Ikäkategorian 1975 pistetaulukko neljän osakisan jälkeen melkoinen yllätys
Täsmälleen samoin pistekertymin neljän osakisan jälkeen ikäkategorian 1975 pistetaulukon jaetulla kolmannella sijalla ovat Niko Allinen (lk 9), Ilkka Haljala (lk 9) sekä Sami Vuorinen (lk 11). Pisteitä kolmikolla on 41. Kaksi 11 pisteen luokkavoittoa, yksi kakkossija ja yksi keskeytys, jota tietty helpottaa neljännestä kisasta jaetut neljä osallistumispistettä.
Osallistumisen lisäksi siis maaliintulo kannattaa, se todettava, kun ikäkategorian pistetaulukon kärjessä on Escort TwinCamilla luokassa 10 kilpaileva NHD:n Esa Laine. Pisteitä mies on kerännyt jo 47. Sama on tilanne pistetaulukon kakkosella, Toni Sinkkosellakin, joka on Lainetta neljä pistettä perässä ja kaksi pistettä seuraavaa porukkaa enemmän.
Luokassa 9 Niko ja Marko Allisen keskeytys Escortilla oli jälleen pettymys. Ykkösellä ei Kiuruveden UA:n pari pätkän maaliin asti päässyt. Tämän jälkeen voittotaistelu oli Ilkka ja Jere Haljalan ”heiniä”, paitsi että nelosella Riku Kauppila onnistui kirjaamaan pohja-ajan 12,9 sekunnin turvin noin 13-kilometrisellä rykäisyllä. Tässä vaiheessa kokonaistilanteessa Haljala oli vielä 25 sekuntia edellä.
Kun Haljalat olivat viimeiselläkin nopein pari, luokkavoitto tuli 34,6 sekunnin erolla Kauppilaan.
”Aluksi kuljettajalla vähän tökki, mutta sitten alkoi kulkea paremmin”, kertoi Kauppila
Toni Sinkkonen oli luokan kolmas.
”Maaliintulo on aina kivaa”, totesi Sinkkonen.
Ilkka Haljala oli maaliin tullessaan onnellinen mies.
”Nyt täytyy sanoa, että kyllä hymyilyttää. On ollut niin hieno rallipäivä, ei mitään ongelmia, auto kulkee ja vauhtia riittää. Aika lähelle yleiskilpailun kärkeä sijoituksissa 1300-kuutioisella tuntuu aika hyvältä – että tällainenkin on mahdollista”, pohti Haljala, joka luokkien 1-18 yleiskisassa oli kympin sakissa kaikilla pätkillä, parhaimmillaan sijalla 4. Kanervaan toki oli reippaasti eroa, ja meni Juha Mäkitalokin hieman kovempaa, mutta Ilkka Koskelan kanssa taisteltiin sekunneista.
”Oli mahtava ralli, kurvia toinen toisensa perään ja aina vaan kääntyili, ei tarvinnut huudattaa konetta pitkillä suorilla. Kerta kaikkiaan hieno päivä.”
Luokassa 10 Tomi Tikanmäki Saabillaan hallitsi miten tahtoi. Ilman nuotteja ajavien yleiskilpailussa Tikanmäki oli myös kympin sakissa.
”Oltiin me luokan kärjessä koko aika, mutta ajettiin kolmella ekalla pätkällä edellä menevä kiinni. Kakkosella meinattiin ajaa sellaiseen hakkuuaukeaan, kun ei viittä metriä nähnyt eteensä hiekkapölyssä. Vähän vaarallista touhua, kun ensin on näkyvyyttä, mutta sitten tulee ihan seinä vastaan. Piti vain arvailla, mihin tie voisi mennä”, selvitti Tikanmäki, joka voitti luokan lähes viiden minuutin erolla.
Luokassa 11 Petteri Palohalme jännitti etukäteen, kuinka mahtaa käydä, kun yleiskilpailun voitosta mahdollisesti täälläkin ajava Sami Vuorinen lähtee hänen peräänsä. Palohalme ajoi edellisen kerran viime vuonna Kaakkoisrallissa, mutta sitä edellisestä rallista on peräti 32 vuotta.
”Vuorinen keskeytti tekniseen vikaan kakkosella, joten jännitys loppui siihen”, myönsi Palohalme, joka kertoi olevansa täällä vain retkeilemässä eikä missään tapauksessa haluaisi toisten kisaa pilata.
Palohalme nautti päivästä ja erityisesti mieltään lämmitti, kun hänen autokuntansa löytyy ilman nuotteja ajavien yleiskilpailutuloksissa erikoiskokeelta 2 kolmannelta sijalta.
-kk
Pistetilanne ikäkategoriassa 1975 osakisan 4/7 jälkeen – Top 5
Kuljettajat
1. Esa Laine NHD lk 10 Ford Escort Twincam pisteitä 47
2. Toni Sinkkonen TamUA lk 9 Datsun 100A pisteitä 43
3. Niko Allinen KiuUA lk 9 Ford Escort 1300 GT pisteitä 41
3. Ilkka Haljala MäntsMK lk 9 Ford Escort 1300 pisteitä 41
3. Sami Vuorinen MäntsMK lk 11 Ford Escort RS 2000 pisteitä 41
Kartturit
1. Antti Härkönen HRCF lk 10 pisteitä 47
2. Arto Saarilahti TamUA lk 9 pisteitä 43
3. Marko Allinen KiuUA lk 9 pisteitä41
3. Jere Haljala MäntsMK lk 9 pisteitä 41
3. Timo Peltonen MäntsMK lk 11 pisteitä 41