Sami Leinonen oli Laitilan rallisprintissä nopein historic-kuljettaja

Published by HRCF Tiedottaja on

Lahden Sami Leinonen Turun MK:n järjestämässä SM Oili Jalonen Rallisprintissä Laitilassa. Kuva: Janette Taskinen/AKK

Lauantaina 12.10. SM Oili Jalonen Rallisprint päätti HRCF:n kaikille avoimen Historic Rallisprint -kauden 2024. Pistetilanne oli jo ennen Laitilan kisaa sellainen, ettei kärkikaksikkoon ollut enää muilla asiaa. Kolmantena ollut Niko Allinen ei työkiireiden vuoksi päässyt Laitilaan, joten Kari Kajulan kolmatta sijaakaan ei kukaan pystynyt enää uhkaamaan. Kun viimeisestä osakisasta oli ”vain” yhdeksän pistettä luokkavoitosta jaossa, ei sijoituksiin tullut ollenkaan muutoksia.

Laitilan lähtöluettelossa oli kolme historic-luokan kuljettajaa. Matti J. Tarvainen perui osanottonsa, mutta Sami Leinonen ehti vielä listalle nipin napin mukaan. Leinosen lisäksi mukana olivat ensimmäistä kertaa tällä kauden Turun Sakari Nieminen ja Naantalin Jukka Laine.

SM Oili Jalonen Sprint rata oli 4100 metriä pitkä ja asfalttia oli noin 350 metriä lähtö- ja maaliosuudella. Lahtelainen Sami Leinonen enintään 1300-kuutioisten hisse-luokassa oli paikalla ensimmäistä kertaa.
”En ole tosiaan täällä koskaan ajanut. Ihan hyvä reitti oli lopulta, vaikka se tutustumisvaiheessa näytti kovastikin reikäiseltä. Kun numero auton kyljessä oli 67, hämmästyin kun ajovuorolla reiät olivat jotenkin kummasti – jos eivät hävinneet, ainakin pienentyneet”, kertasi Leinonen kisan jälkeen.

Kaikki historic-kuljettajat paransivat aikaansa toisella kierroksella. Leinonen Escortilla (lk 2) noin neljä sekuntia, Laine Kuplalla (lk 3) reilun kuusi sekuntia ja Nieminen Kadett GSE:llä (lk 4) viisi sekuntia.

Jokainen oli luokassaan ainoa osanottaja, joten kaikille luokkavoitosta kirjattiin yhdeksän pistettä. Tämä ei kuitenkaan Leinosen ajosuoritukseen heikentävästi vaikuttanut.
”Ei tietenkään. Kun ollaan kilpaa tultu ajamaan, pitäähän sitä kilpaa myös ajaa”, paljasti Leinonen.
”Mutta täytyy myöntää, että kun ensi viikonloppuna on viimeinen HRT-sarjan osakisa, en mitään hullutuksia lähtenyt yrittämään.”

Leinonen on urakoinut tänä vuonna Rantasalmella, Mäntyharjulla, Leppävirralla ja nyt Laitilassa. Vaikka tiedossa oli, ettei mitaleille pysty nousemaan, mies kuitenkin lähti vielä Laitilaan.
”Täytyyhän näihin osallistua, kun näitä järjestetään. Kohta loppuvat kisat, jos ei ole osanottajia”, totesi Leinonen. Hieno asenne!

Osallistumispisteitä Leinonen sai vielä neljä, muut tietenkin vain yhden, kun oli ensimmäinen kisa heillä. Kauden kuudesta osakisasta neljän pisteet lasketaan. Tämä oli nyt poikkeuksellista, sillä sääntöjen julkaisemisen jälkeen tarjoutui myöhemmin keväällä mahdollisuus ajaa myös Leppävirralla. Säännöt pidettiin kuitenkin ennallaan, ja pisteet lasketaan vain neljästä kisasta. Ylimääräisellä kisalla oli mahdollisuus sentään valita paikkakunta, missä pisteitä kerää.

Tulokset Laitilassa
Historic Rallisprint -sarjan luokkajaon mukaan

Luokka 2
1. Sami Leinonen LahUA Ford Escort 1300 GT 2:41,33

Luokka 3
1. Jukka Laine NaSU VW 1302 S 2:46,25

Luokka 4
1. Sakari Nieminen TUA Opel Kadett E GSi 2:46,05

Pistetilanne osakilpailun 6/6 jälkeen
1. Toni Kemppainen SiiMU 2000 lk 2 Opel Kadett D 1.3 pisteitä 54
2. Pekka Vitikainen VarkUA lk 5 Mitsubishi Galant VR-4 pisteitä 52
3. Kari Kajula OUA lk 4 Opel Kadett GTE pisteitä 46
4. Niko Allinen KiuUA lk 2 Ford Escort 1300 GT pisteitä 44
5. Sami Leinonen LahUA lk 2 Ford Escort 1300 GT pisteitä 43

Täydellinen pistetilanne löytyy tästä.

HRCF:n Palkintogaala on lauantaina 30.11.2024 Vääksyn Hotelli Tallukassa. Siellä Historic Rallisprint -sarjan kolme parasta kuljettajaa palkitaan kauden päätteeksi.

-kk