Laurell-Vihmalaakso maksimipistein johdossa Classic F -sarjassa

Published by HRCF Tiedottaja on

Anssi Laurell ja Kari Vihmalaakso tuulettavat luokka- ja kategoriavoiton kunniaksi Kaakkoisrallin maalikaaren alla. Kuva: Seppo Koskinen

Classic F -sarjan kolmeen luokkaan; 28, 29 ja 30, ilmoittautui seitsemän autokuntaa. Luokassa 28 autot saavat olla enintään 1400-kuutioisia, luokassa 29 enintään 1650-kuutioisia ja luokassa 30 auton moottori pitää olla enintään 2250-kuutioinen.

Historic Race Finland -seuraa edustava ja luokassa 30 ajava Anssi Laurell ja kartturi, HRCF:n Kari Vihmalaakso ovat olleet ”pitelemättömiä” tämän kauden kisoissa Ford Escort Mk2:llaan.
”Kiva rallipäivä oli, hienot tiet, tykkäsin kovasti. Ja iso kiitos Laineen Harrille, joka on tehnyt meille mahtavan moottorin. Ilman sitä me ei oltais tässä”, kertoi Laurell.

Kaakkoisrallin luokkaan 29 ilmoittautui Alajärven Jari Valtaala, joka tunnetaan kovana vastustajana kenelle tahansa. Ennakkoon hieman odoteltiin, että nyt Laurell saa kovan kanssakilpailijan, vaikka pienemmässä luokassa ajaakin.

Kun vihdoin tuloksia pätkiltä alkoi tulla, näytti edellä mainittu toive häipyvän kankkulan kaivoon. Ei sille Laurellille edes Valtaalakaan mahda mitään. Ykkösen jälkeen eroa heillä oli 4,9 sekuntia, kahden pätkän jälkeen 13,9 ja kolmannen 41,2 sekuntia.

Tauon jälkeen nelosella Valtaalan vauhti parani tai Laurell varmisteli, mutta Valtaala jäi nyt vain 0,5 sekunnin päähän kakkoseksi, ja viimeisellä onnistui kuin onnistuikin vielä yhdet pohjat ajamaan. Laurell jäi 3,1 sekunnin päähän.

Maalihaastatteluissa kuultiin selitys.
”Auto ei toiminut kolmella ekalla pätkällä, moottori kävi vain kolmella pytyllä. Kahdelle viimeiselle se saatiin taas pelaamaan. Ilmansuodattimen veti tuonne kaasariin ja tulppa meni pimeäksi. Ei se toiminut ollenkaan, ykkösellä vielä vähän se toimi, mutta seuraavilla ennen taukoa ei ollenkaan”, kertoi Valtaala.

”Lahteen saatetaan tulla, mutta siellä pitää ajaa parempikuntoisella autolla.”

Luokassa 29 myös Sami Taskiselta uskallettiin aiempien tulosten perusteella odottaa myös kovaa tulosta.
”Meillä oli koko päivän niin kovia jarrumurheita, ettei tämän kovempaan pystytty. Meillä ei ollut laturiongelmia kuten kuulemma monella muulla, mutta jarrupoljin meni vähän väliä kokonaan pohjaan. En tiedä, mikä lie. Ehkä pääsylinterissä vikaa. Kakkosella spinnattiinkin jarrujen toimimattomuuden vuoksi”, tilitti Taskinen.

Luokassa 28 Jussi Tuomela-Teemu Okker olivat ainoa autokunta, ja maaliin tulivat.
”Aika tapahtumarikas päivä oli, vähän kaikkea sattui. Konepellin sokat aukesivat täältä takareunasta. Konepelti nousi pystyyn jarrutuksissa aika korkealle ja ennen viitosen lähtöä starttinappula lakkasi toimimasta. Mitään ei tapahtunut, kun sitä painoi. Valtaala onneksi tuli jeesiin, että saatiin auto käyntiin, eikä saatu edes myöhiä. Iso kiitos Jarille!”

”Auto lähti käymään ennen AT-asemaa, joten kaikki hyvin. Autoa ei ole sen jälkeen sammutettu.”

-kk

Pistetilanne Classic F -sarjassa osakisan 4/7 jälkeen – Top 5
Kuljettajat
1. Anssi Laurell HRF lk 30 Ford Escort Mk2 pisteitä 54
2. Jari Perttu EPUA lk 30 Ford Escort RS 2000 pisteitä 43
3. Jussi Tuomela SomUA lk 28 Toyota Starlet pisteitä 24
4. Jari Valtaala AlavUA lk 29 Toyota Starlet pisteitä 23
5. Pertti Inovaara LopUA lk 29 Chrysler Avenger pisteitä 12
5. Joonas Ruotsalainen SuonUA lk 30 Ford Escort RS 2000 pisteitä 12
5. Reijo Hinkka LamUA lk 30 Ford Escort RS 2000 pisteitä 12

Kartturit
1. Kari Vihmalaakso HRCF lk 30 pisteitä 54
2. Sara Kortelainen EPUA lk 30 pisteitä 43
3. Teemu Okker SomUA lk 28 pisteitä 24
4. Pekka Perälä AlavUA lk 29 pisteitä 23
5. Anssi Ruotsalainen SuonUA lk 30 pisteitä 12
5. Tapani Suokas LamUA lk 30 pisteitä 12
5. Marko Sihvo AAU lk 29 pisteitä 12