Henri Koskenala-Mikael Saramo uutena haastajana Rally Trophy -sarjaan

Published by HRCF Tiedottaja on

Uusi tulokas Rally Trophy -sarjaan, Henri Koskenala osoitti, että on kilpailukykyinen. Luokan 31 voitto tuli heti. Kuva: Marko Kyöstilä

Rally Trophy -sarjan kärkikolmikko ajoi kaikki osakilpailut. Kauden päätöskisassa keskeyttäminenkään ei vaikuttanut FoSUA:n Jani Viher-Vehmaksen mestaruuteen, johon oikeuttavat pisteet 70,5 olivat kasassa jo edellisen, Lopella ajetun kisan jälkeen.

Kakkoseksi sarjassa sijoittunut, myös kaikki osakisat ajanut Äetsän UA:n Markus Mäkitalo olisi voinut nousta samaan pistemäärään Viher-Vehmaksen kanssa. Se olisi edellyttänyt luokkavoittoa eli kahta pistettä enemmän pistepussiin. Kun tasapistetilanteessa ulkopuolelle jääneet pisteet ovat ratkaisevia, olisi Viher-Vehmas edelleen mestari. Kummallakin yksi keskeytys, Mäkitalolla toinen poisjätetty yhden pisteen pienempi luku.

Myös Veeti Rossilla olisi luokkavoitollaan noussut Viher-Vehmaksen kanssa tasoihin Hakevuori-rallissa, mutta olisi myös joutunut taipumaan ulkopuolisten pisteiden vertailussa. Viher-Vehmaksen saldo tältä kaudelta on kolme luokkavoittoa, kolme kakkossijaa ja yksi keskeytys.

Huimia suorituksia Suzuki Swiftillä esittänyt Roope Suomalainen jäi mitalikolmikon ulkopuolelle. Hän ajoi kuitenkin vain neljä osakisaa, joista kahdesti voitti luokan ja kahdesti keskeytti.

Rally Trophy -sarjassa on kaksi luokkaa, joissa kummassakin kerätään sijoituksen mukaisia HRT-pisteitä. Luokkien pisteet yhdistetään ja eniten pisteitä kerännyt on Rally Trophy -mestari.

Viimeiseen osakisaan saatiin uusi kuljettajapari mukaan luokkaan 31, kun Henri Koskenala ja kartturinsa Mikael Saramo lähtivät mittaamaan vauhtiaan muihin verrattuna. Ainakin alku näytti hänen kannaltaan heti todella hyvältä, kun Koskenala hävisi pohjat ajaneelle Veeti Rossilla vain 3,9 sekuntia. Viher-Vehmas oli kolmas 7,2 sekuntia perässä.

Ja hommahan vain parani, kun kakkosella Koskenala jo täräytti luokan pohjat. Viher-Vehmas oli toinen 5,9 sekuntia hitaampana ja Rossi jäi 9,1 sekuntia. Ja mitä ihmettä? Koskenala ajoi pohjat kolmosellekin. Nyt Viher-Vehmas jäi 3,1 ja Jussi Ilola 10,3 sekuntia. Rossi oli vaikeuksissa. Kolmosella eroa kärkeen tuli lähes kolme minuuttia. Ja syykin selvisi myöhemmin.
”Ajettiin pihalle pätkän lopussa, viimeisessä vasurissa. Mutka tuli ihan silmille. Katsojat auttoivat takaisin tielle”, paljasti Rossi.

Nelosella Rossi kertomansa mukaan lähinnä tunnusteli, missä kunnossa auto on. Kisan pisimmällä, noin 18 kilometriä pitkällä pätkällä Koskenalan pohja-aika ennen Ilolaa oli 33 sekuntia. Viher-Vehmas jäi noin 40 sekuntia ja Rossi reilun minuutin.
”Olihan se pieni pettymys, kun olisi ollut mahdollisuudet kakkossijaankin”, totesi Tampereella konetekniikan diplomi-insinööriksi opiskeleva Rossi.
”Ensimmäisen kerran ajoin kokonaista sarjaa, ja ensimmäistä kertaa koskaan piikkipyörillä talvella. Hankasalmella menikin kisa opetellessa. Nyt mieli tekisi nuottikisoja ajamaan, saa nähdä.”

Jani Viher-Vehmas ja kartturi Eemil Pitkänen voittivat Rally Trophy -sarjan 2023. Viimeisellä siirtymällä matka keskeytyi Hakevuori-rallissa, mutta se ei liene harmittanut. Kuva: Marko Kyöstilä

Koskenala johti luokkaa 31 ennen viimeistä pätkää 56 sekunnilla ennen Viher-Vehmasta, joka kuitenkin keskeytti viimeiselle siirtymälle teknisen vian vuoksi. Viitospätkällä Koskenala lienee jo varmistellut ensimmäistä osakisavoittoaan, sillä hän taipui 2,9 sekunnilla Ilolan pohja-ajalle.

Viher-Vehmas oli mestaruutensa jo saavuttanut, mutta halusi tulla Askolaan vielä ajamaan saadakseen uudella autolla lisää kilometrejä.
”Valoseen aikaan kaikki meni vielä ihan hyvin, mutta vaikeuksia on ollut autoon totuttelussa. Sen verran painavampi on nykyinen Auris, etten vielä ole päässyt sinuiksi sen kanssa”, paljasti Viher-Vehmas, joka suunnittelee ensi vuonna junioreiden SM-sarjaan menemistä.

Kun Koskenala sai viitoselle liian aikaisesta saapumisesta neljän minuutin aikarangaistuksen, vaihtui noin 59 sekunnin voittomarginaali noin kolmen minuutin tappioon. Ilola sai ennakosta kolmen minuutin aikasakon, Rossille ei aikasakkoa rapsahtanut, joten ero voittajaan oli täten vain 11,6 sekuntia.

Valkealan UA:n Roope Suomalainen ja kartturi Nuutti Rasi oli jälleen ”iskussa”. Näytti meno jälleen maistuvan. Kuva: Marko Kyöstilä

Luokka 32 oli jälleen Valkealan UA:n Roope Suomalaisen ”heiniä”. Ei voi kuin ihailla miehen menoa. Kaikkien kilpailijoiden (172 autokuntaa) joukossa Suomalaisen aika riittää 11:nteen sijaan, ja mukana on sentään isojakin autoja ja nuoteista ajavia. Huimaa!

Äetsän Markus Mäkitalo Pololla oli yhtä selvä kakkonen. Kolmas autokunta luokassa, Ari Häiväläinen oli vasta toisessa sarjakisassaan mukana Olavi Häiväläisen kanssa. Hekin suoriutuivat ilman aikarangaistusta tai reitiltä poikkeamista. Eroa kärkeen toki jäi, mutta olihan vastuskin tavallista kovempaa.

Pistetilanne osakisan 7/7 jälkeen
Kuljettajat
1. Jani Viher-Vehmas FoSUA lk 31 Peugeot 206 XS/Toyota Auris pisteitä 70,5
2. Markus Mäkitalo ÄetUA lk 32 Volkswagen Polo 1.4 pisteitä 68,5
3. Veeti Rossi VaToSUA lk 31 Volkswagen Golf IV pisteitä 67,5
4. Roope Suomalainen ValUA lk 32 Suzuki Swift GTI pisteitä 48
5. Markus Latvanen EPUA lk 32 Nissan Micra pisteitä 39

Kartturit
1. Eemil Pitkänen FoSUA lk 31 pisteitä 70,5
2. Sami Ranta ÄetUA lk 32 pisteitä 68,5
3. Aapo Väänänen LopUA lk 31 pisteitä 65,5
4. Jussi Jokinen EPUA lk 32 pisteitä 39
5. Nuutti Rasi ValUA lk 32 pisteitä 28

Täydelliset pistetilanteet löytyvät näiltä sivuilta kohdasta Sarjapisteet.