Latvialaisparin toinen osakisavoitto tyrehtyi moottorivikaan tasanopeusluokassa

Lapuan Mika Alakoskela ja EPUA:n Risto Salonpää ovat matkalla kohti tasanopeusluokan mestaruutta. Pistetaulukon kärjessä olevan parin on silti vielä onnistuttava kahdessa jäljellä osakilpailussa. Kuva: Marko Kyöstilä
Tasanopeusluokan mitalitaisteluissa on mielenkiintoinen tilanne. Pystyykö Lapuan Mika Alakoskela pitämään johtoasemassa pintansa kauden lopussa, kun kaksi osakisaa on vielä ajamatta? Sääntöjen mukaan kahdeksasta osakisasta kuusi lasketaan lopullisiin tuloksiin. Alakoskelalla on nyt pisteet kuudesta kisasta, mutta yhdessä näistä mies jäi 10 parhaan ulkopuolelle eli sitä saraketta koristaa pyöreä nolla. Seuraavaksi kehnoin tulos tuli Lahden viikonlopun perjantain osakisasta 5/8. Alakoskela ja 2-ohjaaja Risto Salonpää sijoittuivat viidenneksi, mutta petrasivat hienosti lauantaina ja nappasivat osakisavoiton. Autokunta on pistetaulukon kärjessä 68 pisteellä.
Kakkosena Lahden jälkeen on Reijo Rintala-Jari Kulmala, jotka ovat 15 pistettä Alakoskelaa perässä, mutta vain pisteen edellä seuraavaa kahta autokuntaa, joilla molemmilla on 52 pistettä. Tasanopeusluokan hallitseva mestari Reijo Rintala oli tasanopeusluokan paras, kun molempien päivien virhepisteet yhdistettiin. Näin saatiin viisi parasta tasanopeusluokan palkittavaa Lahden venesatamassa podiumille. Alakoski ylsi yhdistetyissä tuloksissa kakkoseksi.
Jaetulla kolmannella sijalla ovat 52 pisteellä ovat Ari-Pekka Jääskeläinen sekä Eugen Damstedt. Seuraavina mitaleille ovat kärkkymässä Iida Kauppinen sekä Eero Juutilainen, muutaman pisteen edellä mainittuja perässä.
Ulkomaalaisen johdolla perjantaina
Tasanopeusluokan 20 autokunnan joukkoon saatiin kaksi ulkomaalaisvahvistusta, kun latvialainen Agris Stanevics sekä virolainen Madis Laupa. Latvialainen kertoi olevansa maansa parhaita tasanopeuskilpailijoita, virolaisella ei liene kovinkaan paljon kokemusta lajista.
Epäilevästi Stanevicsin puheisiin suhtautuneet saivat heti ensimmäisestä erikoiskokeesta lähtien hämmästyä. Totta tosiaan, latvialainen meni kärkeen virhepistein 8,40. Rintalan tulos toisena oli 14,60 ja Alakoskella 17,50. Kun muilla virhepisteitä oli yli 20:n, Ari-Pekka Jääskeläiselläkin 56,40 ja (12:s) ja Jarmo Vesalalla 263,80 (17:s), päivästä oli tuleva mielenkiintoinen.
Kakkosella Rintala paransi ja pääsi Stanevicsin ”kantaan” vain 0,1 virhepisteen erolla. Jani Koivisto nousi kolmanneksi, Juutilaiset neljänneksi ja Damstedtit nappasivat viidennen sijan. Alakoskela oli 8:s ja Jääskeläinenkin vasta 11:s.
Latvialainen keikkui kärjessä edelleen kolmosellakin. Juutilaiset nousivat kisan kakkoseksi tiputtaen Rintalan kolmanneksi. Alakoskela ja Jääskeläinen petrasivat hiukan.
Viimeisellä, päivän neljännellä pätkällä Stanevics oli edelleen tarkin, virhepisteitä 41,50. Juutilaiset, Eero ja Eetu nappasivat toisen sijan pistein 66,80. Eugen ja Ritva Damstedt kirivät kolmanneksi pistein 72,20. Rintalan oli nyt tyytyminen neljänteen sijaan pistein 74,10. Mika Alakoskela oli viides ja Iida Kauppinen kuudes. Virolaispari Madis Laupa-Anders Töniste jäivät viimeiselle sijalle 20.
Lauantai aloitettiin latvialaisen johtaessa
Lada 1500S:llä ajava latvialaispari Stanevics-Hmielevskis jatkoivat siitä mihin perjantaina jäivät. Virhepisteitä ensimmäiseltä pätkältä vähäiset 5,60. Rintala lienee ”sisuuntunut” edellisen päivän kisastaan, ryhtiliike nosti miehen kakkoseksi pistein 12,40. Pekka Stellbeg (15,80) ja Pentti-Juhani Hintikka (15,80) olivat näemmä myös nukkuneet yönsä hyvin ja olivat aamulla virkeimmillään. Koivisto, Alakoskela, Damstedt, Juutilainen, Nieminen ja Jääskeläinen. Siinä kympin kärki Lahdessa lauantain ensimmäisellä.
Kakkoserikoiskoe ajatettiin tasanopeusluokalla aikataulullisista syistä siirtymänä, sillä EM-puolella oli Jürgen Geist Opel Mantallaan ajanut sen verran pahasti ulos, että raivaamiseen meni aikaa. Samalla kuultiin, että Stanevicsilla oli auton kanssa ongelmia.
Rintala nousi kolmosella kärkeen (21,90) ennen Alakoskelaa (23,20). Eikä Stellbergikaan kaukana ollut (28,90), samoin Kauppinen (30,50) ja Damstedt (32,10). Jääskeläinen kohenteli asemiaan 7:nneksi (35,90), Juutilaiset putosivat 10:nneksi. Stanevics keikkui vielä mukana, sijoitus kolmosella 12:s (78,40), ja pian tulikin jo keskeytysilmoitus moottorivian vuoksi.
Tiukkaa vääntöä virhepisteistä
Nyt peli meni todella tiukaksi, kun seuraavalla pätkällä Rintalan (31,20) ja Alakoskelan ero oli vain 0,10 virhepistettä. Stellberg hienosti kolmantena (38,60). Tauon jälkeen Rintala nykäisi pienen eron ja Alakoskelaan tuli eroa peräti 13,60 pistettä. Stellberg edelleen kolmantena, vajaa 20 pistettä Rintalaan.
Sama kärkikolmikko kuudennellakin, mutta sitten Alakoskela pisti parastaan. Lapualainen nousi johtoon pistein 67,10 ennen Rintalaa (67,60). Stellberg kolmantena, mutta hieman pääsi kärki karkaamaan (80,40).
Alakoskela pystyi pitämään johtopaikkansa ja maalissa ek:n 8/8 jälkeen mies julistettiin lauantain kisan voittajaksi virhepistein 73,50. Rintalan autokunta jäi kakkoseksi virhepistein 74,60. Pentti-Juhani Hintikka-Kari Kuosmanen onnistuivat nousemaan kolmanneksi pisteillä 92,90 ennen paria Stellberg-Pertti Toivonen (97,10). Iida ja Vesa Kauppinen olivat viidensiä pistein 102,00.
Lahden kisaviikonlopun aikana ajettiin siis kaksi tasanopeusosakilpailua, mutta Lahden venesataman palkintojenjakoa varten kummankin päivän virhepisteet ynnättiin. Näin saatiin viikonlopun viisi parasta paria, jotka saivat jykevällä podiumilla palkintopyttynsä.
-kk
Yhdistetyt tulokset Lahden kisaviikonloppuna
1. Reijo Rintala-Jari Kulmala HRCF/KangUA Talbot Sunbeam Ti 1.6 virhepisteitä 148,70 (74,10 + 74,60)
2. Mika Alakoskela-Risto Salonpää LapUA/EPUA Opel Kadett vp 153,90 (80,40 + 73,50)
3. Eugen Damstedt-Ritva Damstedt SiAK Porsche 911 vp 182,50 (72,20 + 110,30)
4. Iida Kauppinen-Vesa Kauppinen HuuhaUA Porsche 944 vp 182,60 (80,60 + 102,00)
5. Pekka Stellberg-Pertti Toivonen HRCF/AL-Sport Mazda 323 vp 201,70 (104,60 + 97,10)
Pistetilanne osakilpailun 6/8 jälkeen – Top 10
Kuljettajat
1. Mika Alakoskela pisteitä 68
2. Reijo Rintala pisteitä 53
3. Ari-Pekka Jääskeläinen pisteitä 52
3. Eugen Damstedt pisteitä 52
5. Iida Kaupppinen pisteitä 49
6. Eero Juutilainen pisteitä 47
7. Pekka Stellberg pisteitä 40
7. Markku Nieminen pisteitä 40
9. Jani Koivisto pisteitä 36
9. Jarmo Vesala pisteitä 36
Kartturit
1. Risto Salonpää pisteitä 68
2. Risto Valkonen pisteitä 52
2. Ritva Damstedt pisteitä 52
4. Vesa Kauppinen pisteitä 49
5. Eetu Juutilainen pisteitä 47
6. Jari Kulmala pisteitä 46
7. Pertti Toivonen pisteitä 40
8. Juhani Mäkelä pisteitä 36
8. Jari Itäkodes pisteitä 36
10. Tapani Laitinen pisteitä 34
5.