HRT-sarjan Teknisen valvojan Juha Ikosen havaintoja talvikisojen jälkeen

Ryhmään 1 on tullut useita Fiat 127 -autoja, mikä on ollut oikein piristävää. VaToSUA:n Antti Will aloitti kautensa Laukaan Peurunkarallissa. Kuva: Marko Kyöstilä
Historic Rally Trophy hyvässä vauhdissa. Kausi saatiin alkuun Kuopion SM-rallin yhteydessä. Automäärä jäi pieneksi, mutta toisaalta sen ymmärtää, kun kilpailu varmistui liian myöhään. Historicit olivat aika lailla sivuroolissa ja annoin siitä kyllä palautetta järjestäjälle. Pitkät siirtymät, odottelua ym. Keli oli todella vaikea, ja jopa tasuritkin sortuivat ulosajoihin.
Kävin ihastelemassa menoa raviradan yleisöpyörityksessä. Kyllähän se Lancia 037 sai suurimmat aplodit, ja olihan se hienoa kuunneltavaa.
Tekniseen tarkastukseen otimme luokan 44 autoja; nro 203 Volvo 142 Hietanen, nro 210 Ford Escort RS Jauhiainen ja nro 211 Ford Escort RS Monni. Tarkistuskohteina iskunvaimentimien yläpäät, tukivarret, takaripustus ja taka-akseli. Kaikki näiltä osin ok.
Usean viikon tauon jälkeen jatkettiin Peurunkarallin parissa Laukaassa. Ei se keli hellinyt vieläkään, lämpöasteita, pöpperöä ja hiekkaa riitti. No, näille me emme mahda mitään. Reitti oli kompakti ja pätkät hienoja. Nämä saivatkin kilpailijoilta suitsutusta.
Omalta osaltani rallipäivä päättyi aikaisin, kun hirmuinen flunssa ja kuume iski päälle. Oli pakko lähteä kotiin. Nyt jäi siis tekninen tarkastus tekemättä. Suunnitelmissa oli tarkistella F- ja G1-autojen alustat, jarrut ja korivahvistukset. No, palataan tähän aiheeseen myöhemmin.
Alkukauden kilpailuissa yksi tarkistuskohde oli tasanopeuskilpailijoiden renkaat (Kuopio: turvallisuustarkastus ja Peurunka: kilpailun tauko). Sääntöhän sanoo, että renkaiden on oltava tieliikenteeseen hyväksyttyjä (ECE-hyväksyntä). Renkaiden tyyppihyväksyntä määrittää esimerkiksi nastojen määrän, mikä voi vaihdella paljonkin eri renkaissa. Tarkistuksissa ei havaittu vääränlaisia renkaita.
Tässä hieman huomioita autoista. Ryhmässä 1 on pakosarjan ja pakoputken oltava vakiot ja luokitustodistuksen kuvan mukaisia. Mukava huomata, että 1-ryhmän pikkuluokka kerää mukavasti autoja, mutta näissä Fiat 127 -malleissa on kuitenkin pieni sudenkuoppa:
Huomioitavaa Fiat Historic Ratapotti ja Ryhmän 1 ralliauton eroista:
1. Historic Ratapotti -sarjan säännöissä sallitaan mk1- ja mk2-koristen autojen moottorien ja vaihteisto/ perävälitysten käyttö ”ristiin”.
2. Rallissa noudatettavien Ryhmän 1 sääntöjen mukaan auton evoluutioluokituksia on noudatettava kokonaisuuksina, mistä johtuen mk2-korin Fiat 127:ssa voi käyttää vain 4,071 peränvälitystä, koska se on ainoa, minkä Fiat luokitteli mk2-korimalliin Evoluutioluokituksen 5/3E yhteydessä. Fiat oli jo -77 vuoden lopulla tehnyt mk1-korimalliin evoluutioluokituksen, jossa myös mk1-koriin tuli tuo pitempi 4,071 perä, 30 mm:n kaasutin ja miedompi nokka-akseli. Nämä samat ovat myös ainoat vaihtoehdot mk2-korin Fiat 127:ssa.
3. Jos auton rakentaa Seat 127 -luokkarilla 5486 pystyy mk2-korissa käyttämään kaikkia mk1-perusluokituksen osia, koska Seat luokitteli aluksi mk2-korimallin variant-luokituksena. Kilpakäyttöön Seatin luokkarilla tehty auto on siis sopivampi!
4. Vasta myöhemmin Seat teki 127:sta evoluutioluokituksen, jossa tuli pienempi 30 mm:n kaasari ja miedompi nokka, mutta siinäkin peränvälityksiä on kaksi (4,467 ja 4,692).
Muita huomioita
– Värikkäät (siis muut kuin mustat ”perinteiset”) silikoniletkut eivät ole suotavia ikäkausien F–I historic-autoissa
– FIA-hyväksytyt turvatankit: Tankki olisi asennettava niin, että hyväksyntä on näkyvissä. Huomaa, että mikäli tankissa on ”parasta ennen” päivämäärä, on tämä hyväksyntä oltava voimassa
– Huomatkaa, että AKK:n sivuilla on käännösversio 2025 Appendix K:sta. Numerointi vastaa FIA:n englanninkielistä tekstiä, joten vertailu käännös vs alkuperäinen on helppoa.
– Tekninen Valvoja Juha Ikonen