Classic F -sarjan ”kunkun viittaa” sovitellaan jo parille Anssi Laurell-Kari Vihmalaakso

Anssi Laurell pääsi lopulta kartturinsa Kari Vihmalaakson kanssa aika vähällä, kun odotettu ”pahin vastustaja” keskeytti jo alkuvaiheissa. Kuva: Marko Kyöstilä
Jos oli edellisinä vuosina FoSUA:n Tommi Huhtala ”kunkku” Classic F -sarjan kisoissa, näyttää tämän vuoden ensimmäisten kisojen perusteella, että Huhtalan paikan on vallannut HRF:n Anssi Laurell, Ford Escort MK2:lla ja Huhtalan tapaan luokan 30 kuljettajana.
Classic F -sarjan kuljettajista kaksi jatkoi Hämeenlinnaan; Laurell sekä luokassa 30 kisaava EPUA:n pari Jari Pertti-Sara Kortelainen. Kun saadaan kaikki samaan kisaan yhtä aikaa, porukkaa olisi jo ihan mukavasti.
Luokassa 28 osanottajina oli yksi autokunta. Someron UA:n Jussi Tuomela–Teemu Okker voittivat tietty luokkansa ja olivat Hämeenlinnan Classic F -kilpailijoista neljänneksi nopein pari.
”Ei olla yhtään tyytyväisiä kisaamme. Luulin, että tiet menevät puhki ja ihan hiekalle, ajettiin vanhoilla, huonoilla renkailla ja oli liukasta, tosi liukasta”, tilitti Tuomela.
Luokan 29 kisaa hallitsi Lopen UA:n Petri Inovaara kartturinsa Marko Sihvon kanssa.
”Päivä meni oikein hyvin. En ole katsonut yhtään mitään tuloksia, joten ei ole hajuakaan, kuinka sijoitumme. Ollaan ajettu vaan”, paljasti Inovaara maalissa.
”No, ihan putkeenhan se sitten meni”, sanoi mies, kun kuuli olevansa Classic F -sarjalaisista toiseksi nopein.
Inovaara oli nopein kolmella pätkällä ennen taukoa. Eroa LopUA:n pariin Petri ja Jouko Koskisen Corollaan oli kertynyt jo minuutin verran. Koskiset kuitenkin löysivät jostain lisää vauhtia ja ajoivat pohjat neloselle ja viitoselle. Inovaarakaan ei liene hellännyt loppua kohti, kun omien sanojensa mukaan ei tiennyt tuloksista mitään. Koskisten kiri ei kuitenkaan riittänyt, eroa maalissa viiden pätkän jälkeen oli 57,4 sekuntia.
Koskinen ei tappiostaan ollut moksiskaan maalissa, auton kabiinissa oli jo ”juhlan tuoksua”.
”Aina kun vanhukset pääsevät maaliin, silloin pitää nautiskella”, tokaisi Petri Koskinen.
”Tietä pitkin tultiin, niin kuin oli tarkoituskin. Ois saanut olla vauhtia lisääkin, mutta kun vuoden välein ajelee, ei sitä niin sillee oo.”
”Tänne lähdettiin hauskaa pitämään, ja näin tavoite saavutettiin.”
Isoimmassa Classic F -luokassa ei ole kahta sanaa, kuka on nopein. Laurell ajoi 6,9 sekunnin pohjat ennen Reijo Hinkka, minkä jälkeen kakkosella Lammin mies keskeytti Ford Escort RS 2000:lla tekniseen vikaan.
Laurell oli tyytyväinen reittiin ja kisaansa.
”Kyllä sai laskea sydämen kyllyydestä, oli vaihtelevaa ja mukavaa tietä. Yllätyttiin, kuinka hyvässä kunnossa oli kaikki tiet. Kivaa oli. Harmitti, kun Hinkka keskeytti. Hän olisi ollut hyvä vastus tänään”, totesi Laurell.
Jari Perttu–Sara Kortelainen tulivat luokassa 30 myös maaliin.
Anssi Laurell ja kartturi Kari Vihmalaakso jatkavat maksimipistein Classic F -sarjan pistetaulukon kärjessä.
Pistetilanne osakisan 2/7 jälkeen:
Kuljettajat
1. Anssi Laurell HRF lk 30 Ford Escort MK2 pisteitä 25
2. Jari Perttu EPUA lk 30 Ford Escort RS 2000 pisteitä 20
3. Pertti Inovaara LopUA lk 29 Chrysler Avenger pisteitä 12
4. Joonas Ruotsalainen SuonUA lk 30 Ford Escort RS 2000 pisteitä 10
4. Tuomas Lunkka LievUA lk 28 Toyota Starlet pisteitä 10
4. Hannu Pietiläinen HankUA lk 29 Lada 2105 pisteitä 10
4. Jussi Tuomela SomUA lk 28 Toyota Starlet pisteitä 10
4. Petri Koskinen LopUA lk 29 Toyota Corolla Coupé pisteitä 10
9. Jari Tenhunen SuonUA lk 30 Datsun 1600 pisteitä 8
10. Reijo Hinkka LamUA lk 30 Ford Escort RS 2000 pisteitä 1
Kartturit
1. Kari Vihmalaakso HRCF lk 30 pisteitä 25
2. Sara Kortelainen EPUA lk 30 pisteitä 20
3. Marko Sihvo AAU lk 29 pisteitä 12
4. Anssi Ruotsalainen SuonUA lk 30 pisteitä 10
4. Sofia Lunkka LievUA lk 28 pisteitä 10
4. Teemu Okker SomUA lk 28 pisteitä 10
4. Jouni Jokinen HankUA lk 29 pisteitä 10
4. Jouko Koskinen x lk 29 pisteitä 10
9. Pauli Tehnunen SuonUA lk 30 pisteitä 8
10. Tapani Suokas LamUA lk 30 pisteitä 1