Kaloppi-ralli tarjosi runsaasti yllättäviä käänteitä ja tapahtumia
Lopen UA:n ja Karkkilan UA:n yhdessä järjestämä, perinteinen Kaloppi-ralli oli Historic Rally Trophy -sarjan 2023 viimeistä edellinen osakisa eli kauden kuudes HRT-sarjalaisille ja seitsemäs Tasanopeus-sarjan kilpailijoille, jotka Lahdessa ajoivat kaksi osakisaa samana viikonloppuna.
Vain kategoriassa Historic -> 1990 Risto Tiinus oli jo varmistanut mestaruutensa Lahdessa, samoin Anssi Laurell Classic F -sarjassa. Muiden kategorioiden sarjapisteistä sen sijaan Lopella odotettiin kovaa vääntöä. Suurin mielenkiinto kuitenkin taisi kohdistua luokkien 1–18 yleiskilpailuun, sillä kun ajettiin Lopen ympäristössä, odotettiin Karkkilassa asuvan Matti Jaatisen, loppilaisen Ilkka Rantalan ja myös tervakoskelaisen Janne Lindbergin tuovan lisämaustetta anjalalaisen Janne Kanervan ylivoimaiseen mestaruustaisteluun.
Kun ensimmäiset ajat tärähtivät näyttöruudulle ykköspätkältä, oli leuka loksahtaa vieläkin syvemmälle. Mitä ihmettä? Kanervan ajaksi oli merkitty yli minuutin pohja-aika ennen Jaatista, Lindbergia ja Vuorista, Rantalaa, Loppia jne. Ja nämä kaikki miehet ajoivat suunnilleen ”kotitanhuvillaan”!
No, sydämentykytykset kohta alenivat normaalille tasolle, kun tulospalvelussa korjattiin Kanervan aika. Ajassa oli minuuttivirhe. Näin ollen Jaatinen silti jäi kakkoseksi, mutta eroa oli ”vain” 2,2 sekuntia. Lindberg jäi 11,8 ja Rantalakin yllättäen peräti 19,8 sekuntia. Pätkällä oli pituutta noin 10 km. Pian tuli tieto, että Rantala keskeytti ykkösen jälkeen moottoririkkoon. Tämä selittyi näin.
Tämän jälkeen olikin selvää, että tämä kisa on Kanervan ja Jaatisen ”heiniä”. Lindberg keikkui hienosti kolmosena koko kisan, mutta maalissa eroa oli noin minuutti. Raskas keli vesisateen kera ei varmaankaan ollut etuvetoiselle Golfille paras mahdollinen. Neljänneksi ajanut Sami Vuorinen hävisi puolitoista minuuttia voittajalle.
Jaatinen tunnusti, että hänelle tuttuja teitä olivat kolmonen ja osittain myös kakkonen. Ei siis ollut ihme, että Jaatinen johti kisaa kolmen pätkän jälkeen 6,5 sekunnilla. Kolmosen jälkeen pidetyllä tauolla Kanerva lienee ”terästäytynyt”, kun nelosella ajoi kuuden sekunnin pohjat, joten ennen viimeistä pätkää Jaatiseen oli eroa enää 0,5 sekuntia.
Jaatinen oli viimeisellä, viidennellä noin 11,5 kilometrin pätkällä vasta kolmas. Edelle ehtivät Kanerva ja Lindberg myös. Yllättäen kärkeen jäi eroa 15,3 sekuntia, joten Kanerva kuittasi jälleen voiton – nyt 14,8 sekunnin erolla. Ei sentään minuuttitolkulla…
Kanerva kertoi vetäneenä ennen vikaa pätkää turvavyöt vieläkin kireämmälle kuin yleensä.
”Iskän kaa päätettiin, että ei me kotiin ilman palkintoa lähdetä”, paljasti Kanervan kisan jälkeen. Luokassa nimittäin palkittiin vain voittaja.
Jaatiseltakin pätkän jälkeen kuultiin mietteitä, joista päällimmäiseksi jäi mieleen, että ei ollut järkeä lähteä painamaan hullun lailla, kun tiedossa oli Kanervan voitontahto. Jaatinen oli ensimmäistä kertaa tänä vuonna sarjassa mukana, ja vanhoilla renkailla jne.
”Pari kuukautta sitten meille syntyi esikoispoika, joten rahareikiä on riittänyt. Nyt kisa oli niin lähellä, että oli hieman halvempaa osallistua. Tosin hintaa kertyi, kun lisenssit yms. hankittiin. En halunnut riskeerata, että kovan kisan ja huonojen renkaiden vuoksi auto ei pysyisikään ojien välissä”, mainitsi Jaatinen.
Pettymys oli, ettei entisaikojen huimistelija, Lopen Ilkka Rantala päässyt ykköstä pitemmälle. Olisi tosiaan ollut hienoa seurata, mikä hänen vauhtinsa olisi ollut tähän kärkikaksikkoon verrattuna.
Roope Suomalainen hämmästytti jälleen
Luokat 1–18 ajavat siis ilman nuotteja, kuten tiedetään. Samoin muutkin luokat, paitsi tietty nuottiluokat. Kaloppi-rallista on nostettava esiin vielä Roope Suomalainen Rally Trophy -sarjan puolelta Suzuki Swiftillä luokassa 32, jossa autot saavat olla enintään 1400-kuutioisia ja kaksivetoisia.
Kaloppi-rallissa Kanerva oli kisan nopein ykkösellä ajalla 5:32,2, nuottiluokan paras oli sittemmin keskeyttänyt Pasi Hapulahti ajalla 5:33,3. ja täsmälleen samaan aikaan Suomalainen pysäytti kellot Trophy-puolella! Kakkosella Kanerva edelleen oli nopein yhteisajalla 7:38,3, Suomalaisen aika kakkosen jälkeen 7:40,3 ja vielä ennen keskeytystään Hapulahden 7:43,5. Kolmosella Jaatinen tutulla tiellään venytti eron Suomalaiseen noin 10 sekunnilla, mutta nelosella Suomalainen meni ohi 0,4 sekunnilla. Viimeisellä Kanervan vauhti oli kaikille muille liikaa, kokonaisaika oli 28:11,4, nuottiluokan voittajan Teemu Koivusen 29:01,9 ja Suomalaiselta ei aikaa viimeiseltä saatu, kun mies keskeytti. Aika huimaa, eikö?
Ummeljoella, lähellä Kouvolaa asuvasta Suomalaisesta on jo kauan kuultu kovasti ylistäviä lausuntoja; mies on lahjakas, taitava ja erityisen nopea. Ensimmäisen kerran Suomalainen ilmaantui HRT-sarjan Trophy-puolelle helmikuussa, kun Kuhmoisissa ajettiin HRT-osakilpailu. Luokkavoitto sieltä, samoin seuraavassa kisassa Kaakkoisrallista, mutta sen jälkeen kaksi keskeytystä tekniikkavian vuoksi.
Keskeytys tuli siis Kaloppi-rallista. Syyksi kerrottiin vaihdelaatikkovika, mutta penkalta kantautui tieto, että karmea ääni autosta lähti, vikaa taisi olla muuallakin kuin laatikossa. Suzuki ei siis ole historic-auto, mutta ei ainakaan ulkopuolisen silmin näytä kovinkaan uudelta enää.
Nuottisarjassa uusi osakisavoittaja
Riihimäen Pasi Hapulahti lienee ollut nuottisarjalaisten ennakkosuosikki Kaloppi-rallissa. Kaksi pätkää Hapulahti ehti olla Volvollaan kärjessä, mutta sitten teknisen vian vuoksi keskeytti. Kärkeen nousi Martti Virolainen, joka kiivaasti tavoittelee ensimmäistä voittoa auton vaihdon jälkeen. Nyt Opel Ascona 400 näytti kulkevan hienosti. Someron Teemu Koivunen Volvolla oli kolmosen jälkeen toisena 7,2 sekuntia perässä. Mikael Wikstedt Kadettillaan kärkkyi kolmantena 9,6 sekunnin päässä. Tässä vaiheessa ykkösellä oli keskeyttänyt tekniseen vikaan jo Timo Pitkäniemi, ja ykkösen jälkeen myös pistejohtaja Timo Markkanen.
Tauon jälkeen Koivunen kiristi vauhtiaan ja ajoi pohjat neloselle. Virolaisen johto kaventui 4,4 sekuntiin, Wikstedt oli jäänyt 19,6 sekuntia. Koivusen kova tatsi piti viimeiselläkin. Pohja-aika 6,9 sekunnin turvin ja nuottisarjan voitto ennen Virolaista 2,5 sekunnin erolla. Koivusen Kaloppi-ralli oli HRT-sarjan ensimmäinen tänä vuonna. Wikstedt piti kolmannen sijansa ja nappasi tietty luokkavoiton, eroa neljänneksi ajaneeseen Petri Fonselliin jäi reilut 20 sekuntia.
Pistetilanteet löytyvät näiltä sivuilta kohdasta Sarjapisteet -> Historic Rally Trophy 2023
-kk