Ehdokkaita mestaruuteen asti on monta ikäkategoriassa Historic 1975

Kauniisti ”etutassua nostaen” painelevat Veijo ja Petri Hänninen Corolallaan. Kuva: Timo Honkala
Ikäkategorian 1975 autot on luokiteltu aikavälillä 1.1.1970 ja 31.12.1975. Ikää on siis tälläkin kalustolla viitisenkymmentä vuotta. HRT-sarjan mestaruustaistelu taitaa olla tiukinta juuri tässä ikäkategoriassa. Vähintään kuusi kuljettajaa on vielä vahvasti ”mukana kuvassa”, kun spekuloidaan mitalisteja tässä vaiheessa kautta, kun vielä kaksi osakisaa on ajamatta.
Kaikilla pistetaulukossa kuuden joukossa olevalla on mahdollisuus vaikkapa mestariksi asti, mutta, mutta… kaikkien olisi voitettava luokkansa sekä Hartolan että Jyväskylän kisassa. Luokassa pitää kaiken lisäksi olla enemmän kuin yksi kilpailijapari luokassa. Kuitenkin tässä ikäkategoriassa luokkia on vain kolme, joutuvat kilpailijat tosissaan ajamaan toista oman luokan kilpailijaa vastaan. Sen myötä vaihtoehdot pistesaaliiksi tietenkin vaihtelevat.
Sen verran voisi kuitenkin mainita, että kahdella luokkavoitolla lisää Veijo Hänninen (lk 9), Mikko Inkiläinen (lk 11) ja Pasi Männistö (lk 10) näyttävät ehkä helpommin nimettävissä kategoriamestariehdokkaaksi. Sitten Esa Laine (lk 10), Toni Herrala (lk 9) ja Eemil Pitkänen (lk 11) ovat kärkkymässä heti perässä, mikäli em. porukka sortuu mahdollisesti virheisiin tai teknisiin ongelmiin.
LUOKITTAIN LAHDESSA
Savonlinnalaiset Veijo ja Petri Hänninen voittivat Kuopiossa luokan 9, sitten Laukaassa Peurunkarallissa ja Mäntsälässä Rallybaron Rallissa tuli vähemmän pisteitä, kun nyt Lahdessa oli jälleen luokkavoiton vuoro. Hänniset (sukulaisia, eivät isä ja poika) Corollalla pistelivät aika reipasta tahtia, kun luokassa toinen osanottaja, Jari Halonen – Jarkko Koskela jäivät Escortilla noin viiden minuutin päähän.
Luokassa 10 Esa Laine kartturinsa Antti Härkösen kanssa olivat jo toistamiseen luokan ainoa autokunta. Osallistuminen on kuitenkin kannattanut. Vielä tässä vaiheessa autokunta pistetaulukossa johdossa yhden pisteen turvin ennen Veijo Hännisen autokuntaa.
Luokassa 11 nähtiin ”vanhan konkarin” ja vasta viime syksynä kartturina pallilta kuljettajan puolelle vaihtaneen tulokkaan välinen kilpailu. Aika epätasainen oli asetelma ennen kisaa, kun Sami Vuorisesta toivottiin jopa vastusta Janne Kanervalle. Vauhtia Vuorisella siis riittää, joten luokkavoitto Lahdessa ei tietenkään yllättänyt. Vuorinen on tänä vuonna ajanut vain Mäntsälän ja nyt Lahden kisan. Pistetaulukossa mies on vasta jaetulla 9:nnellä sijalla, mutta vielä ehtii kohentamaan tilannettaan, mutta Mäntsälän keskeytys taitaa rasittaa liikaa, jotta mitaleille asti yltäisi.
Pitkänen sen sijaan on jo väläytellyt mukavasti vauhtiaan, kun Laukaan Peurunkarallissa voitti luokan ja Mäntsälässä ja Lahdessa joutui taipumaan ensin Sami Jaakkolalle ja Lahdessa Vuoriselle. Ajamalla sitä kokemusta karttuu ja tulosta alkaa tulla lisää.
Seuraava HRT-sarjan osakisa ajetaan Hartolassa Jari-Pekka-rallin merkeissä Heinolan UA:n isännöimänä 20.9.2025.
-kk
PISTETILANTEET OSAKISAN 4/6 JÄLKEEN – Top 10
Kuljettajat
1. Esa Laine HRCF lk 10 Ford Escort Twincam pisteitä 46
2. Veijo Hänninen SLUA lk 9 Toyota Corolla piteitä 45
3. Eemil Pitkänen FoSUA lk 11 Volvo 142 S pisteitä 35
4. Mikko Inkiläinen HRCF lk 11 Volvo 144 pisteitä 32
5. Pasi Männistö EPUA lk 10 Ford Escort 1600 pisteitä 25
6. Toni Herrala MhMK lk 9 Renault 8 Gordini pisteitä 23
7. Sami Tuominen SaaUA lk 9 Vaz 2101 pisteitä 21
8. Jari Halonen RiiUA lk 9 Ford Escort 1600 GT pisteitä 17
9. Sami Jaakkola HRCF lk 11 Ford Escort RS 2000 pisteitä 14
9. Sami Vuorinen MäntsMK lk 11 Ford Escort RS 2000 pisteitä 14
Kartturit
1. Antti Härkönen HRCF lk 10 pisteitä 46
2. Petri Hännien SLUA lk 9 pisteitä 45
3. Teemu Inki – lk 11 pisteitä 32
4. Joonas Männistö EPUA lk 10 pisteitä 25
5. Juho Linna FPDA lk 9 pisteitä 23
5. Leevi Jaakonsaari RiiUA lk 11 pisteitä 23
7. Tapani Heinänen SaaUA lk 9 pisteitä 21
8. Riku Alastalo VääUA lk 11 pisteitä 14
8. Esa Kirjonen MäntsMK lk 11 pisteitä 12
10. Marko Allinen KiuUA lk 9 pisteitä 10