyt 38-vuotias Laitila.
”Kaitsun kanssa on ralliporukoissa pyöritty ja huoltomiehenä olen hänellä ollut. Kaitsu ei nyt pystynyt ajamaan kisaa, joten lähdin tuuraamaan. Hyväksi ja nopeaksi on Kaitsu autonsa kouluttanut. Helppoahan sellaisella oli ajaa.”

Radalta Fiat 127 Potti -kisoistakin tuttu Antti Will hävisi kahdella ekalla pätkällä jo noin 40 sekuntia.
”Ei sinänsä ollut ongelmia. Lähdin ykköselle vain liian suurilla rengaspaineilla, eikä ajamisesta tullut mitään. Auto ei meinannut millään pysyä käsissä”, raportoi Will.
”Toiselle paineita laskettiin, mutta liian paljon, eikä vieläkään tullut mitään.”

Kolmoselle tilanne parani. Will jäi Laitila pohjista vain 3,5 sekuntia, mutta oli tauolle tultaessa kolmantena kärjestä 48,9 sekuntia jääneenä. Martti Sarasto–Jussi Tukkimies – myös 127:lla – oli Williä 11,7 sekuntia edellä ja luokan kakkosena.

Nelosella ja viitosella Will oli toinen ja kiilasi ohi Saraston. Maalissa miehillä oli vain 3,8 sekuntia eroa.

VaToSUA:n pari Antti Will – Antti Mäenpää oli Laukaassa luokan 1 kakkonen. Väärät rengaspaineet ”pilasivat” kisaa parilla ensimmäisellä pätkällä. Kuva: Marko Kyöstilä

Laitilan takana muut 127-kuljettajat ajoivat tasaisesti vain muutamien sekuntien eroilla toisiinsa. Jarmo Siira–Kati Pereläinen olivat ykkösellä kakkosia, samoin viitosella. Muilla tuli sitten sen verran ”takkiin”, että sijoitus Peurunkarallissa oli luokan neljäs, vain 10,1 sekuntia Sarastoa perässä.

Luokassa 2 Kaipolan Sami ja Minna Leino Avengerilla palasivat vuoden mittaisen HRT-tauon jälkeen kisaamaan. Luokkavoitto tuli selvääkin selvemmin, kun Forssan Markku Hakala–Jari Männistö Corollalla taipuivat noin kolmen minuutin erolla voittajaan.

Luokassa 3 Raimo Lindén – Toni Repo Celicalla keskeyttivät tauolla tekniseen vikaan.

Luokassa 4 Laukaan MM:n Pekka Salenius–Toni Peiponen Asconalla saivat ajella ”yksikseen”, kun luokan toinen pari Markku Kulmala–Mika Rantala Volvo 144:lla oli vaikeuksissa jo kakkosella. Miehet saivat ek:n maksimiajan ja päälle vielä aikarangaistustakin rutkasti.

Salenius oli paras ykkösryhmäläinen ja yleiskisassa sijalla 15.

Seuraava HRT-sarjan osakilpailu ajetaan Mäntsälässä 17.5.2025.

-kk

Pistetilanne osakisan 2/6 jälkeen
Ykkösryhmä – Top 10
Kuljettajat
1. Sami Leino AUK Jämsän Äijät lk 2 Sunbeam Avenger pisteitä 25
2. Markku Hakala FoSUA lk 2 Toyota Corolla pisteitä 21
3. Martti Sarasto NHD lk 1 Fiat 127 pisteitä 20
4. Jarmo Siira MikUA lk 1 Fiat 127 pisteitä 18
5. Kai Iivanainen MhMK lk 1 Fiat 127 pisteitä 12
5. Pekka Salenius LMM lk 4 Opel Ascona i 2000 pisteitä 12
5. Pasi Laitinen MhMK lk 1 Fiat 127 pisteitä 12
8. Antti Will VaToSUA lk 1 Fiat 127 pisteitä 10
8. Markku Kulmala HRF lk 4 Volvo 144 pisteitä 10
10. Raimo Könönen KannMK/UA lk 1 Fiat 127 pisteitä 7

Kartturit
1. Päivi Iivanainen MhMK lk 1 pisteitä 25
1. Minna Leino AUK Jämsän Äijät lk 2 pisteitä 25
3. Jari Männistö FoSUA lk 2 pisteitä 21
4. Jussi Tukkimies NHD lk 1 pisteitä 20
5. Kati Pereläinen HAU lk 1 pisteitä 18
6. Antti Mäenpää HRF lk 1 pisteitä 10
7. Urho Jolmala – lk 1 pisteitä 7
8. Johanna Könönen RRT lk 1 pisteitä 6
9. Toni Repo AUK Jämsän Äijät lk 3 pisteitä 1
9. Mika Rantala NokUA lk 4 pisteitä 1
9. Toni Peiponen LMM lk 4 pisteitä 1