Noin 60-vuotiaat autokaunottaret tuovat aitoa historic-tunnelmaa

Ja kuka sanoo, ettei hisse-autolla ajamisessa olisi oikeaa tunnelmaa? Markku Hietamäki-Mikko Korhonen sijoittuivat kolmanneksi ikäkategoriassa 1969. Kuva: Marko Kyöstilä
Vanhimmassa ikäkategoriassamme, jossa autojen pitää olla luokiteltu ennen päivämäärää 31.12.1969, on sentään autoja vielä mukana kisaamassa. Ei varmaankaan tule kenellekään yllätyksenä, että noin 60 vuotta vanhoja autoja ei enää kovinkaan usein näe. Ja onhan sekin tullut jo selväksi, että sen aikakauden varaosiakaan ei enää helpolla löydä.
Hienoa kuitenkin, että Jari-Pekka-rallissa näitä tämän ikäkategorian viisi autokuntaa Jari-Pekka-rallin lähtöviivalla vielä nähtiin. Luokassa 5, enintään 1000-kuutioiset, jo legendaarisen maineen saanut Wartburg 353 Jari Ohrankämmenen ja kartturi Petri Helmikkalan käskyttämänä on tänä vuonna esiintynyt vain kahdesti; Kouvolassa ja nyt Hartolassa. Yleisölle Wartburgin ”papatus” saa toistuvasti hymyn huulille. Kovaa ja näyttävästi Ohrankämmen sitä edelleenkin vie. Oli sitten luokan ainoa osanottaja, kuten Jari-Pekassa, tai ei.
Ohrankämmenen monivuotinen kanssakilpailija AL Myrskylän Antti Heinänen pitää perinteistään kiinni. Mies on vuositolkulla jättänyt rallit väliin, jos ne osuvat samaan aikaan hirvenmetsästyksen kanssa samalla päivälle. Niin nytkin. Heinänen oli jo varmistanut ikäkautensa mestaruuden, joten osallistuminen ei enää välttämätöntäkään.
Ohrankämmen on ajanut kolme kisaa ja voittanut ne kaikki. Kerran, Vilppulan Talvirallissa, Ohrankämmen jätti Warren talliin ja kisaili 96 Saabilla. Juuri tuolloin luokassa 7 oli neljä osanottajaa, joten sieltä napsahti luokkavoitosta sitten vaihteeksi 11 pistettä. Kolmen kisan tuloksilla Wartburg-miehet eivät kuitenkaan HRT-sarjassa palkittavien listalle pääse.
Kuten jo niin usein on tullut todettua, luokassa 6, enintään 1300 kuutiota, Lahden Sami Leinonen kisaa alituiseen myös yksinään. Niin nytkin. Leinosen kovaa vauhtia hämmästellään laajemminkin. Jari-Pekan jälkikatsastuksessa vahvistui jälleen, että auto on sääntöjen mukainen. Jari-Pekassa Leinonen oli luokkien 1–18 siis ilman nuotteja ajavien yleiskisassa kolmas.
Luokassa 7, enintään 1600-kuutioiset, voittoon ajoi HRCF:n Markku Taipale–Raimo Hautalahti Escort Twincamilla. Taipale oli Vilppulassa ja Kouvolassa, mutta vasta nyt kolmannen kerran mukana. Kaikista heille kirjattiin luokkavoitto. Näillä yltää tänä vuonna pisteissä viidenneksi eli Palkintogaalassa pytty odottaa.
HRCF:n Cortina Lotus -pari Bertil Lindholm–Pentti Ritari hävisi ykkösellä Taipaleelle yhdeksän sekuntia, mutta sen jälkeen melko lailla reilummin kaikilla pätkillä. Poikkeuksellisesti Lindholmin ero voittajaan oli maalissa noin 2,5 minuuttia. Kaikki ei ollut ”kohdillaan”.
Kakkoseksi tällä kertaa sijoittui Tervakosken Markku Hietamäki–Mikko Korhonen Triumph TR7:lla. Eroa voittajaan kertyi yli kaksi minuuttia ja Lindholm jäi 6,1 sekunnin päähän taakse.
Luokassa 8 ei ole kesäkaudella ollut osanottajia. Talvella Juha Berner Valiantilla ja Kaj Forsberg BMW 2002 Ti:llä sentään vielä nähtiin.
Loppupisteet osakilpailun 7/7 jälkeen
Kuljettajat
1. Antti Heinänen AL Myrskylä lk 5 Fiat 850 Special pisteitä 64
2. Sami Leinonen LahUA lk 6 Ford Escort 1300 GT pisteitä 62
3. Markku Hietamäki TerUA lk 7 Triumph TR7 pisteitä 59
4. Bertil Lindholm HRCF lk 7 Ford Cortina Lotus pisteitä 50
5. Markku Taipale HRCF lk 7 Ford Escort Twincam pisteitä 39
Kartturit
1. Tiia Mäenpää AL Myrskylä lk 5 pisteitä 64
2. Timo Lehtinen LahUA lk 6 pisteitä 62
3. Mikko Korhonen LopUA lk 7 pisteitä 59
4. Pentti Ritari HSTT lk 7 pisteitä 50
5. Petri Helmikkala HRCF lk 7/5 pisteitä 35