Kategoriassa Historic 1975 mennään kovaa, 10:n sakissa neljä autokuntaa

Published by HRCF Tiedottaja on

Toni Herralan ja Juho Linnan vauhti oli vakuuttavaa Mäntsälässä. Miehiltä jäi Kuopion avauskisa ajamatta, mistä syystä sijoitus pistetaulukossa on vasta viides. Kuva: Sari Pullikka

Osallistuminen kannattaa. Kun on ajanut kaikki kauden kolme osakilpailua, on hyvät mahdollisuudet olla pistetaulukon kärkijoukoissa. Tässä kategoriassa kolme ensimmäistä; Laine, Inkiläinen ja Hänninen, sekä vielä seitsemäntenä oleva Sami Tuomisella on osallistumispisteitä kolmesta kisasta. Tuomisen tilannetta kuitenkin ”rasittaa” Kuopion kisan keskeytys. Takaa kuitenkin tullaan ja ilmeisen kovaa. Pistetilanteeseen lienee tulossa muutoksia jo Lahdessa ajetun kisan jälkeen.

Mielenkiinnolla lähdettiin Mäntsälässä seuraamaan, kuinka Sami Leinonen Escort 1300 GT:llään luokasta 6 luokkaan 9 vaihdettuaan pärjää. Vielä 1969-kategoriassa Leinonen oli usein luokkien 1–18 yleiskisankin kärkiporukoissa.

Luokassa 9 Leinonen sekä Peurunkarallista lähtien mukaan tullut Mäntyharjun MK:n Toni Herrala Renault 8 Gordinillaan olivat Mäntsälässä selkeästi luokan kovin taistelupari. Neloselle asti Herrala kuitenkin sekunti kerrallaan veti eroa Leinoseen, ja johtomarginaali oli 12,2 sekuntia ennen viidettä pätkää. EK-kilometrejä oli tähän mennessä ajettu 32,25.

Viitosella Leinonen onnistui 1,4 sekunnin pohja-aikaan, mutta kun Herrala nykäisi vielä viimeiselle, kisan pisimmälle (13,89 km) pätkälle noin 10 sekunnin eron Leinoseen, oli Herrala selkeä voittaja 21,3 sekunnin erolla Leinoseen.
”Ennen vikaa pätkää meillä oli noin 10 sekuntia eroa. Pätkän jälkeen kyllä potutti, kun hävittiin yhtäkkiä vielä toiset 10 sekuntia”, paljasti Leinonen.

Leinonen myös kertoi, ettei saanut valmiiksi 1975-kategorian päivitystä. Mies kertoi Mäntsälässä ajaneensa sittenkin vielä vanhalla moottorilla.
”Jarrut, nopeanohjauksen ja uuden moottorinkin sain valmiiksi. Kun auto oli kolmatta kertaa menossa penkkiin, huomattiin, että yksi mäntä oli antautunut. Aikataulu ei sallinut muuta kuin ruveta pistämään vanhaa moottoria takaisin paikalleen, ja sillä sit ajettiin”, tilitti Leinonen.

Loppujen lopuksi Leinonen hävisi Herralalle siis 21,3 sekuntia. Tämä kaksikko on Rallybaron Mäntsälä -rallissa myös luokkien 1–18 yleiskilpailussa sijoilla 3 ja 4, Janne Kanervan ja Sami Jaakkolan jälkeen. Herralan ero Jaakkolaan oli vain 7,3 sekuntia. Kolmanneksi luokassa 9 Ladalla ajanut Sami Tuominen hävisi lähes kolme minuuttia ja muut sitten sitäkin enemmän.

Isä-poika-pari Pasi ja Joonas Männistö ajoivat luokan 10 voiton lisäksi yleiskisan kahdeksanneksi. Kuva: Sari Pullikka

Luokkaa 10 hallitsivat Pasi ja Joonas Männistö 1600-kuutioisella Escortillaan. Männistöllä on nyt kaksi luokkavoittoa, Kuopiossa tätä paria ei nähty. Esa Laine – Antti Härkönen tulivat myös maaliin.

Luokkaan 11 oli – jo vihdoinkin – tänä vuonna ilmoittautunut taas Mäntsälän MK:n pari Sami Vuorinen–Esa Kirjonen. Vähintäänkin miehiltä silti odotettiin luokkavoittoa, mutta tietenkin myös luokkien 1–18 yleiskisassa kärkikolmikkoon sijoittumista, jopa enemmän. Ehkäpä jopa Janne Kanervankin haastamista. Mielenkiintoa lisäsi heti ykköspätkän ajat, kun Vuorinen oli Kanervaa 0,1 sekuntia nopeampi. Seuraavalla homma sitten ”lässähtikin”, kun Vuorinen keskeytti tekniseen vikaan.
”Ykkösen puolessa välissä jo huomasin, että ongelmia on. Pätkän jälkeen heti siirtymällä tuli lopullinen niitti, kun öljyjäähdyttimen juntturi repesi irti ja öljyt katosivat moottorista”, kertasi Vuorinen.
”Kyllähän se harmitti kunnolla. Asun nimittäin parin kilometrin päässä kakkospätkästä, joten se oli todella tuttua tietä. Säästelin hieman vauhtia ykkösellä, että sitten kakkosella päästäisiin nykäisemään oikein kunnolla. Näin ei nyt sit käynyt. Ja meidän tuurilla tämä tie on seuraavan kerran pätkänä vasta 20 vuoden päästä. Silloin ei enää olla leikissä mukana”, harmitteli Vuorinen.

Talvikisat jäivät Vuoriselta väliin, mutta suunnitelmissa on nyt loppukauden kisat ajaa, vaikkakin Mäntsälän keskeytys tietty saattaa loppupisteissä ”rokottaa”.
”Moottori saatiin talven aikana kyllä kuntoon, mutta vaihdelaatikon kanssa tuli pieniä mutkia matkaan, joten kauden aloitus jäi nyt tähän kisaan.”

Sami Jaakkola kartturinsa Riku Alastalon kanssa pääsivät vihdoin ilman ongelmia maaliin – ja heti tuli kunnolla tulosta. Yleiskisan kakkonen Janne Kanervan jälkeen oli nappi suoritus. Kuva: Sari Pullikka

Sami Jaakkola oli ykköspätkällä kakkonen 3,6 sekunnin erolla Vuoriseen. Mies peri sitten kakkosest lähtien luokan johtopaikan sekä tietysti paikan yleiskisassa Janne Kanervan perässä. Nuori, 22-vuotias Eemil Pitkänen, joka viime syksynä aloitteli omaa ralliuraansa kuljettajana, oli luokan kakkonen. Ero Jaakkolaan oli maalissa noin kolme minuuttia, mutta ei haittaa, tästä on hyvä jatkaa. Yleiskilpailun 12:s sija on hyvä suoritus, kun 40 autokuntaa tuli maaliin.

Seuraava osakisa ajetaan yksipäiväisenä lauantaina 16.8. Lahden Historic Rally -viikonloppuna.

-kk

PISTETILANNE OSAKILPAILUN 3/6 JÄLKEEN
Top 10
Kuljettajat
1. Esa Laine HRCF lk 10 Ford Escort Twincam pisteitä 33
2. Mikko Inkiläinen HRCF lk 11 Volvo 144 pisteitä 32
3. Veijo Hänninen SLUA lk 9 Toyota Corolla pisteitä 30
4. Pasi Männistö EPUA lk 10 Ford Escort 1600 pisteitä 25
5. Toni Herrala MhMK lk 9 Renault 8 Gordini pisteitä 23
5. Eemil Pitkänen FoSUA lk 11 Volvo 142 S pisteitä 23
7. Sami Tuominen SaaUA lk 9 Vaz 2101 pisteitä 21
8. Sami Jaakkola HRCF lk 11 Ford Escort RS 2000 pisteitä
9. Niko Allinen KiuUA lk 9 Ford Escort 1300 GT pisteitä 10
10. Sami Leinonen MhMK lk 9 Ford Escort 1300 GT pisteitä 9
10. Petteri Sappinen HRCF lk 9 Sunbeam Imp pisteitä 9
10. Pertti Savolainen JuvanUA lk 10 Datsun 1600 SSS pisteitä 9

Kartturit
1. Antti Härkönen HRCF lk 10 pisteitä 33
2. Teemu Inki – lk 11 pisteitä 32
3. Petri Hänninen SLUA lk 9 pisteitä 30
4. Joonas Männistö EPUA lk 10 pisteitä 25
5. Juho Linna FPDA lk 9 pisteitä 23
6. Tapani Heinänen SaaUA lk 9 pisteitä 21
7. Riku Alastalo VääUA lk 11 pisteitä 14
8. Marko Allinen KiuUA lk 9 pisteitä 12
8. Leevi Jaakonsaari RiiUA lk 11 pisteitä 12
10. Lauri Leppänen TTR lk 11 pisteitä 10
10. Riku Nikkinen – lk 9 pisteitä 10