Stellberg-Toivonen kaikkien osakisojen jälkeen pistejohdossa – uskomatonta!

Published by HRCF Tiedottaja on

Edelleen pistejohdossa jatkava pari Pekka Stellberg-Pertti Toivonen ajavat vasta toista täyttä kauttaan. Tämä vuosi on toistaiseksi ollut täydellinen. Kuva: Marko Kyöstilä

Historic Regularity Rally Trophyn – tutummin Tasanopeussarjan – luokka on jatkuvasti ollut osanottajamäärältään suurin. Näin oli XI Kyläseppärallissakin, mutta suunnilleen puolet oli tällä kertaa jäänyt lähtemättä Petäjävedelle osakilpailuun 6/7. Yhteensä 13 autokuntaa kuitenkin lähti paremmuuttaan selvittelemään.

Kun yllättäen lähtijöiden listalle saatiin Datsun 100A:lla tavallisesti historic-rallin puolella ikäkategoriassa 1969 ajava tamperelainen Toni Sinkkonen yhdessä konkari Pekka Niemen kanssa ja aiemmin Jarmo Vesalan kartturina toiminut Jari Itäkodes mukaan Petter Wallenin Saab Sonettilla Lauri Lindströmin kartturoidessa, odotettavissa oli mielenkiintoinen kisa.
”Lähdin kun pyydettiin”, kertoi Sinkkonen.
”Etukäteen kyllä hieman jännitin, minkälaista tasanopeutta on ajaa. Hyvinhän se meni, meillä oli oikein mukavaa. Täytyy myöntää, että sijoittuminen viidenneksi oli kyllä yllätys.”

Eikä vähiten sen vuoksi, että kunnioitettavasti koko kauden tasanopeusluokan pistejohdossa ollut pari Pekka Stellberg – Pertti Toivonen Mazda 323:lla oli taas tiukan paikan edessä, kun haastajia oli roppakaupalla ns. hengittämässä niskaan. Juutilaiset, Eero ja Eetu, olivat kakkosina kahdeksan pisteen päässä, mutta uhkaavimmilta etukäteen vaikuttivat kyllä luokan kovimman taisteluparin Mika Alakoskelan ja Reijo Rintalan autokunnat, jotka kärkkyivät sijoilla 3 ja 4.

Miten kisa sitten eteni?

Urrian ykköspätkällä oli pituutta 16 km. Eipä se yllättänyt, että Alakoskela oli tarkin, virhepisteitä 15,60. Stellberg oli vain 1,60 pistettä perässä kakkosena. Mutta seuraavat! Itäkodes–Lindström sijalla 3 ja Sinkkonen–Niemi sijalla 4. Rintalan autokunnan ei alussa odotettukaan olevan kärjessä – tuttuun tapaansa – mutta vasta 7:s! Siihen väliin mahtuivat vielä parit Ari-Pekka Jääskeläinen–Risto Valkonen ja Jani Koivisto–Juhani Mäkelä. Juutilaiset, Vesala ja Markku Nieminen, joka kylläkin oli kerännyt virhepisteitä jo 75,70, täydensivät top 10 -listan.
”Täytyy myöntää, että teimme pienen virheen ykkösellä. Kun emme tarkistaneet tuloksiakaan siinä vaiheessa, kakkonenkin meni samassa rytäkässä”, paljasti Rintala.
”Loppujen lopuksi emme onnistuneet tilannetta enää parantamaan riittävästi.”
”Oltiin sentään neljänsiä, ja ollaan ihan tyytyväisiä siihenkin.”

Kakkosella, 14,3 km:n Parkkolassa, Stellberg oli kärjessä (vp10,50) ja Itäkodes kakkonen (10,50). Alakoskela vasta 4:s ja Rintala sentään jo 5:s. Vesala, Sinkkonen ja Jääskeläinen seuraavina. Tauolle kahden pätkän jälkeen mentiin tilanteessa, jossa Alatalo oli kärjessä pistein 27,60 ja Stellberg kakkosena 27,70, Itäkodes heti siinä kannoilla virhepistein 28,00. Hallitseva mestaripari Rintala-Kulmala oli neljäntenä, mutta eroa kärkeen oli jo 13,40.

Kolmonen oli vain 6,7 kilometriä pitkä. Itäkodes oli tarkin (vp 4,00), seuraavina Vesala (4,30) ja Stellberg (4,80). Odotettua nousua Rintalalta ei vieläkään nähty. Kolmosen jälkeen Itäkodes oli noussut johtoon (32,00) ennen Stellbergiä (32,50). Alakoskela sentään sinnitteli kolmantena pistein 40,20. Juutilaiset neljäntenä ja Rintala viidentenä.

Nelosen (6,7 km) jälkeinen tuloslista näytti edelleen, että todellakin tiukkaa on: Itäkodesin virhepisteet olivat 41,00 ja Stellbergin 41,10. Alakoskela kolmantena oli jäänyt jo kauemmaksi virhepistein 47,10. Samoin Juutilaiset (53,30) ja Rintala (57,40).

Dramaattinen loppu

Viimeinen pätkä oli yhdeksän kilometrinen, joten takaa kärkeen rynniminen ei ehkä olisi ihan helppoa. Aivan tällaisia tuloksia ei kuitenkaan odotettu. Stellbergin nousu voittajaksi ei ollut yllätys, mutta että Itäkodes yhtäkkiä tippui peräti kahdeksanneksi, oli. Huollon tulo-AT:lla Itäkodesin autokunnan saapuessa ensimmäisenä kilpa-autona paikalle, jonkinlainen sekaannus tapahtui. Ajaksin ajanottolaitteisiin kirjattiin eri sisääntuloaika kuin mikä kirjoitettiin aikakorttiin kyllä oikein. Ennakosta näin ollen rapsahti 60 virhepisteen aikarangaistus.

Jari Itäkodes tuurasi auton omistajaa, moottoripyöräreissussa ollutta Petter Wallenia. Harmittava tapahtuma tauko-AT:lla heikensi lopputulosta. Kuva: Marko Kyöstilä

”Meille kerrottiin asiasta aika pian, ja juttelinkin asiasta tulospalvelun kanssa. Virheeni oli, että uskoin ja luotin siihen, että aikakortista asia tarkistetaan, kuten aina ennenkin on tehty. Siksi emme nähneet syytä ryhtyä muihin toimenpiteisiin.”
”En ollut tietoinen siitäkään, että AT-rangaistuksia nykyään edes annetaan. Ennen me mentiin oman aikataulun mukaan pätkille, oltiin sitten ennakossa tai myöhässä”, muisteli Itäkodes kilpailuaikaa Vesalan kartturina.
”En haikaile pisteiden tai palkintojen perään. Nythän pisteet menivät oikeille henkilöille, jotka mestaruudesta ajavat.”

Itäkodes oli muutoin oikein tyytyväinen kisaansa.
”Erityisesti on sanottava, että Sonett on aivan mahtava ajettava. Tiet olivat hyviä ja pyynnit riittävän kovia, joten kyllä nautimme kovasti.”

Stellberg-Toivonen jatkaa edelleen pistejohdossa. Kuten niin monta kertaa aiemminkin on todettu, tasanopeus on herkkä laji. Koskaan ei tiedä, millaiseksi tulosluettelo lopulta muotoutuu. Hartolassa nähtäneen jälleen ”hermoja ja tarkkuutta” vaativa kisa.

HRRT-sarjan viimeinen osakisa 7/7 ajetaan Hartolan ympäristössä Jari-Pekka-rallin merkeissä Heinolan UA:n isännöimänä.
-kk

Tasanopeusluokan tuloksia

HRT-ralliluokassa Datsunilla ajavan Toni Sinkkosen pyysi Pekka Niemi kuljettajakseen. Pari oli loistavasti viides. Kuva: Marko Kyöstilä

Kyläseppäralli 21.9.
1. Pekka Stellberg/Pertti Toivonen Mazda 323 vp 50,10
2. Eero Juutilainen/Eetu Juutilainen Audi Coupé quattro vp 61,40
3. Mika Alakoskela/Risto Salonpää Opel Kadett vp 63,50
4. Reijo Rintala/Jari Kulmala Talbot Sunbeam TI 1.6 vp 65,90
5. Toni Sinkkonen/Pekka Niemi Datsun 100 A vp 75,30
6. Jarmo Vesala/Kari Kuosmanen Saab 99 vp 86,40
7. Ari-Pekka Jääskeläinen/Risto Valkonen Toyota Celica vp 97,40
8. Jari Itäkodes/Lauri Lindström Saab Sonett vp 117,40
9. Jani Koivisto/Juhani Mäkelä Toyota Celica vp 118,00
10. Sakari Puro/Sirkku Hohenthal Audi 80 quattro vp 140,20

Pistetilanne osakisan 6/7 jälkeen tasanopeusluokassa

Kuljettajat
1. Pekka Stellberg LopUA Mazda 323 pisteitä 62
2. Eero Juutilainen RUA Audi Coupé pisteitä 54
3. Mika Alakoskela LaihUA Opel Kadett pisteitä 52
4. Reijo Rintala HRCF Talbot Sunbeam TI 16 pisteitä 48
5. Jani Koivisto HeiUA Toyota Celica pisteitä 36
6. Eugen Damstedt SiAK Porsche 911 pisteitä 33
7. Jarmo Vesala HRCF Saab 99 pisteitä 32
8. Markku Nieminen UFAK Saab V4 Rally pisteitä 29
9. Agris Stanevics Latvia Lada Samara pisteitä 27
10. Marko Kääriäinen OriUA Datsun Bluebird pisteitä 25

Kartturit
1. Pertti Toivonen AL-Jyväskylä pisteitä 62
2. Eetu Juutilainen AL Hki pisteitä 54
3. Jari Kulmala KangUA pisteitä 48
4. Risto Salonpää EPUA pisteitä 42
5. Juhani Mäkelä HeiUA pisteitä 36
6. Ritva Damstedt SiAK pisteitä 33
7. Tapani Laitinen UFAK pisteitä 29
8. Jarkko Hirvonen OriUA pisteitä 25
9. Matti Juselius THU-team pisteitä 23
10. Uldis Hmielevskis Latvia pisteitä 22