Ykkösryhmässä Könösten veljeksillä kova keskinäinen kisa loppumetreille asti

Published by HRCF Tiedottaja on

Jämsän Äijien, jo ykkösryhmän mestaruuden varmistaneen parin Sami ja Minna Leinon matka loppui lyhyeen. Kuva: Jani Rintamäki

Jämsän Äijien pariskunta Sami ja Minna Leino lähtivät Jyväskylän Suurajoihin jo mestaruutensa varmistaneina. Kauden viimeinen kisa piti olla ”näytöstyyliin nautiskelua, mutta leikki loppui lyhyeen. Laajavuoren EK:lla 1 noin kolmen kilometrin erikoiskoe jäi kesken ulosajon vuoksi.

Joku tiesi kertoa, että aurinko sokaisi kuljettajaa, mutta kuljettaja kertoi tilanteesta enemmän.
”Ehkä tää on hieman selittelyä, mutta olen ollut kaksi viikkoa ankaran flunssan ja poskiontelotulehduksen kourissa. Suoraan saikulta ralliauton rattiin ei ole hyvä yhdistelmä. Ulosajo oli täysin hontelon kuljettajan arviointivirheestä johtuva. Ei pimeälle tönnälle ajeta tuolla tavalla. Aivot ei ollu mukana.”

Harmillisesti koko 50 ek-kilometrin reitti jäi ajamatta, mutta onneksi sentään tämä ei vaikuttanut mitenkään pistetaisteluun, kun mestaruus oli varmistettu jo kauden muissa osakisoissa.

Laajavuoren pätkä oli yllätyksellinen monelle. Öinen pakkanen oli rallin alkaessa liukastuttanut teitäkin, mutta myös Laajavuoren pätkän suuret korkeuserot ja kirraavat mutkat toivat lisää vaikeusastetta. Leinojen kisa jäi tähän. Kuva: Jani Rintamäki

Laajavuoren pätkä oli raju kokemus usealle Jyväskylän Suurajot -ralliin osallistuneille, kun kilpailun 184 startanneesta lähes 20 keskeytti ennen kakkoserikoiskokeen alkua, joka ykköselle tai sen jälkeen.

Ykkösryhmän toiseksi sijoittunut pari Kai ja Päivi Iivanainen eivät enää Jyväskylässä olleet. Kai Iivanainen ei päässyt osallistumaan Laukaan osakisaan, joten mahdollisuudet Leinojen haastamiseen loppuivat jo ennen kauden päätöskisaa.

Luokittain

Fiat 127 -autoja luokan 1 kauden päätöskisaan saati neljä. Könösten veljekset Harri ja Raimo ottivat komennon heti alusta lähtien. Raimo oli nopein ykkösellä. Harri oli kolmas, kun Antti Will kiilasi väliin 0,8 sekunnin erolla pohja-aikaan. Jarmo Siira jäi 4,9 sekuntia. Kakkoselta alkoi Harrin ”kiri”. Pohja-aika tuli 0,9 sekunnin erolla veljeen, Will jäi 4,2 sekuntia ja Siira peräti neljä minuuttia.

Siira ajoi ulos kolmosella ja Will keskeytti tekniseen vikaan, joten kaksi viimeistä pätkää oli veljesten näyttämönä. Tässä vaiheessa Harri johti jo puolella minuutilla. Harri ajoi pohjat vielä kahdesti, joten maalissa veljesten ero oli peräti 44 sekuntia.

Pientä jännitystä loppuun saatiin vielä siitä, kun Harrin autokunnalle lätkäistiin minuutin aikasakko liian aikaisesta saapumisesta. Lopulta aikasakko kumottiin, kun asian oikea laita selvisi. Jos aikasakko olisi jäänyt voimaan, miehet olisivat olleet tasapisteissä. Nyt pistetaulukossa Harri sijoittuu neljänneksi ja Raimo viidenneksi.

Luokassa 2 Leinojen keskeytettyä Forssan Seudun UA:n Markku Hakala–Jari Männistö Corollalla saivat ajaa rauhassa luokkavoittoon. Hakala ja Männistö sijoittuvat loppupisteissä kolmanneksi.

Luokassa 3 Jämsän Äijien Raimo Lindén–Toni Repo Toyota Celicalla olivat ainoa autokunta ja tulivat maaliin. Luokassa 4 ei tällä kertaa ollut osanottajia.

Palkintogaala Laajavuoressa 22.11.2025

HRCF:n Palkintogaalassa Hotelli Laajavuoressa 22.11.2025 palkitaan ikäkategorioitten viisi parasta kuljettajaa ja kartanlukijaa. Lisätietoa ja ilmoittautumislomakkeen linkki on tässä: https://forms.gle/MR7FvfFe617iXdSA9

Majoitusta tarvitsevan kannattaa olla pikimmiten yhteydessä hotelliin. Meidän varaavamme kiintiö on täyttymässä jo. Aikaa huonevarauksen tekemiseen on lokakuu, mutta ei kannata jättää viime tippaan.

Palkintogaalassa juhlistetaan myös HRT-sarjan 30-vuotista taivalta sekä vietetään samalla pikkujoulua. Kaikki ovat tervetulleita mukaan. Kerää huoltojoukot, sponsorit, ystävät, tuttavat ja muutkin mukaan juhlimaan. Ei tarvitse todellakaan olla ”vain palkittava”. Ohjeet ilmoittautumiseen ja illalliskortin hankkimiseen löytyy tuosta ilmoittautumislomakkeesta sekä näiltä HRCF:n nettisivuilta mm. Etusivulta.

-kk

Pistetilanne osakisan 6/6 jälkeen
Kuljettajat
1. Sami Leino AUK Jämsän Äijät lk 2 Sunbeam Avenger pisteitä 54
2. Kai Iivanainen MhMK lk 1 Fiat 127 pisteitä 52
3. Markku Hakala FoSUA lk 2 Toyota Corolla pisteitä 48
4. Harri Könönen KannMK/UA lk 1 Fiat 12y pisteitä 46
5. Raimo Könönen RRT lk 1 Fiat 127 pisteitä 42
6. Raimo Lindén AUK Jämsän Äijät lk 3 Toyota Celica pistetä 39
7. Martti Sarasto NHD lk 1 Fiat 127 pisteitä 30
8. Jarmo Siira MikUA lk 1 Fiat 127 pisteitä 25
9. Risto Tiinus AUK Jämsän Äijät lk 3 Sunbeam AVenger 1600 GT pisteitä 14
10. Pekka Salenius LMM lk 4 Opel Ascona i 2000 pisteitä 12
10. Pasi Laitinen MhMK lk 1 Fiat 127 pisteitä 12
10. Antero Sakselin SaloUA lk 4 Porsche 924 Turbo pisteitä 10

Kartturit
1. Päivi Iivanainen MhMK lk 1 pisteitä 54
2. Minna Leino AUK Jämsän Äijät lk 2 pisteitä 54
3. Jari Männistö FoSUA lk 2 pisteitä 48
4. Johanna Könönen RRT lk 1 pisteitä 46
5. Urho Jolma TL lk 1 pisteitä 42
6. Toni Repo AUK Jämsän Äijät lk 3 pisteitä 39
7. Jussi Tukkimies NHD lk 1 pisteitä 30
8. Kati Pereläinen HAU lk 1 pisteitä 25
9. Jari Huhtinen AUK Jämsän Äijät lk 3 pisteitä 14
10. Toni Peiponen LMM lk 4 pisteitä 12

Oikaisu: vaihdettu tarkistuslaskennan jälkeen tasapistetilanteessa Päivi Iivanaisen ja Minna Leinon keskinäinen järjestys.