Jani Viher-Vehmas-Eemil Pitkänen Rally Trophy -sarjan pistejohdossa alusta asti
Tälle kaudelle HRT-sarjojen yhteyteen siirtynyt Rally Trophy -sarjassa ajetaan kahdessa luokassa; 31 ja 32. Luokan 31 ajoneuvot ovat V1600-autoja eli vakioita ja moottorikooltaan 16-sataisia. Näistä kahdesta luokasta juuri V1600-kalustolla ajavat ovat enemmistönä. Niin Kotkassakin; seitsemän autokuntaa luokassa ja luokassa 32, jossa autot ovat enintään 1400-kuutioisia eivätkä vakioita, kilpailijapareja oli tällä kertaa kolme. Kaksi luokkaa kilpailee omista menestyspisteistään, mutta kauden mestari julistetaan luokkien yhdistettyjen pisteiden mukaan.
Neljän osakisan jälkeen V1600-luokan kuljettajapari Jani Viher-Vehmas–Eemil Pitkänen on ollut pistejohdossa. Pitkänen on HRT-sarjasta tuttu aiemmiltakin kausilta, sillä hän oli isänsä Panun kartturina ennen kuin täksi vuodeksi siirtyi Viher-Vehmaksen kanssa ajamaan.
Viher-Vehmaksella olisi maksimipisteet, ellei Kuhmoisissa mukana ollut ja omien sanojensa mukaan satunnaisesti Rally Trophy -kisoja ajava Jesse Eteläniemi olisi sekoittanut ”pakkaa”. Eteläniemi voitti ja Viher-Vehmakselle kakkossijan tuomat pisteet. Veeti Rossi on luokassa toisena, piste-eroa kärkeen on 18 pistettä.
Sama tahti näytti olevan Kaakkoisrallissakin. Viher-Vehmas ajoi kolmelle pätkälle pohjat, nelosella Ilpo Martiskainen yllätti ja tempaisi 5,9 sekunnin pohjat. Viher-Vehmas oli nopein taas viimeisellä. Martiskainen menetti pohja-aikaan verrattuna minuutin ylimääräistä. Ilman sitä mies olisi taistellut luokan kakkossijasta. Nyt eroa voittajaan oli 1:29,9.
Veeti Rossi oli luokan kakkonen, kartturiksi oli vaihtunut Heikki Westerlundille yleensä nuotteja lukeva Hanna Kukkonen.
”Ihan mukavasti kulki tänään. Ei mitään erityistä ollut, varmalla ajolla läpi. Viimeksi soralla olen ajanut viime syksynä”, selvitti Rossi.
”Hienot tiet oli, olen ihan tyytyväinen. Paitsi, että tultiin toiseksi, vähän jäi parannettavaa.”
Luokassa 31 keskeyttivät Riku Salmela ulosajoon, Tero Kujamäki rengasrikkoon ja Mika Luukan autosta meni vetoakseli.
Roope Suomalainen jatkaa siitä, mihin Kuhmoisissa jäi
Luokkaa 32 ovat toistaiseksi hallinneet Markus Mäkitalo VW Pololla ja Markus Latvanen Nissan Micralla. Kuhmoisista alkaen porukkaan tuli mukaan vielä Roope Suomalainenkin Suzuki Swiftillä, ja mies osoitti heti, että on aika lailla pitelemätön. Luokkavoitto sieltä ja voitto Kaakkoisrallistakin.
Mäkitalo joutui Kaakkoisrallissa keskeyttämään teknisen vian vuoksi ykkösen jälkeen, joten Latvanen jäi yksin taistelemaan voitosta Suomalaisen kanssa. Ykkösellä Suzuki-mies oli 11,9 sekuntia nopeampi, mutta kakkosella hän taipui Latvaselle 7,8 sekunnin erolla. Tämän jälkeen Suomalainen moisen lipsahduksen enää antanut tapahtua, vaan ajoi pohjat muille pätkille. Eroa kaksikon välillä maalissa oli 39,7 sekuntia.
Suomalaiselle kuuluu olevan kova maine kuljettajana, ainakin Rally Trophy -kilpailijoiden joukossa. Ehkä parempiakin aikoja nähneen Suzukin kuljettaja näyttää antaneen autolleen kunnolla kyytiä, siihen auton ulkoasu hieman viittaa. Suomalainen kertoikin ajaneensa tällä jo 160-170 kisaa.
Mikähän oli tällä kertaa miehen vauhdin salaisuus?
”Murtunut jalka varmaan, oikea eli kaasujalka vieläpä”, paljasti Suomalainen.
”Kun kaasun painaa pohjaan, eipä tarvinnut jalkaa juurikaan rasittaa.”
-kk
Pistetilanne Rally Trophy -sarjassa osakisan 4/7 jälkeen – Top 5
1. Jani Viher-Vehmas FoSUA lk 31 Peugeot 206 XS pisteitä 52
2. Markus Mäkitalo ÄetUA lk 32 VW Polo 1.4 pisteitä 38
3. Markus Latvanen EPUA lk 32 Nissan Micra pisteitä 35
4. Veeti Rossi VaToSUA lk 31 VW Golf IV pisteitä 34
5. Riku Salmela OrSUA lk 31 Ford Focus pisteitä 29
Kartturit
1. Eemil Pitkänen FoSUA lk 31 pisteitä 52
2. Sami Ranta ÄetUS lk 32 pisteitä 38
3. Jussi Jokinen EPUA lk 32 pisteitä 35
4. Iiro Litjo KySUA lk 31 pisteitä 23
5. Aapo Väänänen LopUA lk 31 pisteitä 21
5. Kimmo Jutila Jämsän Äijät lk 31/32 pisteitä 21