Kuka ihmeen Sami Vuorinen?

Published by HRCF Tiedottaja on

Ei ole 11 välivuotta tehnyt hallaa Sami Vuorisen vauhdille. Kuva: Marko Kyöstilä

Taisi aika moni hieraista silmiään tuloksia Revontulirallissa katsellessaan, kun Sami Vuorinen Ford Escort RS 2000:lla kisasi Janne Kanervan Volvo 242:n kanssa luokkien 1–18 yleiskilpailun voitosta. Muut nimittäin jäivät jo reippaammin. Olihan sitä kakkospätkän jälkeen Kanervaan jo puolisen minuuttia eroa, mutta muilla oli enemmän. Kun Kanervan auto hajosi, alkaen temppuilla jo kolmosen lopussa, Vuorinen nousi kärkeen nelosella.

Täytyy tunnustaa, että nimi oli vieraampi minullekin.
”En ole 11 vuoteen ajanut rallia”, paljasti Vuorinen maalissa.

Ja, totta tosiaan, ewrc-sivusto kertoo, että Sami Vuorinen on ajanut historic-trophy-kisoja jo vuodesta 2005 lähtien aina vuoteen 2011, minkä jälkeen ei ole merkintöjä. Vasta viime vuoden Askolan Granit -rallissa (keskeytti) sekä Keski-Häme-rallissa Vuorinen löytyy tulosluetteloista.

Jos noissa kisoissa Vuorinen kaiveli ”perstuntumaa”, onnistui se hyvin, sillä luokkavoitto tuli yli neljän minuutin erolla ja luokkien 1–18 yleiskisassakin eroa toiseksi sijoittuneeseen jäi yli kaksi minuuttia. Kanerva keskeytti viimeisellä pätkällä tekniseen vikaan.

Luokassa 9 ei mitään uutta. Allisen veljekset Niko ja Marko jatkavat siitä, miten ovat viime vuosina tottuneet tekemään. Hallitsevat luokkaa miten tahtovat. Revontulirallissa tuli huipputulos, kun luokkien 1–18 yleiskisan tuloksissa Kiuruveden UA:n miehet sijoittuivat kolmanneksi. Escortilla, jossa on vain 1300-kuutioinen moottori, suoritus oli kova, vaikkakin eroa Vuorisen 2-litraiseen ehti kertyä kolme minuuttia.

Tampereen UA:n Toni Sinkkonen–Arto Saarilahti Datsun 100A:lla tulivat luokassa maaliin. Ilkka ja Jere Haljala Ford Escort 1300:lla keskeyttivät tekniseen vikaan.

Luokassa 10 sitten tapahtui. Kun VW Aircooled Rally Series ilmoitti Revontulirallin olevan heidän testikilpailunsa eikä pisteitä siellä jaeta, Kari Haapalainen sekä Esa Niittymäki vaihtoivat ajamaan HRT-luokan puolelle eli luokkaan 10.

Esa Laine Twincamilla on aika usein ollut luokan ainoa osanottaja, nyt siis kanssakilpailijoita tuli kaksi mukaan. Laine tietää oman vauhtinsa ja on säännöllisesti tehnyt järjestäjälle selväksi, että takana ajaville olisi syytä antaa minuutteja väliin. Samoin toimittiin Revontulirallissa, mutta nyt ei homma oikein onnistunut.
”Mekin harmiteltiin, että sekunnit menivät juuri niin, ettemme päässeet samalle minuutille ja meidän oli startattava Laineen perään kakkosellekin”, kertasi Esa Niittymäki tilannetta.

”Noin 10 kilometrin kohdalla saimme heidät kiinni Myhinpäässä. Kartturi (Markus Räty) sanoi, että älä änkeä nyt sinne väliin, kohta tulee iso risteys, jossa ohitus onnistunee. Mitä lie tapahtunut, mutta emme kuitenkaan saaneet ohitusmahdollisuutta kuin hieman myöhemmin, melko kapeassa paikassa. Ilmeisesti siellä oli aurattu hieman ojanreunan päälle. Keula nappasi hankeen ja sitten mentiin”, tilitti Niittymäki.

”Onneksi ei ollut kiviä. Olimme niin pitkällä hangessa, että tarvittiin kaksi Landroveria kiskomaan meidät takaisin tielle.”

Niittymäki kertoi tarinaa ihan iloisella äänellä, mutta sanoi, ettei siellä pätkällä oikein naurattanut.
”Jos auto olisi rikki, voisi naama olla nyt mutrussa.”

Niittymäen keskeyttäessä Kari Haapalainen kartturinsa Joona Ikävalkon kanssa ajoi Myhinpäähän reilut pohjat ja sitten kolmosella pihalle. Penkalta kerrottiin, että samaan tapaan keula haukkasi ja facebookin kuvista voi nähdä, että melkoisiin lumitöihin Herbie-kuljettajatkin joutuivat. VW-sarja aloittaa kautensa Hämeenlinnan kisasta 11.2.

Esa Laine nappasi näin luokkavoitolla täydet pisteet.

Luokassa 11 Sami Vuorinen oli omaa luokkaansa.
”Nooh, olen ihan tyytyväinen, varmaa ajoa”, totesi Vuorinen maalissa.
”Ehkä sitä olisi voinut vähän nostaa vauhtia, mutta kun on 11 vuotta ollut ajamatta, oli varmempaa ajaa näin. Katsotaan, miten sitten Hämeenlinnassa mennään.”

Kakkoseksi sijoittunut Heinolan UA:n pari Keijo Lehtinen–Jouni Mattila Volvo 142:lla joutui taipumaan nelisen minuuttia, mutta luokkien 1–18 yleiskisassa sijoittuivat viidenneksi.
”Ajellessahan tämä päivä meni. Ei tällä kertaa kovempaa päästy. Hämeenlinnan kisassa kokeillaan nostaa vähän vauhtia”, lupasi Lehtinen.

Revontulirallin pisteet saattavat olla ”kultaakin arvokkaampia” loppuvuodesta. Revontulirallissa kun sai kasvatettua roimasti pistepottia. Eikä se aikaero mitään, sijoitukset ratkaisevat mestaruustaisteluissa.

Luokan kolmas autokunta, kuljettajana Sami Saari, keskeytti kakkoserikoiskokeen jälkeen. Keskeyttäneiden listalla syyksi oli kirjattu ”muu syy”, mutta ilmeisesti tekniikkaongelmia, kun huomattavan suuret aikaerot olivat ykkösellä ja kakkosella.
-kk

Pistetilanne osakilpailun 1/7 jälkeen:
Historic -> 1975
Kuljettajat
1. Niko Allinen KiuUA lk 9 Ford Escort 1300 GT pisteitä 12
1. Esa Laine NHD lk 10 Ford Escort Twincam pisteitä 12
1. Sami Vuorinen MäntsMK lk 11 Ford Escort RS 2000 pisteitä 12
4. Toni Sinkkonen TamUA lk 9 Datsun 100A pisteitä 10
4. Keijo Lehtinen HeiUA lk 11 Volvo 142 pisteitä 10
6. Ilkka Haljala MäntsMK lk 9 Ford Escort 1300 pisteitä 1
6. Esa Niittymäki RiiUA lk 10 VW 1302 S pisteitä 1
6. Kari Haapalainen Päij-HUA lk 10 VW 1303 S pisteitä 1
6. Sami Saari NokUA lk 11 Volvo 142 S pisteitä 1

Kartturit
1. Marko Allinen KiuUA lk 9 pisteitä 12
1. Antti Härkönen HRCF lk 10 pisteitä 12
1. Timo Peltonen MäntsMK lk 11 pisteitä 12
4. Arto Saarilahti TamUA lk 9 pisteitä 10
4. Jouni Mattila HeiUA lk 11 pisteitä 10
6. Jere Haljala MäntsMK lk 9 pisteitä 1
6. Markus Räty RiiUA lk 10 pisteitä 1
6. Joona Ikävalko Päij-HUA lk 10 pisteitä 1
6. Jouni Leppälahti ESCR lk 11 pisteitä 1

Categories: Kisaraportit