HRT-sarjan ykkösryhmässä Kai ja Päivi Iivanainen nousivat pistejohtoon

Published by HRCF Tiedottaja on

Kai ja Päivi Iivanainen Fiat 127:lla mahtuivat hyvin isojen lumipenkkojen väliin heti nuottiluokkalaisten jälkeen. Märkä lumisohjo tien pinnassa toi oman vaikeusasteen ajamiselle. Kuva: Toni Ollikainen

Omassa kategoriassaan kilpailevat ykkösryhmäläiset ovat ikäkausien 1969–1981 ykkös- ja kolmosryhmään luokiteltuja autoja, jotka on jaettu neljään luokkaan moottorikoon mukaan; enintään 1000-, enintään 1300-, enintään 1600- ja yli 1600-kuutioiset.

Ilahduttavasti luokkaan 1 saatiin tälle kaudella neljä Fiat 127 -autokuntaa, joilla on nähty nyt kahdessa osakisassa mielenkiintoiset sekuntitaistelut paremmuudesta. Toivottavasti sama jatkuu loppukaudellakin.

Vilppulan Talviralliin luokan pistejohdossa starttasi Never Heard Driversin pari Martti Sarasto–Jussi Tukkimies, sillä Mikkelin osakisan luokkavoitosta lohkesi kaksi pistettä enemmän kuin muille. Luokissa 2 ja 3 oli vain yksi osanottaja, eikä yhtään luokassa 4.

Mikkelissä kolmanneksi luokassa 1 sijoittuneet Kai ja Päivi Iivanainen parantelivat rutkasti sijoitustaan pistetaulukossa, kun Vilppulasta kaksikko nappasi luokkavoiton reilun puolentoista minuutin erolla Mikkelin UA:n pariin Jarno Siira–Kati Pereläinen. Iivanaiset ajoivat pohja-ajan neljälle erikoiskokeelle, mutta viimeisellä lienevät varmistelleet maaliintuloa, kun jäivät kakkoseksi 13,8 sekunnin erolla Siiraan.

Sarasto oli kakkosena vielä ennen viimeistä, viidettä erikoiskoetta, mutta miehet joutuivat lumitöihin ja menettivät aikaa noin viisi minuuttia. Olosuhteet ja etenkin viitospätkä olivat erittäin vaikeita, hankalia ja yllätyksiä tuottaneita. Parin viikon takaiset kovat pakkaset olivat vaihtuneet vesisateisiin ja reilun viikon mittaisiin plus-asteisiin päiviin. Viitospätkän kerrottiin olleen pinnalta lievästi kupera, joten ajaminen oli todella vaikeaa, eikä monessakaan kohdassa ”oikeata rallia”.

Ajanotossa – muualla kuin erikoiskokeilla – kisan alkuvaiheissa ilmenneiden epäselvyyksien vuoksi kilpailun johtaja teki päätöksen, että kaikki reitillä annetut aikarangaistukset poistetaan. Ainoastaan maalista myöhästymisestä saatu aikarangaistus jäi voimaan. Näin ollen on mahdollista, että joku kilpailija hyötyi ja joku taas ei saanut edukseen toisen virhettä.

Neljäs luokan 1 pari Harri Könönen-Johanna Könönen keskeytti kakkosen jälkeen tekniseen vikaan.

Luokassa 2 Forssan Markku Hakala–Jari Männistö Corollalla sai kanssakilpailijan, kun THU-teamin Juha Sarkimo poikansa Esan kanssa palasi taas HRT-sarjan osakisaan. Escort 1300 GT:llä ajaville Sarkimoille pohjat kaikille pätkille, paitsi, että kolmosella Hakala onnistui saamaan 1,3 sekuntia paremman ajan kuin Sarkimot.

Luokassa 3 Jämsän Äijien tuttu parivaljakko Raimo Lindén–Toni Repo Celicalla olivat ainoa pari, minkä vuoksi luokkavoitosta rapsahtaa 11 pisteen sijasta yhdeksän pistettä.

Luokassa 4 ei tällä kertaa ollut osanottajia.

HRT-sarjan seuraava osakilpailu ajetaan Kouvolassa O.K. Auto Rallin merkeissä 18.5.2024.

Pistetilanne osakilpailun 2/7 jälkeen
Ykkösryhmä
Kuljettajat
1. Martti Sarasto NHD lk 1 Fiat 127 pisteitä 22
1. Kai Iivanainen MhMK lk 1 Fiat 127 pisteitä 22
3. Jarmo Siira MikUA lk 1 Fiat 127 pisteitä 21
3. Markku Hakala ForSUA lk 2 Toyota Corolla pisteitä 21
3. Raimo Lindén Jämsän Äijät lk 3 Toyota Celica pisteitä 21
6. Juha Sarkimo THU-team lk 2 Ford Escort 1300 Sport pisteitä 12
7. Markku Kulmala LemUA lk 4 Volvo 144 pisteitä 10
7. Harri Könönen KannMK/UA lk 1 Fiat 127 pisteitä 10

Kartturit
1. Jussi Tukkimies NHD lk 1 pisteitä 22
1. Päivi Iivanainen MhMK lk 1 pisteitä 22
3. Kati Pereläinen HAU lk 1 pisteitä 21
3. Jari Männistö FoSUA lk 2 pisteitä 21
3. Toni Repo Jämsän Äijät lk 3 pisteitä 21
6. Esa Sarkimo THU-team lk 2 pisteitä 12
7. Mika Rantala NokUA lk 4 pisteitä 10
7. Johanna Könönen RRT lk 1 pisteitä 10