Jari Latvala suistui EK:n 2 maalin jälkeen, mutta ajoi nuottisarjan reiluun voittoon

Published by HRCF Tiedottaja on

Latvala auton numero 1 puikoissa, tällä kertaa ei Jari-Matti, vaan Jari Latvala ja kartturina Jarmo Mursula. Kuva: Marko Kyöstilä

Kuhmoisten Sora -rallin nuottisarjalaisten eli ennakkoon reittiin tutustuvien kisa oli täysin Jari ”Pappa” Latvasen ja kartturi Jarmo Mursulan näytöstä. Pohjat kaikille pätkille, vaikkakin Riihimäen Pasi Hapulahti onnistui viimeisellä olemaan noin viidellä sekunnilla nopeampi vajaan 18 kilometrin pätkällä. Maalissa tämän kaksikon ero oli puolitoista minuuttia.
Latvalalla oli onni matkassa tällä kertaa, kun ulosajo kakkoserikoiskokeella sattui vasta maalilipun jälkeen.
”Tulin vähän liian kovaa, auto nousi pöperölle, suistui oikealle puolelle hankeen ja jäätiin siihen kiinni”, kertasi Latvala maalissa.
”Siinä ei ollut paikalla kuin kaksi nostajaa, mutta meidän huolto tuli paikalle apuun. Yhdeltä Cortina-mieheltä saatiin lapiotkin avuksi.”

Latvala sai kuitenkin ajan EK:lta 2 normaaliin tapaan. Tämän jälkeen oli tauko. Siirtymäaikaan sisältyi myös huoltoaika, joten Latvala oli kolmosella omalla ajallaan ajamassa nelivetoisella Toyotallaan kisan kolmatta pohja-aikaansa.

Lammin Heikki Westerlund yhdessä Hanna Kukkosen kanssa ei ollut täysin vedossa tällä kertaa.
”En hetkeen muista rallia, jossa ajokunto on ollut niin kehno kuin se nyt oli flunssan vuoksi. Mutta sitkeästi mentiin nuottipäivä läpi perjantaina ja vielä kisapäivä päälle lauantaina”, kertoi Westerlund.

Kyllä se pätkäajoissa näkyikin. Ykkösellä, 22,78-kilometrisellä eroa Latvalan pohja-aikaan oli noin 50 sekuntia. Timo Markkanen Volvolla sekä Hapulahti jäivä Westerlundille muutamia sekunteja.

Kakkonen oli lyhyempi, 11-kilometrinen, Westerlund joutui jo taipumaan. Ohi menivät Timo Markkanen Volvolla sekä Hapulahti, joiden keskinäinen ero oli vain nelisen sekuntia. Tauolla lienee Westerlund saanut lisää ”droppeja”, kun kolmosella mies oli vauhdissa. Markkanen onnistui kiilaamaan edelle, mutta vain 0,7 sekunnin erolla.

Neloselle eli viimeiselle lähdettäessä Latvala oli jo puolitoista minuuttia edellä muita, joten lienee jo hieman nostellut. Erityisesti kun nelosella kerrottiin olevan hankala, röykkyinen pikkutien osuus. Hapulahti ajoi tänne viiden sekunnin pohjat, ja ykköspätkän jälkeisen kirimisen jälkeen nousi nuottisarjalaisten kisassa kakkoseksi. Markkanen jäi Hapulahdesta kymmenisen sekuntia ja Westerlund saman verran Markkasesta.

Luokittain

Luokassa 20 ei ollut kovin suuri yllätys, että THU-teamin Petri Fonsell kartturinsa Jani Kovasen kanssa Starletilla menivät menojaan. Mies suhtautui luokkavoittoonsa tyynen rauhallisesti.
”Sattus taas tuuri. Ja onhan mulla hyvä kartturi”, heitti Fonsell, joka kertoi nyt ajaneensa vasta kuudennen nuottikisansa koko elämänsä aikana.
”On se kivempi ajaa nuotista. Tietää vähän sentään, mihin tie kääntyy. Mutta näyttää noi muutamat menevän ilman nuottiakin tosi lujaa.”

Escort 1300 GT:llä ajava pari Timo Pitkäniemi-Kirsi Holmberg ovat pistetaulukossa paras luokan 20 autokunta, ja ovat pisteissä jaetulla neljännellä sijalla. Hankasalmella he eivät olleet mukana.
”Ihan loistavasti meni”, tokaisi Pitkäniemi kerrankin.
”Oli oikein hauskat tiet, tosin vähän pehmeetä. Hävittiin Fonsellilla, meidän aikoja voi katsoa kalenterista.”
”Varmaan huono auto”, kuultiin sittenkin se pitkäniemisläinen kommentti pilke silmäkulmassa – tai sitten ei.

Seppo Raittila-Janne Karhunen Starletilla keskeyttivät tekniseen vikaan viimeisellä pätkällä.

Luokassa 21 ainoana autokuntana ajaneella parilla Juha-Pekka Jokela – Matti Haanpää Escortilla oli jälleen epäonninen kisa. Hämeenlinnassa miehet hylättiin huoltorikkeen vuoksi, ja Kuhmoisissa keskeyttivät teknisen vian vuoksi nelosella.

Luokassa 22 voiton vei pari Timo Markkanen-Tommi Suihkonen Volvolla. Tiukan sekuntitaistelun jälkeen Markkanen oli 11,2 sekuntia nopeampi kuin Heikki Westerlund-Hanna Kukkonen Mantallaan.
”Nippa nappa kunto kesti tänne asti”, myönsi Heikki maalissa.
”Äijä on ollut aika kovilla. Koetettiin Timon kanssa silti vähän kilpaakin ajaa. Ollaan kyllä tyytyväisi, hyvä kun tuli lähdettyä kisaan.”
”Meillä menee kone nyt remonttiin. Jouduttiin vettä lisäämään tuon tuosta. Jari meni edellä sen verran lujaa, ettei lumipöllystä ollut haittaa.”

Timo Markkanen ei luokkavoitosta huolimatta ollut aivan tyytyväinen.
”No, Heikki voitettiin tällä kertaa, mutta kyllä vauhtia saisi olla vähän enemmän. Vähän liian pientä tietä oli Volvolle. Tai sanotaanko, että Volvo oli liian iso näille teille”, jutteli Markkanen.
”Ehkä pitäisi vähän kisojen välillä käydä laitteita kokeilemassa.”

Janne Kanervan käsittämättömän kova vauhti ilman nuotteja on kirvoittanut spekulointia kuljettajien keskuudessa.
”Olisi kiva saada Janne nuottikisoihin kokeilemaan. Hienosti mies vetää”, antoi Markkanen tunnustusta nopeammalleen.

Oli Markkasella yritystäkin.
”Kakkosella meinattiin kaataa. Leikattiin sisältä ja penkasta auto nousi kahdelle pyörälle. Ei onneksi kaatunut. Ei kait tämmöistä niin helposti saa lopulta kaatumaankaan, ei muuta kuin tunkilla.”

Markkanen on aina ajanut Volvolla, eikä oikein muuta aio tehdäkään.
”Ei kait voi muuta, kun sukunimi on Markkanen”, vihjaisi mies toiseen kuuluisaan Markkaseen, Volvo-Markkaseen, joka muistetaan rötöstelyjä tehdessään käyttäneen vain Volvo-merkkisiä autoja.

Luokka 23 oli siis Latvasen hallintaa. Riihimäen Pasi Hapulahti jäi puolisentoista minuuttia. Hapulahdelle Kuhmoisten kisa oli vuoden ensimmäinen. Edellisen kerran tositoimissa Hapulahti oli Kuhmoisten vuoden 2022 kisassa.
”Hankasalmen keli hieman pelotti ja Hämeenlinnassa auto oli lainassa hyvällä, saksalaisella ystävälläni”, paljasti Hapulahti.

Kolmanneksi tuli ja vihdoinkin tänä vuonna maaliin tuli kahden keskeytyksen jälkeen Martti Virolainen-Jukkis Kesseli Opel Ascona 400:lla.
”Maaliin tultiin, mutta kyllä oli vaikeata. Auto toimi ja hienosti nuottia tuli, mutta kuski ei saanut itsestään mitään irti tänään”, tuskaili Virolainen.
”En tiedä mikä oikein oli. Liukas keli latisti ensin mieltä ja sit kun motivaatio meni, kaikki oli vieläkin vaikeampaa.”

”En todellakaan ole itseeni tyytyväinen tänään. Nyt tauolla parannellaan vielä autoa ja kerätään motivaatiota”, lupasi Virolainen.

Seuraava osakisa on KaakkoisRalli toukokuun puolivälissä lähellä Virolahtea.
-kk

Pistetilanne osakisan 3/7 jälkeen
Nuottisarja
Kuljettajat – Top 10
1. Timo Markkanen AL-Kangasniemi lk 23 Volvo 142 S pisteitä 37
2. Heikki Westerlund LamUA lk 22 Opel Manta 2.0 pisteitä 35
3. Jari Latvala AlavUA lk 23 Toyota Celica 2000 GT-4 pisteitä 23
4. Teemu Koivisto HeiUA lk 23 Mecedes-Benz 280 CE pisteitä 21
4. Timo Pitkäniemi NaSU lk 20 Ford Escort 1300 GT pisteitä 21
6. Martti Virolainen HRCF lk 23 Opel Ascona 400 pisteitä 14
7. Ville Ruokanen RoiUA lk 23 Toyota Celica 2000 GT-4 pisteitä 12
7. Petri Fonsell THU-Team lk 20 Toyota Starlet pisteitä 12
9. Jussi Lappalainen KiuUA lk 20 Ford Escort 1300 pisteitä 10
9. Pasi Hapulahti RiiUA lk 23 Volvo 242 pisteitä 10

Kartanlukijat – Top 10
1. Tommi Suihkonen PiekUA lk 22 pisteitä 37
2. Hanna Kukkonen HeiUA lk 22 pisteitä 35
3. Jarmo Mursula EPUA lk 23 pisteitä 23
4. Mervi Koivisto HeiUA lk 23 pisteitä 21
4. Kirsi Holmberg LahUA lk 20 pisteitä 21
6. Jukka Kesseli HRCF lk 23 pisteitä 14
7. Timo Pallari RoiUA lk 23 pisteitä 12
7. Jani Kovanen THU-Team lk 20 pisteitä 12
9. Panu Kleimola KokUA lk 20 pisteitä 10
9. Jani Salomaa RiiUA lk 23 pisteitä 10

Categories: Kisaraportit