Sami ja Minna Leinolla jo nyt maksimipisteet Ykkösryhmäläisten kisassa

Published by HRCF Tiedottaja on

Luokassa 2 ajavat Sami ja Minna Leino ovat tiukasti kiinni mestaruudessa. Nyt jo maksimipisteet plakkarissa. Jännäksi loppukausi silti menee, sillä tasapisteisiin on teoriassa toisella kuljettajalla mahdollisuus. Osallistumista jäljellä olevaan kahteen kisaan tarvitaan siis. Kuva: Timo Honkala

 

Ykkösryhmän kuudesta ilmoittautuneesta yksi perui osanottonsa, joten luokassa 1 oli kolme autokuntaa ja luokassa 2 kaksi. Ykkösryhmän kahdessa isommassa ei tällä kertaa osanottajia ollut.

Tämä tietenkin näkyy myös pistetaulukossa; kun osallistuu, pisteitäkin kertyy. Jämsän Äijien pari Sami ja Minna Leino Avengerilla ovat jo maksimipistemääränsä keränneet. Tässä vaiheessa Leinon perhe on ainakin mitaleilla, se on varmaa.

Kun samassa luokassa ajava Forssan Seudun UA:n pari Markku Hakala – Jari Männistö Corollalla on ollut kakkosena Leinojen jälkeen kaikissa osakisoissa, ”jännitettävää” jää oikeastaan vain siihen, miten mitalit kauden lopussa jaetaan. Kai Iivanaisella on nimittäin mahdollisuus nousta Leinon kanssa tasapisteisiin voittamalla osakisat Hartolassa ja Jyväskylässä. Tasapistetilanteessa seuraavaksi tutkiskellaan pois jätettyjen kisojen luokkasijoitukset. Mikäli Leinot nappaavat vielä kaksi luokkavoittoa, ovat he vahvoilla mestareiksi. Iivanaisella kun on kaksi ”heikompaa” kisaa; toisesta mies oli pois eli nolla pistettä ja toisesta tuli sijoitukseksi toinen eli yhdeksän pistettä.

Leinot voivat molemmissa kisoissa sijoittua toiseksi ja ovat silti kiinni mestaruudessa, mutta keskeytystä ei saa tulla, mikäli Iivanainen voittaa oman luokkansa molemmissa osakisoissa. Ja kun vielä spekuloidaan lisää, Hakalankin mitalinväri tiedetään lopulta vasta Iivanaisen suoritusten jälkeen.

Harri Könönen ja Harrin veljen vaimo Johanna Könönen onnistuivat loistavasti Lahdessa. Luokan 1 voitto lienee tuonut lohtua hankalan alkukauden jälkeen. Kuva: Marko Kyöstilä

Luokittain

Kun Lahden tuloslistoja luokan 1 osalta katsoo, väistämättä nousee esiin, että Hartolassa Kai Iivanainen saattaa olla ns. tiukilla. Lahdessa nimittäin Harri ja Johanna Könönen FIAT 127:lla ajoivat pohjat kaikille erikoiskokeille jättäen Iivanaisen peräti 34,4 sekunnin päähän kakkoseksi.

Kisan neljä ensimmäistä erikoiskoetta kisa Könösen ja Iivanaisen kesken oli tiukkaa, parhaimmillaan vain 0,4 sekunnin ero ja ”huonoimmillaan” 2,0. Kahdella viimeisellä kisa sitten ratkaistiin. Iivanainen hävisi ensin 16,7 sekuntia ja viimeisellä 13,1 sekuntia.
”Oli kyllä tiukkaa kisaa ensin, mikä on hauskaa. Tappiota tuli kahdella viimeisellä pätkällä. Oli tosi liukasta, kun oli juuri satanut ja meillä oli vääränlaiset renkaat saviselle tielle. Metsässä en sitä huomannutkaan, mutta viimeisellä siirtymällä sanoin kartturille, että nyt ei oo potkua koneessa ollenkaan”, kertoi Iivanainen.
”Ja juuri äsken huoltomies soitti, että koneremonttia joudutaan tekemään. Moottori on huohottanut ja jotain väljyyttä siellä täällä löytyy.”

Iivanainen oli melko varma, että auto saadaan iskuun jälkeen ennen Hartolaa. Siellä on tarkoitus yrittää luokkavoitto ottaa.

Kun Jarmo Siira (Fiat 127) perui osallistumisensa autossa ilmenneen sähköongelman vuoksi, luokan kolmas maalintulija oli Raimo Könönen – Urho Jolma Fiat 127:lla.

Luokassa 2 Sami ja Minna Leino tekivät vakuuttavaa työtä. Maalissa ero kakkoseen; Markku Hakala – Jari Männistö, oli noin kolme minuuttia. Voisi olettaa, että luokkavoitto oli helppo, mutta näin ei ollutkaan.
”Kardaanin nivelristikko oli sökönä. Ei voinut ajaa nelosvaihteella kaasu pohjassa, kun tärinä ja jyrinä oli melkoista. Viimeisellä siirtymällä jännitettiin, päästäänkö ylipäätään maaliin saakka”, raportoi Sami Leino kisan jälkeen.
”Kysyin huoltomiehiltä tauolla, että pystytäänkö jatkamaan kisaa. Sain vastaukseksi, että se kestää minkä kestää, anna mennä vaan.”
”Vaikea oli ajaessa jumputusta kuunnellessa olla miettimättä tätä. Maaliin selvittiin.”

Seuraava HRT-sarjan osakisan 5/6 ajetaan Hartolassa Jari-Pekka-rallin merkeissä Heinolan UA:n isännöimänä. Kilpailukeskuksena toimii tuttuun tapaan Jari-Pekka-liikenneasema Jyväskylän tien ja Sysmäntien risteyksessä.

-kk

Pistetilanne osakisan 4/6 jälkeen
Kuljettajat  – Top 10
1. Sami Leino Jämsän Äijät lk 2 Sunbeam Avenger pisteitä 54
2. Markku Hakala FoSUA lk 2 Toyota Corolla pisteitä 46
3. Kai Iivanainen MhMK lk 1 Fiat 127 pisteitä 37
4. Harri Könönen KannMK/UA lk 1 Fiat 127 pisteitä 31
5. Martti Sarasto NHD lk 1 Fiat 127 pisteitä 30
6. Raimo Könönen RRT lk 1 Fiat 127 26
7. Jarmo Siira MikUA lk 1 Fiat 127 pisteitä 21
8. Pekka Salenius LMM lk 4 Opel Ascona i 2000 pisteitä 12
8. Pasi Laitinen MhMK lk 1 Fiat 127 pisteitä 12
8. Risto Tiinus Jämsän Äijät lk 3 Sunbeam Avenger 1600 GT pisteitä 12

Kartturit – Top 10
1. Minna Leino Jämsän Äijät lk 2 pisteitä 54
2. Päivi Iivanainen MhMK lk 1 pisteitä 52
3. Jari Männistö FoSUA lk2 pisteitä 46
4. Johanna Könönen RRT lk 1 pisteitä 31
5. Jussi Tukkimies NHD lk 1 pisteitä 30
6. Urho Jolma TL lk 1 pisteitä 26
7. Kati Pereläinen HAU lk 1 pisteitä 21
8. Toni Peiponen LMM lk 4 pisteitä 12
8. Jari Huhtinen Jämsän Äijät lk 3 pisteitä 12
8. Toni Repo Jämsän Äijät lk 3 pisteitä 12