Wikstedt nuottisarjan nopein Hakevuori-rallissa, Timo Markkasesta mestari
Vuoden 2023 nuottisarjassa oli tänä vuonna noin 50 ykköskuljettajaa ja 55 kakkoskuljettajaa seitsemässä osakilpailussa. AL-Kangasniemen Timo Markkanen ja Tommi Suihkonen voittivat Volvo 142:lla nuottiluokkien mestaruuden 9,5 pisteen erolla kakkoseksi sijoittuneeseen, Starletilla ajaneeseen THU-teamin pariin Petri Fonsell-Jani Kovanen.
Tuore mestari Markkanen ei sarjan päättäneen Hakevuori-rallin jälkeisenä maanantaina sen kummemmin voitosta riehaantuneelta kuulostanut.
”Ei tämä nyt niin ihmeelliseltä tunnu. Totta kai on hyvä mieli, että onnistuttiin, mutta tämä teetti pirusti töitä kisaa edeltävällä viikolla. Volvon moottori oli rikki. Yritettiin ensin lainata kokonaista autoa, mutta kun se ei onnistunut, saatiin lainamoottori sentään. Se haettiin Nivalasta asti, joten kiirettä riitti”, selvitti Markkanen.
”Ei me alkuvuodesta ajateltu, että kauden päättyessä juhlitaan mestaruutta.”
Hakevuori-rallissa nuottisarjalaisia oli mukana 14 autokuntaa. Ennen Hakevuori-rallia pistetaulukon tilanne näytti siltä, että seitsemällä kuljettajalla on mahdollisuus mitaleille. Vahvin mestariehdokas oli Markkanen, mutta se edellytti miehen osallistumista ja vähintään neljän pisteen keräämistä. Pakko oli siis osallistua ja ryhtyä moottoria vaihtamaan.
”Soitin kyllä ensin Fonsellille ja tarkistin, tuleeko hän mukaan”, paljasti Markkanen.
Luokassa 19 oli pitkästä aikaa ikäkategorian Historic ->1969 ralliauto mukana, kun pitkähkön ajotauon jälkeen Helge Henriksson ja Anton Ihalainen Volvo 122:lla starttasivat luokan ainoana parina. Maaliin tulivat.
Luokassa 20 odotettiin nähtävän nuottisarjan kovin taistelu voitosta. Etukäteen tiedettiin Mikael Wikstedtin menevän Kadett 1.3:llaan kovaa. Otalammella asuva Wikstedt on tänä vuonna osallistunut vain Kaloppi-ralliin voittaen luokan. Samanlaista suoritusta, mutta tiukkaa vääntöä, ihan odotetusti ennustettiin nähtävän Hakevuori-rallissakin. Ja niin kävikin.
Fonsell pisti kyllä hyvin kampoihin, kun ykkösellä miesten ero oli Wikstedtin hyväksi vain 1,3 sekuntia. Kakkosella Fonsell onnistui paremmin, nyt 7,5 sekunnin pohjat ennen Wikstedtiä. Kolmosella oli Wikstedt jopa 10 sekuntia nopeampi ja vielä nelosellakin, joka oli melkein 20-kilometrinen ja kisan pisin pätkä. Ennen viimeistä, noin viiteen kilometriin tielle nousseen tulvaveden vuoksi lyhennettyä erikoiskoetta Wikstedt johti 10,4 sekunnilla ennen Fonsellia.
Eipä mitään muutosta tuloksiin tullut viimeiselläkään. Wikstedt voitti luokan 16,5 sekunnilla ja nappasi samalla koko nuottisarjan osakisavoiton.
Hakevuori-rallin ”erikoisuudeksi ja laajaksi keskustelunaiheeksi” nousseet aikarangaistukset eivät rasita Wikstedtin eikä Fonsellin lopputulosta. Kolmannesta sijasta alaspäin äkkiseltään voisi ensin tehdä johtopäätöksen, että kärkikaksikko oli kerta kaikkiaan omaa luokkaansa.
Tosin näinhän se oli, mutta ei ero ajamalla sentään ihan yli kuutta minuuttia tullut. Loput neljä paria saivat viitospätkälle liian aikaisesta saapumisesta neljä minuutin aikarangaistuksen. Lisämääräyksellä oli ilmoitettu vaihtoehtoisen reitin käyttämisestä lyhennetylle viitospätkälle ja samassa paperissa oli kerrottu myös uusi ajoaika sinne. Ajoajan muutosta eivät kaikki noteeranneet, ja aikasakko rapsahti.
Kun vähennetään neljän minuutin rangaistus kolmanneksi sijoittuneelta Seppo Raittiselta, eroa kärkeen jää silti noin 2,5 minuuttia. Luokan kärkikaksikko meni siis melko kovaa. Wikstedt oli myös koko nuottiporukan nopein kuljettaja Hakevuori-rallissa.
Luokassa 21 Juha-Pekka Jokela kartturinsa Matti Haanpään kanssa Escort Sportilla olivat ainoa pari. Maaliin asti he eivät päässeet, keskeytyksen syyksi on ilmoitettu tekninen vika.
Luokassa 22 Timo Markkanen–Tommi Suihkonen lähtivät varmistamaan nuottisarjan voittoa. Kouvolan seudun Antti Leponiemi, joka aiempina vuosina oli sarjassa aktiivisesti mukana, esiintyi ratin takana nyt ensimmäistä kertaa tänä vuonna. Ennakkoon Leponiemen oletettiin pistävän Markkasen koville, mutta tällä kertaa ei niin käynytkään. Vielä kun Harri Eerola–Kirsi Kuismanen osallistuivat kauden neljänteen kisaansa, saatiin Markkaselle oikein kunnolla vastusta. Ihan kruisailemaan ei Markkanenkaan sitten ryhtynyt, vaikka viimeisenä eli neljäntenä maaliin tullessaankin pistemäärä olisi riittänyt mestaruuteen.
”Etukäteen pohdittiin, ettei lähdetä hurjastelemaan, mutta kuten aina, kun kypärän pistää päähän, hyvät suunnitelmat unohtuvat. Niin kävi nytkin”, paljasti Markkanen, joka johtikin luokkaa ensimmäisestä pätkästä lähtien.
Ennen keskeytystään teknisen vian vuoksi Leponiemi oli Markkasta vajaa 20 sekuntia perässä kolmen pätkän jälkeen. Neloselta Leponiemi ei enää tullut. Eerola peri kakkospaikan ja kolmen minuutin aikarangaistuksen myötä jäi lähes neljä minuuttia.
Luokassa 23 on nähty Jari-Matti Latvalasta lähtien paljon kovia menijöitä. Tällä kertaa osallistujia oli vain kaksi autokuntaa: Teuvo ja Katri Hämäläinen Alfa Romeolla sekä Teemu ja Mervi Koivisto Mersullaan. Molemmat saivat monen muun tapaan neljän minuutin aikasakon viitoselle ennakkoon saapumisesta, joten tavallaan ”puntit olivat pätkäaikojen perusteella tasan”. Hämäläiset voittivat luokan vajaan kahden minuutin erolla Koivistoihin.
Loppupisteet nuottisarjassa osakisan 7/7 jälkeen:
Kuljettajat
1. Timo Markkanen AL-Kangasniemi lk 22 Volvo 142 pisteitä 69
2. Petri Fonsell THU-team lk 20 Toyota Starlet pisteitä 59,5
3. Teemu Koivisto HeiUA lk 23 Mercedes-Benz 280 CE pisteitä 58
4. Seppo Raittila PR-Racing lk 20/21 Starlet/Corolla pisteitä 53,5
5. Martti Virolainen HRCF lk 23 Opel Ascona 400 pisteitä 42,5
Kartanlukijat
1. Tommi Suihkonen PiekUA lk 22 pisteitä 69
2. Jani Kovanen THU-team lk 20 pisteitä 59,5
3. Mervi Koivisto HeiUA lk 23 pisteitä 58
4. Janne Karhunen lk 20/21 pisteitä 53,5
5. Jarmo Mursula EPUA lk 23 pisteitä 42
Täydelliset pistetilanteet löytyvät näiltä sivuilta kohdasta Sarjapisteet.