O.K. Auto Rallin nuottiluokkien voittaja Marko Uutela nautiskeli ”koko rahan edestä”

Published by HRCF Tiedottaja on

Edellisen kerran Marko Uutela nähtiin kisavauhdissa Lahdessa 2023. Kouvolassa Uutela ja kartturi Ville Mäkelä näyttivät, ettei pieni ajotauko ole vauhtia mihinkään hävittänyt. Selvääkin selvempi voitto O.K. Auto Rallissa 2024. Kuva: Timo Pullikka

Kouvolan O.K. Auto Rallista, HRT-sarjan kolmannesta osakilpailusta ja kauden ensimmäisestä sorakisasta odotettiin mielenkiintoista, sillä voittotaisteluun ”ilmoittautui” melkoinen määrä kuljettajia. Ainahan asia on näin, mutta tällä kertaa tuli muutamia uusia mukaan. Ei kokonaan sarjassa uusia, vaan sellaisia, jotka ovat syystä tai toisesta pitäneet taukoa ajamisessa – tai ainakin historic-kisoissa ajamisesta.

Nuottiluokkalaisten pistejohdossa Vilppulan Talvirallin jälkeen oli Kouvolan Seudun Autourheilijoiden eli järjestävän seuran Antti Leponiemi, jolle Valkealan UA:n Jenna Palohalme luki nuotteja. Täsmälleen saman verran, 25 pistettä, oli kerännyt myös riihimäkeläinen Pasi Hapulahti. Viisi pistettä vähemmän oli Jari Oksasella, Martti Virolaisella sekä Harri Välimäellä.

Pistetaistelun kärkeen ei tietenkään uusilla tulijoilla vielä olisi, kun muilla oli jo kaksi kisaa takana, mutta kisan voitosta odotettiin kovaa taistelua. Haminalainen Marko Uutelan ja lappeenrantalaisen Ari-Matti Rikkisen vauhti oli tiedossa, mutta nelivetoisella Audilla ajavan EMSC;n Jukka Jalosen nykyvauhdista ei ollut käsitystä. Mies kun on Suomessa viimeksi ajanut noin 17 vuotta sitten.

Ykköspätkä oli mukava ”lämmittely”, pituutta oli vain kuusi kilometriä. Luokassa 23 Uutela, joka oli viimeksi ajanut rallia vuoden 2023 Lahden EM:ssä, täräytti heti 6,7 sekunnin pohjat ennen Rikkistä. Leponiemi jäi 7,0 sekunnin päähän ja Hapulahti 8,7:n ja Jalonen 11:n. Tässä viiden kärki ykköseltä – ja siitä se kisa sitten lähti käyntiin.

Sama tahti jatkui kakkosellakin, jolla pituutta oli noin 15 km. Uutelalle 13,4 sekunnin pohjat ennen Rikkistä. Jalonen jäi 42,3 sekuntia ja Martti Virolainen 56,4 ja Pentti Veikkanen reilun minuutin.

Pasi Hapulahti joutui keskeyttämään jo ennen kakkospätkää moottorivian vuoksi ja numerolla 1 startanneen Jari Latvalan ulosajo keskeytti erikoiskokeen. Jalonen ehti ohittaa Latvalan, samoin Uutela ja Rikkinenkin. Numerolla 6 tullut Virolainen pysäytti Latvalan kohdalla, mutta jatkoi maaliin informoidakseen järjestäjiä paikalla syttyneestä tulipalosta.
”Se oli sellainen nyppy-vasen-oikea, joka tuli ns. silmille. Kun en saanut kääntymään siihen oikeaan, päätin ajaa suoraan ja ulos mentiin. Auto jäi ojan luiskaan moottorin kohdalta kiinni ja kohta nurmikko auton alla syttyi palamaan”, selvitti Latvala tilannetta myöhemmin.
”SOS-kyltillä pysäytettiin kanssakilpailijoita, joilta kuusi käsisammutinta tyhjennettiin palon sammuttamiseksi. Oli kyllä auton täystuho lähellä.”
”Suurin vaurio näyttäisi oleva mustunut kardaanitunneli, muilta osin selvitään pesulla ja putsaamisella. Suuri kiitos kaikille auttajille, laittakaa tilinumero tulemaan, korvaan kyllä sammuttimet”, lupasi huojentunut Latvala.

Vaikka nuotista ajaakin, Jukka Jalonen ja Arto Tolvanen joutuivat kiperään tilanteeseen ek:lla 2. Auto sai peräpäähänsä kipeää sen verran, että ajaminen hankaloitui. Kuva: Valtteri Pasanen

Hetken aikaa tulospalvelukin sai painaa ”hiki hatussa” hommia, kun Latvalan vuoksi pysähtyneille oli saatava hyvitys erikoiskokeen aikaan. Näiden perusteella Uutela ja Rikkinen olivat kakkosen jälkeen selvä kärkikaksikko 20 sekunnin marginaalilla. Jalonen oli lähes minuutin perässä kolmantena.
”Audi on kyllä hieno auto ajaa, mutta on myönnettävä, ettei mikään helppo. Ajoin hieman leveäksi kakkosella ja takapää sai sen verran kovan tärskyn, että pyörät harottivat pahasti”, kertasi Jalonen maalissa.
”Oli vain iso leka työkaluna, joten ei saatu heti tilanteeseen apua ennen kuin tauolla kolmosen jälkeen.”

Kolmosella Uutela veti lisää kaulaa muihin. Nyt Rikkinen jäi 24,9 sekuntia. Virolainen oli kolmas reilun minuutin erolla Uutelaan ja Jalonen 0,9 sekuntia Virolaisesta. Tauolle tultaessa Uutela johti 45 sekunnilla Rikkilään. Jalonen oli kolmas vajaan kahden minuutin päässä, Virolainen oli jäänyt 2:15,1 ja Veikkanen 2:47,7.

Nelonen oli jälleen lyhyempi pätkä, pituutta 6,6 kilometriä. Uutelalle pohjat 17,2 sekunnin erolla Jaloseen, sillä Rikkisen matka tyssäsi nelosella sähkövikaan. Kun viimeinen, 14,15-kilometrinen viides erikoiskoe oli ajettu, Uutela voitti kisan vajaan kolmen minuutin erolla Jaloseen, Virolainen taipui noin 3,5 minuutin päähän ja Veikkasen neljäs hieman yli neljä minuuttia hävinneenä.

Nuottiluokan pistejohdossa ollut Antti Leponiemi tyytyväisen oloisena ennen starttia Veturin pihalla. Pistejohto säilyi maaliin saakka.

Luokassa 22 valkealainen Antti Leponiemi Escortilla määräsi tahdin. Leponiemi oli myös nuottiluokkalaisten yleiskilpailussa toinen reilun kahden minuutin erolla Uutelan Ascona 400:een. Heinolalaispari Jari Oksanen-Jari Kauppi Ascona B:llä olivat luokan toinen pari ja tulivat maaliin.

Luokassa 20 nähtiin nyt voittajana THU-Teamin pari Petri Fonsell–Jani Kovanen Starletilla. Voisi sanoa, että vihdoin, sillä lähellä on ollut niin monta kertaa.
”Olipas silti taas vaiherikas kisa. Lukko on rikki, mutta jompikumpi pyörä onneks vetää aina”, selvitti Fonsell maalissa.
”Kauheaa mekkalaa se pitää, heti ykkösestä lähtien. Kun pistää isompaa vaihdetta silmään, kaikki tärisee. Ei se muuten haitannut ajamista, mutta ei se oikein kulkenut. Lopussa alkoi jo tulla sellainen fiilis, että pitäisikö maaliintuloa varmistella. Tultiin tänne kuitenkin.”

Petri Fonsell teki loistosuorituksen, vaikka autoon tuli tekninen häiriö heti ykkösellä. Kimmo Viitanen kyselee tunnelmia kisan startissa.

”Reitti oli oikein kiva, ehkä Starletille tällä kertaa liian vauhdikasta. Olis nimittäin saanut olla meillä noi isotkin vaihteet käytössä. Se tärinä oli niin hirvittävä, ettei se kulkenut. Oli ihan turha yrittääkään, kovasti hakkasi johonkin.”

”Seuraavaksi lähdetään Lahden kisaan. Toivotaan, että Peltosen Esakin tulisi sinne, olisi kivaa ajaa hänen kanssaan kisaa ihan tosissaan”, heitti Fonsell haasteen Iittalan suuntaan.

Harmillisesti Harri Välimäen ja Jens-Arne Hilden matka Favoritilla tyssäsi jo ykkösen lähtöön.
”Virranjakajan pyörijä petti. Ihan pikku vika. Huolto tuli paikalle ja korjasi vian. Auto tuotiin ajamalla sieltä pois. Ihan sellaisia wrc-hintaisia kilometrejä tulee: parisataa metriä ajoa ja aina siitä rahalappusia menee, kun kisaan lähdetään”, harmitteli Välimäki.
”Seuraavaksi ajan Lahden EM-rallissa, mutta autona on Alfa-Romeo.”

Skoda Favoritilla ajava Pekka Savela kartturinsa Riikka Hokkasen kanssa sijoittui luokassa toiseksi. Ilkka Pohjonen-Nea Uusitalo ja Timo Ruotsalainen-Milla Pasanen, Favoriteilla hekin, tulivat vielä luokassa maaliin.

Seppo Raittila – Janne Karhunen Starletilla keskeyttivät kakkosella moottorivikaan ja Paavo Koistinen kartturinsa Hanna-Mari Pasasen kanssa keskeytti nelosella vaihdelaatikkovikaan.

Seuraavat kaksi osakisaa ajetaan Lahdessa 23.-24.8. kaksipäiväisenä kisana siten, että HRT-pisteitä jaetaan erikseen kumpanakin päivänä. Siis kaksi osakisaa samalla kertaa.

-kk

Pistetilanteet osakisan 3/7 jälkeen
Nuottiluokat
Kuljettajat
1. Antti Leponiemi KSAU lk 23 Ford Escort RS 2000 pisteitä 39
2. Jari Oksanen HeiUA lk 22 Opel Ascona B pisteitä 32
3. Martti Virolainen HRCF lk 23 Opel Ascona 400 pisteitä 31
4. Pasi Hapulahti RiiUA lk 23 Volvo 242 pisteitä 28
5. Harri Välimäki TamUA lk 20 Skoda Favorit 136 L pisteitä 26
6. Ilkka Pohjonen NuUA lk 20 koda Favorit 136 L pisteitä 23
7. Pekka Savela HRCF lk 20 Skoda Favorit 136 L pisteitä 20
8. Teuvo Hämäläinen PoSUA lk 23 Alfa Romeo pisteitä 18
9. Seppo Raittila PR-Racing lk 20/21 Toyota Starlet pisteitä 17
9. Petri Fonsell THU-Team lk 20 Toyota Starlet pisteitä 17

Kartturit
1. Jenna Palohalme ValUA lk 22 pisteitä 39
2. Jari Kauppi HeiUA lk 22 pisteitä 32
3. Jukka Kesseli HRCF lk 23 pisteitä 31
4. Antti Nordström RiiUA lk 23 pisteitä 28
5. Jens-Arne Hildén PR-Racing lk 20 pisteitä 26
6. Nea Uusitalo KSAU lk 20 pisteitä 20
6. Riikka Hokkanen AL-Kangasniemi lk 20 pisteitä 20
8. Katri Hämäläinen PoSUA lk 23 pisteitä 18
9. Janne Karhunen TamUA lk 21/20 pisteitä 17
10. Jarmo Mursula EPUA lk 23 pisteitä 15