Nuottisarjassa Timo Markkanen haastajana

Published by HRCF Tiedottaja on

Tientukko Racingin (TTR) pari Timo Markkanen-Tommi Suihkonen taistelivat kaksivetoisella Volvollaan Jari Latvalan nelivetoisen kanssa, mutta joutui viimeisellä pätkällä taipumaan. Kuva: Timo Pullikka

Revontulirallin nuottiluokkiin ilmoittautui 13 autokuntaa, kun vuoden 2022 avaukseen Kuhmoisissa ilmoittautuneita oli 15. Harmittavasti Pasi Hapulahti perui osanottonsa ennen Hankasalmen kisaa, joten viivalle asettui 12 pari.

Mielenkiinnolla kauden avausta odoteltiinkin; Jari Latvalan ja Ville Ruokasen luokan 23 nelivetoisten Toyota Celicojen lisäksi kaksivetoisilla luokan haastajiksi oli tunkua, mm. Timo Markkanen, Heikki Westerlund, Martti Virolainen – kaikki kaksivetoisilla luokan 22 autoilla.

Luokassa 20 Kiuruveden UA:n Jussi Lappalainen yhdessä KokUA:n Panu Kleimolan kanssa olivat luokan ainoa pari.
”Kolmeen vuoteen en ole tällä autolla (Escort 1300 GT) ajanut talvella ja puolen vuoden kisatauon jälkeen auto suoraan kärryyn, kyllä ajo oli niin todella hukassa”, naureskeli Lappalainen maalissa.
”Yksin kun ajeltiin luokassa, säädeltiin vauhtia eikä otettu mitään riskiä. Eihän tässä mitään. Hyvä reitti oli ja hauskaa pidetty, kaikki hyvin.”

”Ajoin viime talvella Mitsulla muutaman rallin, mutta se on niin erilainen auto. Tällä tulee ihan liian aikaisin jarrutettua sellaisen raskaan nelivetoauton jälkeen. Eikä oo tullu reenattuakaan yhtään.”

Luokassa 21 Keski-Karjalan UA:n Erno Kinnunen Ranuan UA:n Marko Sallisen kanssa Opel Corsalla keskeyttivät kakkoserikoiskokeella eli Myhinpäässä tekniseen vikaan. Ykkösellä Kinnunen oli viidenneksi nopein jäätyään neljänneksi ajaneesta Heikki Westerlundista viiden sekunnin päähän.

Luokka 22 alkoi selkeästi Heikki Westerlundin ja Timo Markkasen tahdissa. Naarajärveläinen Markkanen oli noin seitsemän kilometrin avauspätkällä 1,2 sekuntia lammilaista nopeampi. Ville Jauhiainen jäi noin puolisen minuuttia.

Westerlund kartturinsa Hanna Kukkosena kanssa kiristi kakkosella ja jätti Markkasen 1,9 sekunnin päähän. Kakkosen jälkeen Westerlund johti 0,7 sekunnilla. Tauon jälkeen kolmosella Markkanen oli ”terävämpi” ja miesten eroksi tuli vajaan 14 kilometrin pätkällä 8,9 sekuntia. Kun vauhtiin pääsi, Markkanen jatkoi menoaan. Nelosella eroa Westerlundiin tuli 5,8 sekuntia lisää ja viimeiselläkin vielä 1,6 sekuntia. Maalissa miesten ero Markkasen hyväksi oli 15,6 sekuntia.
”Kolmosella varottiin ihan liikaa, kun tiedettiinkin, että siellä oli aurattu hieman ojien päälle. Ja sit toi pimeys. Yllättävän vähän kuitenkin jäätiin, vaikka näin ikämiehelle pimeä ei oo hyvä”, kertasi Westerlund.

”Erittäin tyytyväinen olen päivään. Ja hieno kisa oli.”

Timo Markkanen Volvo 142 S:llä ei kehuja vauhdistaan ottanut vastaan.
”Kai sitä olis voinu kovempaakin ajaa”, tokaisi Markkanen.
”Eihän sitä Ruokasen vauhtiin yltänyt, eikä itse asiassa Latvalankaan. Ei ollut suurempia ongelmia, mutta viimeisellä siirtymällä rupesi pakoputki vuotamaan ja käryttää tänne sisään.”

Markkanen voitti luokkansa, mutta kisasi silti nuottiluokkalaisten tuloksissa kiivaasti Jari Latvasen kanssa. Ykkösellä heillä oli eroa 0,1 sekuntia Markkasen hyväksi. Kakkosella eroa oli 10 sekuntia. Kolmosen Markkanen vetäisi 11,3 sekuntia ja nelosenkin vielä 6,4 sekuntia nopeammin. Näin ollen ennen viimeistä pätkää Markkanen oli ”yleiskisassa” toisena 11,7 sekuntia Latvalaa edellä.

Ja mitä vielä… Latvanen näytti, että kyllähän sitä vaikka pimeässäkin nuorempien vauhtiin pystytään. Viitosen maalissa Markkasen oli toteaminen, että hävisi 13,9 sekuntia noin 15-kilometrisellä päätöserikoiskokeella. Kokonaistuloksissa eroa jäi 2,2 sekuntia Latvalaan.

Tientukko Racingin (TTR) Ville Jauhiainen-Tapio Nirkkonen Escort RS:llä olivat kolmansia.
”Nautiskeltiin vain, ihan kiva päivä oli”, totesi Jauhiainen.

Luokassa 23 Rovaniemen UA:n Ville Ruokanen meni menojaan. Tällä kertaa ei vastusta löytynyt, sillä Jari Latvala samanlaisella Celicalla jäi noin 3,5 minuuttia.

Nelivetoiset tietenkin hallitsivat tätä luokkaa. Mukavaa kuitenkin, että muitakin luokassa on, vaikka ”painivat hieman eri sarjassa”.

Martti Virolainen-Jukkis Kesseli olivat uutuutta hohkavalla, kauniilla Opel Ascona 400:lla liikkeellä. Harmillinen myöhästyminen ykköspätkältä toi 10 sekunnin aikasakon. Pohja-ajoista miehet kaksivetoisellaan jäivät luonnollisesti, vaikkakin kolmosella ylsivät Latvalan kanssa tasa-aikaan. Nelosella sitten tuli tekninen vika, ja matka tyssäsi siihen.

Historic-konkariksi voitaneen kutsua Porvoon seudun UA:n Teuvo Hämäläistä. Revontuliralliin isä ja tyttärensä Katri olivat vaihtaneet vaaleansinisen historic-autonsa keltaiseen Alfa Romeo Alfetta GT6:een. Ensimmäisten tulosten yhteydessä näytti, että Hämäläisille oli kirjattu liian aikaisesta saapumisesta minuutin aikarangaistus. Mitä oli tapahtunut?
”Se oli virheellinen, se otettiin myöhemmin pois”, selvensi Hämäläinen.
”Uudella autolla oli oikein hyvä laskea menemään. Käynnin kanssa vain on ollut vaikeuksia, yläpäässä ei yhtäkkiä olekaan ’ketään kotona’. Kerran meinattiin mennä metsään sen takia.”

”Taidetaan ajaa jatkossa tällä. On tää sen verran hauskempaa, kun on hieman enemmän voimaa.”

Pistetilanne osakisan 1/7 jälkeen:
Nuottisarjalaiset
Kuljettajat
1. Timo Markkanen AL-Kangasniemi lk 22 Volvo 142 S pisteitä 12
1. Ville Ruokanen RoiUA lk 23 Toyota Celica 2000 GT Four pisteitä 12
3. Jussi Lappalainen KiuUA lk 20 Ford Escort 1300 GT pisteitä 10
3. Heikki Westerlund LamUA lk 22 Opel Manta 2.0 E pisteitä 10
3. Jari Latvala AlavUA lk 23 Toyota Celica 2000 GT-Four pisteitä 10
6. Ville Jauhiainen TTR lk 22 Ford Escort RS pisteitä 9
6. Teuvo Hämäläinen PoSUA lk 23 Alfa Romeo Alfetta GT6 2.5 pisteitä 9
8. Lauri Lajunen HRCF lk 23 Triumph TR7 pisteitä 8
8. Teemu Koivisto HeiUA lk 23 Mercedes Benz 280 CE pisteitä 8
10. Erno Kinnunen K-KUA lk 21 Opel Corsa Gsi pisteitä 1
10. Martti Virolainen HRCF lk 23 Opel Ascona 400 pisteitä 1
10. Jari Hyvärinen HRCF lk 23 Volvo 164 E pisteitä 1

Kartturit
1. Tommi Suihkonen PiekUA lk 22 pisteitä 12
1. Timo Pallari RoiUA lk 23 pisteitä 12
3. Panu Kleimola KokUA lk 20 pisteitä 10
3. Hanna Kukkonen HeiUA lk 22 pisteitä 10
3. Jarmo Mursula EPUA lk 23 pisteitä 10
6. Tapio Nirkkonen KorUA lk 22 pisteitä 9
6. Katri Hämäläinen PoSUA lk 23 pisteitä 9
8. Jari Laitinen LMM lk 22 pisteitä 8
8. Mervi Koivisto HeiUA lk 23 pisteitä 8
10. Marko Sallinen RUA lk 21 pisteitä 1
10. Jukka Kesseli HRCF lk 23 pisteitä 1
10. Onni Ala-Turkia HRCF lk 23 pisteitä

Categories: Kisaraportit