Mitaleista ikäkategoriassa Historic 1992 tulossa erittäin tiukka taisto

Published by HRCF Tiedottaja on

Antti Siikala – Jouko Huilla Skodalla ovat ikäkategorian 1992 pistejohdossa Lahden jälkeen. Kuva: Marko Kyöstilä

Orimattilan Antti Siikala luokassa 15 on ikäkategoriassa Historic 1992 toistaiseksi ainoa kuljettaja, joka on osallistunut kaikkiin kauden 2025 osakilpailuihin. Ei siis ole yllätys, että Skoda Favoritilla ajava Siikala on 15 pisteen etumatkalla pistetaulukossa. Siikala pystyy kasvattamaan 50 pisteen pottiaan jäljellä olevissa kisoissa vain neljällä pisteellä, mikäli onnistuu luokkavoiton Hartolassa ja Jyväskylässä ajamaan, ja tietty, mikäli luokassa on hänen lisäkseen muita.

Mutta, mutta…. Juha Selänne on aina vahva ehdokas luokkavoittajaksi Skoda Favoritillaan. Selänteen on ”pakko” voittaa molemmat jäljellä olevat kisat. Jos tulee tasapistetilanne, Selänne ei hyödy laskuista poisjätettävistä kisoista, sillä hänellä on jo nyt kaksi ns. nolla-kisaa.

Selänne kilpailee Siikalan kanssa samassa luokassa, joten jompikumpi kärsii toisen sijoituksesta. Teoriassa siis molemmat voisivat nousta 54 pisteeseen vielä, mutta kun vain toinen voi luokan voittaa, toinen häviää eli saa vähemmän pisteitä.

Sen jälkeen ”häviäjä” joutuu vielä kisaamaan Ilkka Koskelan (lk 16) kanssa mitalista. Koskelalla on teoriassa mahdollisuus kärkikolmikkoon. Sekin vaatii luokkavoiton molemmista ja luokkaan toisenkin osanottajan.

Ja voihan tilannetta vielä sekoittaa luokassa 15 ajava Juho Silvennoinenkin Favoritilla. Mikäli hän voittaa luokan 15, hänen pistepottinsa nousee 50:een, ja sen myötä muille riittää pisteitä vähemmän. Saapa nähdä, miten lopulta käy.

LUOKITTAIN LAHDESSA

Tällä hetkellä pistetaulukossa jaetulla kuudennella sijalla oleva tuusulalainen Emil Johansson yllätti Lahdessa ensimmäisellä pätkällä luokassa 15, kun repäisi Lada Samaralla pohjat ennen Antti Siikalaa. Eroa oli vajaan 10 kilometrin pätkällä 6,3 sekuntia. Luokan kolmas autokunta Juho Silvennoinen – Toni Salmi hävisi 7,4 sekuntia pohja-ajalle.

Seuraavalla 13-kilometrisellä Siikala iski takaisin. Silvennoinen jäi 7,3 sekunnin päähän ja Johansson peräti 13 sekunnin. Johansson ei tästä lamaantunut, vaan ajoi 1,2 sekunnin pohjat ennen Siikalaa seuraavalle, vajaan 15 kilometrin pätkälle. Ja teki saman tempun heti tauon jälkeisellekin pätkälle, tosin vain 1,8 sekunnilla. Kaksi viimeistä pätkää oli Johanssonille vaikeita. Viimeistä edellisellä tappiota tuli 16,2 sekuntia ja viimeisellä peräti yli 2,5 minuuttia.

Siikala voitti lopulta 27,5 sekunnin erolla Silvennoiseen ja Johansson jäi kolmanneksi lähes viiden minuutin erolla kärkeen. Kyllähän tälle tappiolle selityksiäkin löytyi.
”Kakkosella meillä lähti pakoputki irti heti alussa ja sit saatiin vielä vaihdelaatikkoviasta kärsinyt Porsche pätkällä kiinni”, selvitti Johansson kisan jälkeen.
”Kahdella viimeisellä oli ongelmia kaasun kanssa. Välillä auto vastasi polkimen painamiseen ja välillä ei ollenkaan. Ei siitä ajamisesta oikein mitään tullut.”

Luokassa 16 Ilkka Koskela–Katja Salmijärvi Corolla GT:llä oli kaikilla pätkillä nopein ja Keijo Hållfast–Jussi Syväranta 1600 GT Corollalla kaikilla toiseksi nopein. Maalissa kaksikon ero oli reilu minuutti. Koskelan autokunta sijoittui luokkien 1–18 yleiskilpailussa neljänneksi.

Juha Mäkitalo–Jari Karhunen tulivat ainoana osanottajana Ritmolla luokassa 17 maaliin. Yleiskilpailusijoitus oli viides, Koskelan jälkeen.

Luokkaan 18 Matti J. Tarvainen–Marko Mäkelä saivat kanssakilpailijan, kun Escortilla aiemmin tänä vuonna kisannut Sami Jaakkola ilmaantui kisaan mukaan yllättäen Mercedes Benz 190E 2.3:lla. Elokuun loppupuolella 80 vuotta täyttävää Tarvaista muistettiin Lahden Rallietkoilla muistoesineellä, sillä mies on osallistunut viimevuotista kisaa lukuunottamatta kaikkiin Lahti Historic Rallyn kisoihin. Tänä vuonna ajettiin jo 24:nnen kerran, joten Tarvaisen nimi löytyy osanottajalistalta 23 kertaa. Ja maaliin Tarvainen tuli tälläkin kertaa.

Sami Jaakkola – Riku Alastalo Mersulla kaipailivat lisää puhtia koneeseen, mutta silti olivat luokkien 1-18 yleiskisan kolmansia. Kuva: Marko Kyöstilä

Jaakkola ylsi Mersullaan peräti kolmanneksi luokkien 1–18 yleiskilpailussa Janne Kanervan ja Sami Vuorisen jälkeen. Eroa Kanervaa ehti kertyä lähes neljä minuuttia, mikä on Jaakkolan totutulle vauhdille kyllä liikaa.
”Mersulla pystyy kyllä rallin ajamisesta nauttimaan, se on hieno auto, kiva sillä oli loikottaa. Siinä on kuitenkin vakiomoottori, joten puhtia puuttuu. Se lähtee huonosti kiihtymään”, paljasti Jaakkola, joka on edellisissä HRT-kisoissa nähty Escortin puikoissa.
”Kun ei ollut enää Escortia, otin tallista Mersun. Tarkoitus on lähteä sillä Hartolaan seuraavaksi.”

Seuraava HRT-sarjan osakisa ajetaan Hartolassa Jari-Pekka-rallin merkeissä Heinolan UA:n isännöimänä 20.9.2025.

-kk

PISTETILANNE OSAKISAN 4/6 JÄLKEEN – Top 10
Kuljettajat
1. Antti Siikala OriUA lk 15 Skoda Favorit pisteitä 50
2. Ilkka Koskela TAUK lk 18/16 MB 190E/Toyota Corolla pisteitä 35
3. Juho Silvennoinen K-KUA lk 15 Skoda Favorit pisteitä 32
4. Juha Selänne HRCF lk 15 Skoda Favorit pisteitä 25
5. Juha Mäkitalo EurUA lk 17 Fiat Ritmo pisteitä 24
6. Matti J. Tarvainen OriUA lk 18 Mitsubishi Galant VR4 pisteitä 21
6. Emi Johansson HRCF lk 15 Lada Samara piseitä 21
8. Ilpo Suorela MhMK lk 16 Honda Civic pisteitä 12
8. Keijo Hållfast MäntsMK lk 16 Toyota Corolla pisteitä 12
8. Sami Jaakkola HRCF lk 18 Mercedes Benz 190E 2.3-16V pisteitä 12

Kartturit
1. Jouko Huilla OriUA lk 15 pisteitä 50
2. Jari Karhunen EurUA lk 17 pisteitä 24
3. Hanna Kukkonen HeiUA lk 18/16 pisteitä 21
3. Timo Johansson HRCF lk 15 pisteitä 21
3. Marko Mäkelä – lk 18 pisteitä 21
6. Toni Salmi SLUA lk 15 pisteitä 20
7. Birger Blomberg – lk 15 pisteitä 12
7. Tarmo Puhakka – lk 15 pisteitä 12
7. Ville Hyttinen NuUA lk 16 pisteitä 12
7. Katja Salmijärvi TAUK lk 16 pisteitä 12
7. Riku Alastalo VääUA lk 18 pisteitä 12