Ikäkategoriassa Historic -> 1975 oli alkamassa hyvä kisa, mutta…

Saarijärven Sami Tuomisella ja Tapani Heinäsellä oli tosissaan yritystä Vaz 2101 -autollaan Kuopion raviradalla. Kuva: Marko Kyöstilä
Saarijärveläinen Sami Tuominen kartturinsa Tapani Heinäsen kanssa intoutuivat lähtemään HRT-sarjaan ”Ladalla” eli Vaz 2101 -autolla, kuten sen luokitustodistuksessa lukee. Eipä olla usein tällaista autoa HRT-sarjan luokissa nähty, joten hämmennystä ja uteliaisuutta pari ainakin autollaan herätti.
Kuopiossa monet tämän kategorian ”kovat menijät” puuttuivat, mutta hyvin Tuominen paikkasi ”seiskavitosten” mainetta – niin kauan kuin kisaa kesti.
Luokassa 9 vielä raviradalla, kisan hisse-luokkien ensimmäisellä pätkällä tappiota savonlinnalaisen Veijo ja Petri Hännisen Corollalle tuli vielä 3,1 sekuntia. Tähän oli kuitenkin selkeä selitys.
”Lippusiima oli hävinnyt taivaantuuliin kovassa tuulessa, emmekä siinä yllättävässä tilanteessa osanneet suunnistaa oikealla reitille. Väärin mentiin, ja oli pakko peruutella takaisin pätkälle”, raportoi Tuominen.
Kuopiossa puuskittaisen tuulen lukemat olivat pitkälti yli 15 metriä sekunnissa ja siimoja lenteli helposti taivaantuuliin.
Raviradan jälkeen ensimmäisellä metsäpätkällä Tuominen sai Ladansa jo hyvään vauhtiin. Hänninen jäi nyt Corollalla taakse, mutta 7,1-kilometrisellä vain 8,3 sekunnin päähän. Yleiskilpailussa ylivoimaisen Janne Kanervan ja Skoda-miesten Antti Siikala ja Juho Silvennoinen jälkeen Tuominen oli peräti neljäntenä!
Siihen valitettavasti leikki sitten loppui. Ladan vaihdelaatikko poiki ja kisa jäi kesken.
Hänninen sen sijaan paineli todella hienosti EK:lla 7. Hänninen oli nimittäin kisan pisimmällä, 18,62 km:n pätkällä Kanervan jälkeen kakkonen. No, Kanervaan eroa kertyi lähes pari minuuttia, mutta kaikki muut jäivät taakse! Antti Siikala Favoritilla oli kolmas, eroa Hänniseen noin 12 sekuntia. Hieno suoritus, Veijo, ja vielä Seniorit-sarjassakin mukana!
”Juu, se tuli kyllä oikein hyvin se pätkä”, myönsi Hänninen.
”Ajateltiin, että nyt tosissaan yritetään, kun Tuominen oli pienessä luokkajohdossa.”
Viimeisellä, eli hisse-luokkien EK:lla 4 tuloslista olikin sitten kääntynyt päälaelleen. Hännisen nimi löytyykin vasta viimeiseltä riviltä.
”Kaksi vikaa pätkää oli oikein mukavia lasketella. Taisi tulla hieman pieni ajovirhe, kun mentiin hankeen. Siinä oli pieni keventävä. Taisin liikaa nostaa ja perä lähti alta. Niin siitä oltiin hangessa. Onneksi oli sen verran porukkaa metsässä, että vain reilu kolme minuuttia tuhraantui liikaa.”
Tuomisen keskeytettyä Hänniset voittivat tietty luokan. Tuominen etsiskelee Ladaan varaosia facebookissa. Auttakaapa miestä, saada tämä pari mukaan Laukaaseen eli seuraavaan osakisaankin.

Toyotan rallitallistakin tutun Juho Hännisen isä Veijo lähti luokan kakkospaikalta ajamaan 8,3 sekuntia kiinni, mutta joutui lumitöihin. Maaliin kuitenkin miehet pääsivät. Kuva: Marko Kyöstilä
Luokassa 10 HRCF:n pari Esa Laine – Antti Härkönen Ford Escort Twincamilla sekä luokassa 11 Mikko Inkiläinen – Teemu Inki Volvo 144:lla tulivat myös maaliin. Inkiläinen yleiskilpailussa sijalla 5 ja Laine sijalla yhdeksän.
Seuraava osakisa ajetaan Laukaassa Peurunkarallin merkeissä 1.3.2025.
-kk
HRT-pistetilanne osakisan 1/6 jälkeen
Historic -> 1975
Kuljettajat
1. Veijo Hänninen SLUA lk 9 Toyota Corolla pisteitä 12
2. Mikko Inkiläinen HRCF lk 11 Volvo 144 pisteitä 10
2. Esa Laine HRCF lk 10 Ford Escort Twincam pisteitä 10
4. Sami Tuominen SaaUA lk 9 Vaz 2101 pisteitä 1
Kartturit
1. Petri Hänninen SLUA lk 9 pisteitä 12
2. Teemu Inki – lk 11 pisteitä 10
2. Antti Härkönen HRCF lk 10 pisteitä 10
4. Tapani Heinänen SaaUA lk 9 pisteitä 1