VW-luokassa todella kova kaksintaistelu voitosta, Laurilan autokunta voitti

Antti ja Vesa Laurila voittivat VW Aircooled Rally Series -sarjan kisan, mutta helpolla eivät päässeet. Kari Aaltosen autokunta pisti kunnolla hanttiin ja ero maalissa oli vain 12,2 sekuntia. Kuva: Marko Kyöstilä
HRT-kisoissa on mukana myös VW Aircooled Rally Series -luokka, jossa ajetaan omista mestaruuspisteistään luokan omien sääntöjen mukaisesti ja myös muissa kuin HRT-osakilpailuissa. Pääosin autot ovat historic-autoja, jotka voisivat ajaa myös HRT-sarjan autolleen sopivassa luokassa.
VW-porukka aloitti kauden tammikuussa Arctic Lapland Rallyssa eli tutummin Tunturirallissa, joka on kova selviytymistaistelu mille tahansa autolle. Muut sarjan osakisat ovat HRT-osakisojen yhteydessä.
Lahdessa VW-porukan 1-päiväinen kilpailu oli parien Antti Laurila – Vesa Laurila sekä Kari Aaltonen – Mika Sarekivi välinen taistelu voitosta. Esa Niittymäki – Markus Räty ykköspätkällä ja Lassi Määttä – Irina Määttä viimeistä edellisellä pätkällä onnistuivat kuitenkin kiilautumaan pätkäajoissa Laurilan ja Aaltosen väliin.
Pohja-ajat kuudella erikoiskokeella menivät tasan Laurilalle ja Aaltoselle. Tiukkaa vääntämistä siis nähtiin. Laurila veti lopulta pitemmän korren ja voitti kisan 12,2 sekunnilla ennen Aaltosta. EK-kilometrejä päivän aikana ajettiin noin 73. Kolmanneksi sijoittunut Niittymäen autokunta jäi voittajasta 53,4 sekuntia.
Seitsemästä lähtijästä kaksi keskeytti. Kari Haapalainen keskeytti jo ykkösellä tekniseen vikaan ja uusi kuljettajatulokas, yleensä Miika Leinon kartturina nähty Catarina Siven ajoi ulos ykkösellä.
TULOKSET
1. Antti Laurila – Vesa Laurila VW 1303 S 47:10,1
2. Kari Aaltonen – Mika Sarekivi VW 1302 S + 12,2
3. Esa Niittymäki – Markus Räty VW 1302 S + 53,4
4. Lassi Määttä – Irina Määttä VW 1303 S + 1:55,7
5. Miika Leino – Markku Laakso VW 1303 S + 5:23,3
Seuraava osakilpailu, joka ajetaan HRT-osakisan yhteydessä, on Jari-Pekka-ralli 20.9. Hartolassa Heinolan UA:n isännöimänä.
-kk