Anssi Laurell Classic F -sarjalaisten nopein

Published by HRCF Tiedottaja on

HRF:n Anssi Laurell ja HRCF:n Kari Vihmalaakso Escort MK2:lla ajoi ensimmäistä kertaa Classic F -sarjassa ja oli porukan nopein Hankasalmella. Kuva: Timo Pullikka

Ensimmäistä kertaa Classic F -sarjaan osallistunut HRF:n Anssi Laurell teki vakuuttavaa työtä Ford Escort MK2:lla luokassa 30. Pohja-aika kaikille erikoiskokeille lupaa paljon tuleviinkin osakilpailuihin. Ei kuitenkaan kannattane tyytyä vielä tähän vauhtiin, sillä haastajia näyttää ilmaantuneen valtaamaan tätä sarjaa viime vuosina hallinneen Tommi Huhtalan ”valtaistuinta”. Voitosta joutuu kyllä jatkossakin ajamaan tosissaan.

Luokassa 28 Lievestuoreen Tuomo ja Sofia Lunkka Starletilla olivat ainoa autokunta. Vaikka he ”kurvailivat” ilman vastustajaa luokassaan, ei vauhti tästä hiipunut eli eivät nähtävästi varmistelleet maaliin tuloa. Ykkösellä nimittäin Laurellin pohja-ajasta Lunkka jäi vain 0,5 sekuntia. Hankasalmen Hannu Pietiläinen Ladalla luokassa 29 jäi Laurellille kartturinsa Jouni Jokisen kanssa vain 2,6 sekuntia ykkösen 7,2 kilometrillä.

Luokassa 29 Pietiläinenkin oli ainoa kuljettaja, ja voitti siis myös luokkansa.

Viime vuonna hyviä tuloksia ajoittain tehneet Joonas ja Anssi Ruotsalainen eivät nyt aivan yltäneet odotusten mukaisille sijoituksille. Kakkosen jälkeen Laurelliin oli eroa jo yli kuusi minuuttia.
”EK:lla 2 Myhinpään ison tien osuudella tuli kovavauhtinen spinni. Toinen takapyörä tipahti sen verran tieltä, että jäätiin kiinni. Ja vain kaksi katsojaa oli siinä paikassa. Aikaa meni paljon ennen kuin päästiin jatkamaan”, tilitti Joonas Ruotsalainen maalissa.

Kakkosella Pietiläinen jäi sen verran kärkikaksikosta, että taistelu Classic F -osakisan paremmuudesta jäi Laurellin ja Lunkan väliseksi. Ruotsalainen näyttää sisuuntuneen Myhinpään tapahtumasta ja täräytti kolmosella toiseksi nopeimman ajan jääden Laurellille 4,8 sekuntia. Lunkan ero kärkeen oli 8,9. Nelosella Laurell repi eroa muihin vielä lisää ja sama tahti jatkui viimeiselläkin. Laurellin ylivoimainen luokkavoitto oli Ruotsalaisen spinnauksen seurausta, joten Hämeenlinnassa on odotettavissa uusi taistelu.

Classic F -sarjan kokonaistuloksissa Lunkka jäi Laurellille reilun minuutin ja Pietiläinen lähes kaksi. Lunkka oli maalissa kovasti tyytyväisen oloinen.
”Kisahan meni hienosti, kun tultiin maaliin. Päästiin tavoitteeseen”, iloitsi Lunkka.
”Ei me oikeastaan Laurellia vastaan kisattu, vaan itteäni vastaan, että pysyn tiellä. Tää on aina yhtä jännittävää. Kartturissa ei oo mitään vikaa, mutta kuski on vähän pihalla.”

”Onneksi kartturina on rouva, niin hyvin kaikki menee. Sitä on kuunneltava täällä ja kotona, kun se komentaa, aina se vähän jännittää, että mitä se sanoo seuraavaksi.”

Anssi Laurell ja Kari Vihmalaakso olivat siis Classic F -porukan nopein pari Hankasalmella.
”Se oli kyllä yllätys, ei tätä odotettu lainkaan”, paljasti Laurell.
”Oon niin monta vuotta ollut ajamatta, ja nyt kun pääsi ajamaan, ei ihan tällaiseen uskottu.”
”Mutta kivaa oli, hienot tiet ja keli oli aivan mahtava. Mukava määrä kilometrejäkin.”

Mikä Classic F?

Historic-luokkien lisäksi HRT-sarjassa ajetaan ”ns. vanhan kansan F-ryhmän perusautoilla”, jotka kilpailevat kolmessa Classic F -sarjan luokassa. Luokat jakautuvat moottorikoon mukaan; enintään 1400 cc, enintään 1650 cc sekä enintään 2250 cc.

Classic F -luokan ajatuksena on ollut mahdollistaa F-ryhmän autot mukaan kilpailuihin, tietyin tekniikkarajoituksin. Classic F -luokkaan kelvollisten autojen tulee olla luokiteltu ennen vuotta 1995. Moottorissa saa olla enintään kaksi venttiiliä/sylinteri. Lisäsäiliöillä varustetut iskunvaimentimet ja sekventiaalivaihteistot ovat kiellettyjä. Lisäksi autojen poljinasetelman tulee olla alkuperäisen tyyppinen eli lattiapolkimet on kielletty. Perusteena vuoden 1995 luokitusrajalle on ollut se, että talleihin ovat jääneet myös 8-venttiiliset Trophy-autot, joita myös halutaan houkutella mukaan.

-kk

Pistetilanne osakisan 1/7 jälkeen:
Classic F
Kuljettajat
1. Anssi Laurell HRF lk 30 Ford Escorst Mk2 pisteitä 12
2. Joonas Ruotsalainen SuonUA lk 30 Ford Escort RS 2000 pisteitä 10
2. Tuomas Lunkka LievUA lk 28 Toyota Starlet pisteitä 10
2. Hannu Pietiläinen HankUA lk 29 Lada 2105 pisteitä 10
5. Jari Perttu EPUA lk 30 Ford Escort RS 2000 pisteitä 9
6. Jari Tenhunen SuonUA lk 30 Datsun 1600 pisteitä 8

Kartturit
1. Kari Vihmalaakso HRCF lk 30 pisteitä 12
2. Anssi Ruotsalainen SuonUA lk 30 pisteitä 10
2. Sofia Lunkka LievUA lk 28 pisteitä 10
2. Jouni Jokinen HankUA lk 29 pisteitä 10
5. Sara Kortelainen EPUA lk 30 luokka 9
6. Pauli Tenhunen SuonUA lk 30 pisteitä 8

Categories: Kisaraportit