Sami Leinonen-Timo Lehtinen huippuvauhdissa 1969 Historiceissa

Lahtelaiset Sami Leinonen ja kartturi Timo Lehtinen Ford Escort 1300 GT:llä saivat sovitettua vauhdin ja ajolinjat siihen malliin, että moni hämmästeli. Kuva: Toni Ollikainen
Tällä kaudella 1969-kategorian luokassa 6 enintään 1300-kuutioisella Ford Escort GT:llä ajava Sami Leinonen on todellakin säväyttänyt vauhdillaan. Leinonen on omassa ikäkategoriassaan hallinnut kisoja kuin aiemmin Jari Ohrankämmen Wartburgillaan konsanaan. Kaikkien ilman nuotteja ajavien kategorioissa eli luokkien 1–18 yhteistuloksissakin Leinonen oli ”huonoimmillaan” kahdeksas (EK1) ja parhaimmillaan neljäs (EK5).
Tietty muutamat siitä välistä lienevät poistuneet joko teknisen vian tai lumipenkkaan osumisen vuoksi kokonaan listoilta tai pudonneet rutkasti alaspäin, mikä ei suinkaan vähennä Leinosen suorituksen tasoa. Mainittakoon tässä samalla, että myös Escort 1300 GT:llä ikäkategoriassa 1975 ajavat Niko ja Marko Allinen tekivät Vilppulassa tosi hyvän suorituksen. Edellä mainittujen luokkien yleiskisassa kolmas sija, Lahden UA:n Leinonen ja kartturi Timo Lehtinen jäivät heille vajaan minuutin.
Luokassa 5 AL-Myrskylää edustava pari Antti Heinänen–Tiia Mäenpää Fiat 850 Specialilla oli Mikkelin kisan tapaan luokassa ainoa autokunta. Maaliin tulivat luokkavoittajina, tietty.
Luokassa 6 jyväskyläläis/lammilaispari Jukka Eteläniemi–Atte Nieminen Escort 1300 GT:llä tuli toiseksi 32-vuotiaan Leinosen autokunnan jälkeen.
Luokassa 7 nähtiin ”uusi, vanha tuttavuus”, kun Marko Taipale tuli viivalle HRT-sarjan ex-kategoriamestarin Henry Äyräväisen kartturoimana Escort Twincamilla. Eikä Taipaleen vauhti näemmä minnekään ole tauon aikana kadonnut. Mies oli luokkien 1–18 yleiskisassa Leinosen jälkeen seuraava kategorian 1969 kuljettajista. Maalituloksissa nippa nappa kärkikymmenikön ulkopuolella (11:s).
Jari Ohrankämmen jo viime vuonna ”antoi tilaa muille” ja osallistui Hämeenlinnan osakisaan 2023 näytösajoluokan puolelle oranssinvärisellä Saab 96:lla. Nyt lienee kaasujalkaa alkanut ”vipattaa”, kun Ohrankämmen kartturinsa Petri Helmikkalan kanssa ilmaantui Vilppulan Talviralliin. Pätkä pätkältä ero kapeni Taipaleen aikoihin verrattuina. Ykkösellä, joka oli 11,3 km, eroa Taipaleen pohja-aikaan kertyi 24,2 sekuntia. Kakkosella (12,9 km) ero oli 9,6 sekuntia ja kolmosella (14,4 km) 10,1. Sitten lienee ruosteet karisseet ranteista, kun neloselle ja viitoselle Ohrankämmen ajoi luokan pohja-ajan. Taipale piti kuitenkin pintansa maaliin asti ja luokkavoitto tuli 18,2 sekunnin erolla.
Luokassa maaliin ajoivat vielä Jyrki Meronen–Antti Temonen Jämsän Äijistä Ford Cortina 1500:lla sekä Bertil Lindholm–Pertti Ritari Cortina Lotuksella. Aiemmin säännöllisesti luokkavoitosta ajaneella Lindholmilla oli melko pitkä ajotauko viime vuonna, kun mies mursi kesän korvilla nilkkansa.
”Eipä nilkka vaivannut kisassa, tänään se on kyllä taas paljon jäykempi”, paljasti Lindholm maanantaina kisan jälkeen.
Paljon kaikenlaista muuta Lindholmille sitten sattuikin. Sen lisäksi, ettei mies tykännyt sohjossa ajamisesta ja Lotuksen viallisten takajousien vuoksi sinne tänne liikkunut taka-akseli vaikeutti entisestään ajamistaan, sattui muutakin.
”Kun vauhti ei ollut riittävää, yhtäkkiä Jari Ohrankämmen sai meidät pätkällä kiinni. Annettiin tilaa ajamalla reunaan, mutta tila loppui kesken ja jäätiin hankeen kiinni. Kun päästiin penkasta irti, jäi vaihdekeppi käteen. Sain kuin sainkin ykkösvaihteen päälle ja päästiin ykköspätkän maaliin.”
”Teippasin vaihdekepin jotenkuten toimimaan, mutta jouduttiin ajamaan kakkosella koko kisa loppuun”, paljasti Lindholm, joka jäi lopulta luokkavoittaja Taipaleesta lähes yhdeksän minuuttia.
Luokan viides pari Markku Hietamäki – Ari Eichhorn Triump Vitessellä keskeyttivät tekniseen vikaan ykkösellä.
Luokassa 8 Ummeljoella asuva pari Kaj ja Joni Forsberg lupailivat Mikkelin jälkeen päivittää BMW 2002 TI:nsä parempaan kuosiin Vilppulan kisaa varten. Mikä lieneekin ollut tarpeen, sillä melkoisen tiukka sekuntitaistelu sukeutui Forsbergien sekä ja vasta nyt kautensa aloittaneen, Plymouth Variantilla ajavan parin Juha Berner – Jouni Tanninen kesken. Ykkösellä Berner oli 10,7 sekuntia nopeampi, mutta jo kakkosella Forsbergit ”kuittasivat”. Eroa tuli 2,6 sekuntia Bemari-miesten eduksi. Kolmosella oli Bernerin vuoro ajaa pohja-aika, nyt 2,3 sekunnin erolla. Nelosella Bernerin ero Forsbergiin oli 6,2 sekuntia. Viimeiselle pätkälle lähdettäessä Berner johti 16,6 sekunnilla.
Berner ajoi viimeisellekin pohja-ajan. Eroa tuli sen verran paljon, että maalissa Forsbergien oli toteaminen, että tappiota tuli lähes minuutti.
”Nostan kyllä hattua Juhalle (Berner), kovaa mies menee”, antoi Kaj Forsberg tunnustusta kanssakilpailijalleen.
”Viitonen oli niin huonossa kunnossa, että oli ihan hirveätä ajaminen. Poika tokaisi puolessa välissä kypäräpuhelimeen, että ’ei me kiinni saada, hiljennä reippaasti nyt’. Auto oli muutoin todella hyvä mutta ilmeisesti tuohon keliin liian matala. Ihan pohjan varassa mentiin viitosella, eikä ollut takeita pysytäänkö ojien välissä ollenkaan.”
Forsberg odottaa innokkaasti sorakelejä, sillä silloin on tarkoitus ottaa autosta ns. kaikki irti.
HRT-sarjan seuraava osakisa ajetaan Kouvolassa 18.5.2024.
-kk
Pistetilanne osakisan 2/7 jälkeen
Historic 1969
Kuljettajat
1. Sami Leinonen LahUA lk 6 Ford Escort 1300 GT pisteitä 23
2. Antti Heinänen AL-Myrskylä lk 5 Fiat 850 Special pisteitä 21
2. Kaj Forsberg HRCF lk 8 BMW 2002 TI pisteitä 21
4. Markku Taipale HRCF lk 7 Ford Escort Twincam pisteitä 12
4. Juha Berner HyUA lk 8 Plymouth Valiant pisteitä 12
6. Bertil Lindholm HRCF lk 7 Ford Cortina Lotus pisteitä 10
6. Jukka Eteläniemi AL/AKU Jyväskylä lk 6 Ford Escort 1300 GT pisteitä 10
8. Jari Ohrankämmen HRCF lk 7 Saab 96 pisteitä 10
9. Jyrki Meronen AUK Jämsän Äijät lk 7 Ford Cortina 1500 pisteitä 9
10. Markku Hietamäki TerUA lk 7 Triumph Vitesse pisteitä 3
Kartturit
1. Timo Lehtinen LahUA lk 6 pisteitä 23
2. Tiia Mäenpää AL-Myrskylä lk 5 pisteitä 21
2. Joni Forsberg AnkUA lk 8 pisteitä 21
4. Henry Äyräväinen AUK Jämsän Äijät pisteitä 12
4. Jouni Tanninen HyUA lk 8 pisteitä 12
6. Pentti Ritari HSTT lk 7 pisteitä 10
6. Atte Nieminen LamUA lk 6 pisteitä 10
6. Petri Helmikkala HRCF lk 7 pisteitä 10
9. Antti Temonen AUK Jämsän Äijät lk 7 pisteitä 9
10. Ari Eichhorn LopUA lk 7 pisteitä 3