Markus Latvanen toivoo onnistumisia

Published by HRCF Tiedottaja on

Markus Latvanen on kahtena edellisenä vuonna ollut lähellä mestaruutta, mutta viime hetken epäonni iski peliin. Olisiko tämä vuosi onnekkaampi? Kuva: Marko Kyöstilä

Pohjanmaalainen, EPUA:a edustava Markus Latvanen ajoi viime vuonna ensimmäistä kautta Rally Trophya ja sitä ennen junioreiden SM-sarjaa. Mies kuitenkin pettymyksekseen menetti kummassakin sarjassa mestaruuden, toisessa tekniikan pettämisen vuoksi, toisessa ajovirheestä. Nyt Nissan Micralla ajava Latvanen toivoo epäonnen olevan taakse jäänyttä elämää, ja tavoitteena tänä vuonna on tietenkin mestaruus.
”Oli suomenmestaruus liipasimella, mutta kolme pätkää ennen maalia auto päätti toisin. Tuli sitten nelossija, joten tiputtiin kokonaan mitaleilta pois”, muisteli Latvanen.
”Trophy-mestaruus viime vuonna olisi vaatinut maaliin pääsemisen viimeisessä kisassa, mutta löytyi kivi Heinolan metiköstä ja saatiin vain hopeaa. Nyt on koetettava, että josko tänä vuonna olisi parempi tuuri.”

F-ryhmän kisoista Rally Trophy -sarjan siirtyi HRT-sarjaan, kuten nimensäkin mukaisesti sopii, Rally Trophyn  yhdestä mestaruudesta ajetaan kahdessa luokassa (numeroiltaan 31 ja 32). Hankasalmen Revontuliralliin Trophy-kilpailijoita oli yhteensä kahdeksan, neljä kummassakin luokassa.

Etukäteen tiedettiin, että luokka 32 olisi se nopeampi luokka, ja ennakkosuosikkina Markus Latvala ja kartturinsa Jussi Jokinen. Eikä mennyt vielä Hankasalmella ainakaan veikkaus pieleen, Latvala oli koko Trophy-porukan nopein. Saman luokan Markus Mäkitalo Äetsän UA:sta oli toiseksi nopein, mutta eroa kärkikaksikon välille ehti syntyä reilun minuutin verran.

Eteläniemi oli vaikeuksissa

Luokassa 31 (Vakio1600) sekä Jesse Eteläniemi, hallitseva Trophy-mestari, että Jani Viher-Vehmas ajoivat kahdet pohjat viiden erikoiskokeen aikana, yksi kirjattiin Veeti Rossille, joka oli nopein ykkösellä.
”Ensimmäinen talvikisa, päivä meni opetellessa”, paljasti VW Golfilla kisaava Rossi maalissa.
”Ihan tyytyväinen olen, ei isompia virheitä ja siinä se luotto kasvoi renkaisiin.”
Rossi oli luokan kolmas häviten kakkossijan 7,3 sekunnilla.

Jesse Eteläniemi Renault Cliolla oli kolmas ykkösellä jäätyään 19,5 sekuntia Rossille. Kakkoselle Eteläniemi ajoi 4,4 sekunnin pohjat, mutta kolmosella hävisi reilusti kaikille. Eroa kärkeen tuli vajaat kaksi minuuttia.
”Aika vaiherikas kisa oli. Heti ykkösellä siiman alle talon pihaan. Sitten kakkosella hyökättiin, se onnistui. Kolmosella taas hankeen, ihan oma paikka. Sellaisessa sik-sak-paikassa vain nappasi ja sitten pyörähdettiin. Eikä ranskatar lähde heti käyntiin, oli vähän vaikeata,” raportoi Eteläniemi.

”Nelosesta ei tullut mitään. Sitten vähän kiristettiin vauhtia, napsun verran lisää, ja toiseksi tultiin ja päästiin palkinnoille.”

Viher-Vehmaskin tähtää mestaruuteen

Jani Viher-Vehmas oli kuitenkin luokan 31 ”kunkku” Hankasalmella. Tasaisella ajolla kärkeen kakkospätkän jälkeen, mikä piti hyvin loppuun saakka. Eroa kakkoseksi luokassa ajaneeseen Eteläniemeen kertyi peräti vajaa kaksi minuuttia.
”Olen tyytyväinen, vauhti oli koko päivän hyvää eikä tehty mitään virheitä oikeastaan missään. Kaikki meni ihan nappiin”, paljasti Viher-Vehmas, joka viime vuonna ajoi jo muutaman trophy-kisan.
”Kun näin hyvin nyt kausi alkoi, mestaruudesta on tarkoitus ajaa.”

Luokassa 31 taistelu voitosta alkoi kiivaana, kun Markus Mäkitalo venyi pohja-aikaan, mutta vain 0,1 sekunnin erolla Latvaseen. Tomi ”Ilkan poika” Jutila jäi 5,3 sekuntia, mutta Petri Liikanen oli vaikeuksissa. Aikaa kului yli seitsemän minuuttia enemmän kuin Mäkitalolla.

Kakkosella, Myhinpään 26-kilometrisellä, Latvanen ja kartturi Jussi Jokinen tekivät selvän pesäeron muihin. Mäkitalo jäi peräti 39,2 sekuntia ja Jutila yli minuutin. Mäkitalo pääsi tauon jälkeen kolmosen vajaan 14 kilometrin pätkällä ”yllättämään”, kun Latvanen joutui toteamaan jääneensä pätkällä toiseksi 11,1 sekunnin erolla. Nelosella tilanne ”palautui”, kun Latvala oli vajaan 19 kilometrin pätkällä 29,6 sekuntia nopeampi.

Ja kun viimeisellä noin 15-kilometrisellä ero kasvoi lisää puolisen minuuttia, oli maalissa Latvasen voittomarginaali 1:18,2. Latvanen oli samalla Trophy-porukan nopein Revontulirallissa.
”Ei se nyt itsestään selvää ollut mitenkään, että voitto tulee. Oli mukava ajaa, kun luokassa oli kerrankin oikein kilpakumppaneita. Aika lailla olen saanut meidän luokassamme ajella yksin. Nyt oli oikein kisaakin”, pohti Latvanen, joka viime vuonna ajoi ekaa kertaa Rally Trophya ja sitä ennen junioreiden SM-sarjaa.
”Oli sielläkin mestaruus liipasimella, mutta kolme pätkää ennen auto päätti toisin. Tuli sitten nelossija, joten tiputtiin kokonaan mitaleilta pois”, muisteli Latvanen.
”Viime vuoden Trophy-mestaruus olisi vaatinut maaliin pääsemisen viimeisessä kisassa, mutta löytyi kivi Heinolan metiköstä ja saatiin vain hopeaa. Nyt on koetettava, että josko tänä vuonna olisi parempi tuuri.”

Pistelaskentakin muuttunut

Rally Trophy -sarjassa 2023 1- ja 2- kuljettaja saavat sarjapisteitä osakilpailusta luokkatulosten perusteella niin, että voittaja saa 11 pistettä, 2. sijoittunut 9 pistettä, 3. sijoittunut 8 pistettä, 4. sijoittunut 7 pistettä, jne. Mikäli luokassa on kilpailuun hyväksyttyjä kilpailijoita vain yksi (1), saa kyseinen kilpailija 9 pistettä, ollessaan mukana kilpailun lopullisissa tuloksissa.

Kaksipäiväisestä Lahden kilpailutapahtumasta osakilpailusta 1- ja 2- kuljettaja saavat luokkatulosten perusteella 1,5-kertaiset sijoituspisteet. Lisäksi kukin kilpailija saa osallistumispisteitä (korkeintaan viidestä kisasta) sen mukaisesti, moneenko HRT-sarjan osakilpailuun hän on osallistunut hyväksyttynä kilpailijana ao. kategoriassa. Sarjakalenterissa on seitsemän (7) HRT-osakilpailua. Osallistumispisteitä kilpailija voi saada

Luokkaan 31 kuuluvat Vakio 1600 -autot, joiden moottorit ovat enintään 1600-kuutioisia.
Luokkaan 32 kuuluvat F- ja Pro F -viritteiset autot, joiden moottorit ovat enintään 1400-kuutioisia

-kk

Pistetilanne osakisan 1/7 jälkeen:
Rally Trophy
Kuljettajat
1. Jani Viher-Vehmas FoSUA lk 31 Peugeot 206 XS pisteitä 12
1. Markus Latvanen EPUA lk 32 Nissan Micra pisteitä 12
3. Jesse Eteläniemi AL/AKU-Jkl lk 31 Renault Clio 1.6 16V pisteitä 10
3. Markus Mäkitalo ÄetUA lk 32 Volkswagen Polo 1.4 pisteitä 10
5. Veeti Rossi VaTOSUA lk 31 Volkswagen Golf IV pisteitä 9
5. Tomi Jutila AUK Jämsän Äijät lk 32 Volkswagen Polo 16V 1.4 pisteitä 9
7. Riku Salmela OrSUA lk 31 Ford Focus pisteitä 8
8. Petri Liikanen LamUA lk 32 Suzuki Swift 1300 pisteitä 1

Kartturit
1. Jussi Jokinen EPUA lk 32 pisteitä 12
1. Eemil Pitkänen FoSUA lk 31 pisteitä 12
3. Sami Ranta ÄetUA lk 32 pisteitä 10
3. Marko Oksanen UuUA lk 31 pisteitä 10
5. Aapo Väänänen LopUA lk 31 pisteitä 9
5. Kimmo Jutila AUK Jämsän Äijät lk 32 pisteitä 9

Categories: Kisaraportit